گروه بورس- اسماعیل دلخموش: روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران ۰۴/ ۰ درصد کاهش یافت تا نوسان‌های محدود شاخص در کانال ۶۱ هزار واحدی همچنان ادامه یابد. در شرایط فعلی روند کم‌نوسان همراه با حجم و ارزش پایین معاملات همچنان ادامه دارد. روز گذشته نیز بازار با روندی منفی آغاز به کار کرد اما نهایتا در ساعات پایانی معاملات با حمایت حقوقی‌ها از نمادهای بزرگ‌تر بورس، اندکی از افت شاخص کاسته شد.

بهنام بهزادفر در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره وضعیت حال حاضر بورس گفت: بازار سهام از ۱۷ شهریور نزول نسبتا شدیدی را تجربه کرده است که این بازار را از محدوده ۶۴هزار واحد به ۶۱هزار واحد سوق داده است. یکی از دلایل این ریزش‌ها رسیدن به پایان سال مالی شرکت‌های کارگزاری عنوان شد. سال مالی ۵۸ شرکت کارگزاری منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ بود که این رقم معادل ۵۴ درصد کل کارگزاران است. با توجه به نزدیک شدن این شرکت‌ها به پایان سال مالی و مطرح شدن مساله تسویه‌های اعتباری، بحث افزایش فشار فروش بر مشتریان مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: با این استدلال برخی تحلیلگران افت بازار را موقتی عنوان کردند. اما مشاهده می‌شود بورس بعد از مهر نیز از رکود فراگیری که گریبانگیر آن است بیرون نیامد. در چنین شرایطی حتی عرضه‌های اولیه نیز سرانجام خوبی نداشت و سهم‌ها در شرایط چندان مساعدی قرار ندارند. در نهایت با توجه به رکودی که درگیر بازار است و با علم به اینکه سودهای پیشنهادی بدون ریسک جذابیت بیشتری برای معامله‌گران دارد، احیای بورس امری دشوار است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر تنها نقطه امیدواری پیش روی بازار جذب سرمایه‌های خارجی با توجه به پایین بودن P/ E بازار کشور برای این سرمایه‌گذاران است. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که سرمایه‌های خارجی به سرعت جذب این بازار شوند. در حال حاضر مذاکراتی نیز در این زمینه در حال انجام است که در صورت مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی چه به شکل مستقیم و چه به شکل غیر مستقیم می‌توان شاهد رشد بازار بود. به جز این موضوع نشانه دیگری که حاکی از رشد بازار در کوتاه‌مدت باشد (اعم از مولفه‌های رفع بحران جهانی، رشد قیمت نفت و کالاهای اساسی و مولفه‌های داخلی همچون تغییر سیاست‌های انقباضی دولت) مشاهده نمی‌شود.

بزرگان مانع سقوط بیشتر شاخص

روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۲۴ واحد (معادل ۰۴/ ۰ درصد) کاهش یافت تا به رقم ۶۱ هزار و ۲۱۰ واحد برسد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۴۱/ ۰ درصدی مواجه شد. کاهش کمتر شاخص کل نسبت به شاخص کل هم‌وزن در روز گذشته نشان‌دهنده تاثیر نمادهای بزرگ در حفظ نسبی وضعیت بازار است. نمادهای خودرو، پارسان و وامید بیش از سایر نمادها موجب افت شاخص شدند و نمادهای حکشتی،‌ تاپیکو، فولاد و فملی بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.بررسی مشارکت معامله‌گران حقیقی و حقوقی در معاملات نماد حکشتی، نمادی که در معاملات روز گذشته بورس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشت، نشان می‌دهد حقیقی‌ها در فروش (۱/ ۹۲ درصد از حجم فروش) و حقوقی‌ها در خرید (۹۷ درصد حجم خرید) این نماد فعال‌تر بودند.

وضعیت مشارکت در نمادهای تاپیکو، فولاد و فملی نیز که به ترتیب پس از حکشتی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند به همین ترتیب بود. ۹/ ۷۰ درصد از حجم فروش تاپیکو در اختیار حقیقی‌ها و ۳/ ۸۳ درصد از حجم خرید این نماد از آن حقوقی‌ها بود. ۸/ ۸۱ درصد از حجم فروش فولاد مبارکه به‌وسیله حقیقی‌ها انجام شد در حالی که ۱/ ۶۵ درصد از حجم خرید این نماد به حقوقی‌ها تعلق گرفت و نهایتا ۱۰۰ درصد فروش فملی در اختیار حقیقی‌ها بود در شرایطی که حقوقی‌ها ۳/ ۸۳ درصد از حجم خرید این سهم را به خود اختصاص دادند. روز گذشته اسناد خزانه اسلامی نیز ۰۱/ ۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرد تا قیمت پایانی این اسناد به رقم ۹۰۴ هزار و ۸۷۵ ریال برسد. حقیقی‌ها ۳/ ۷۵ درصد از حجم خرید و حقوقی‌ها ۷/ ۹۵ درصد از حجم فروش اسناد خزانه را در اختیار داشتند. نرخ سود این اسناد نیز روز گذشته به ۸/ ۲۵ درصد رسید.

حجم معاملات روز گذشته بورس با افزایش ۴۰ درصدی به ۳۶۵ میلیون سهم و ارزش معاملات با افزایش ۸۰ درصدی به ۷۶۱ میلیارد ریال رسید. تعداد معاملات نیز رشد حدود ۱۸ درصدی را تجربه کرد تا به رقم ۲۵۳۰۸ برسد. در پایان معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، متوقف شد. نماد معاملاتی شرکت کویر‌تایر نیز پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصویب افزایش سرمایه، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله بود اما معامله نشد.

نماد معاملاتی شرکت لیزینگ ایرانیان نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله بود که با ۱۹/ ۰ درصد کاهش، در قیمت پایانی ۱۶۰۰ ریال به کار خود پایان داد.

رشد آیفکس با تک نماد «مارون»

روز گذشته آیفکس پس از پنج روز روند کاهشی،‌ رشد را تجربه کرد و با افزایش ۹/ ۴ واحدی (معادل ۷۵/ ۰ درصد) رقم ۷/ ۶۶۳ واحد را در کارنامه خود ثبت کرد.

نمادهای مارون، پترول و شتران بیشترین اثر مثبت و نمادهای دی،‌ وگردش و شپاس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند. معامله‌گران حقیقی ۸۷ درصد از حجم خرید نماد مارون را در اختیار داشتند در حالی که حقوقی‌ها ۵/ ۹۲ درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند.

مارون تاثیرگذارترین نماد بر شاخص کل فرابورس (۷۶ درصد از افزایش شاخص تحت تاثیر مارون رخ داد)، روز گذشته پس از ۵ روز کاهش ، رشد قیمت ۱۵/ ۲ درصدی را نشان داد تا آیفکس نیز به تبع مارون سبز پوش شود.

حجم معاملات روز گذشته فرابورس ۸۴ میلیون سهم و ارزش معاملات آن۴۱۳ میلیارد ریال بود. تعداد معاملات نیز با افزایش ۱۲۶ درصدی به رقم ۳۵۷۵۶ برسد.