گروه بورس- سلیمان کرمی: در معاملات روز گذشته۱۱ صنعت از میان ۳۷ صنعت بورسی رشد شاخص را تجربه کردند، در این میان، سایر معادن با رشد ۷/ ۳ درصدی بیشترین رشد روزانه را ثبت کرد. در میان ۲۱ صنعت نزولی نیز خودرو با افت ۷/ ۲درصدی بیشترین افت روزانه را به ثبت رساند. نگرانی‌ها از عملکرد ضعیف شرکت‌های بورسی به خصوص فلزات اساسی موجب ریزش قیمتی نمادهای این صنعت در ماه‌های اخیر شد. کاهش نرخ جهانی فلزات این نگرانی را میان سهامداران ایجاد کرد که مشابه با پیش‌بینی‌های اخیر ممکن است بار دیگر شاهد کاهش سودآوری این شرکت‌ها باشیم. در این شرایط، این گروه با فاصله گرفتن قیمت‌های جهانی از کف خود در اواسط مرداد، تا حدودی رشد قیمتی را تجربه کرده است، این موضوع در کنار رشد قیمت دلار و همچنین تلاش شرکت‌ها برای بهبود سودآوری برگشت قیمتی این نمادها را رقم زده است. این در حالی است که همچنان فشارهایی در بازارهای جهانی بر قیمت فلزات وارد می‌کند.

عقبگرد از مدار نزولی

در معاملات روز گذشته شاخص گروه فلزات اساسی با رشد ۶/ ۰ درصدی مواجه شد، همچنین، رشد ۱/ ۲ درصدی این صنعت در مدت هفت روز معاملاتی اخیر را شاهد هستیم. این درحالی است که این گروه همراه با نگرانی‌هایی که در ماه‌های اخیر به وجود آمده بود، در مدار نزولی قرار داشت. در این خصوص، شاخص این صنعت از ابتدای سال افت ۸/ ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. موج جدید افت قیمت جهانی فلزات اساسی از ماه‌های ابتدایی سال تا اواسط مرداد مشاهده شد. اثرپذیری قیمت داخلی فلزات از قیمت‌های جهانی، موجب پیدایش نگرانی در میان سهامداران شرکت‌های زیرمجموعه این صنعت شد. دیروز، نماد «فولاد» بیشترین رشد روزانه را در میان شرکت‌های زیرمجموعه به ثبت رساند (رشد ۲۵/ ۱ درصدی این نماد). این شرکت که بیشترین حجم و ارزش معاملات را نیز در اختیار داشت، در هفته‌های اخیر با تداوم روند نزولی به کمترین قیمت سالانه خود سقوط کرد (معادل ۱۰۵۵ ریال). عملکرد ضعیف این شرکت در روند سه ماهه، نگرانی از کاهش دوباره سود شرکت را به وجود آورده بود. «فولاد» در پیش‌بینی سود هر سهم بر اساس دوره سه ماهه نسبت به اولین پیش‌بینی سال ۹۴ با کاهش ۵۵ درصدی سود مواجه شد (سود هر سهم فولاد ۲۰۵ ریال عنوان شده است).

با این حال، در روزهای اخیر قیمت این سهم از کف سالانه فاصله گرفته است (قیمت کنونی این سهم ۱۱۳۵ ریال است). شرکت فولاد مبارکه همچنین قصد انجام افزایش سرمایه ۵۰ درصدی را دارد.در بررسی حجم معاملات این نماد ، خرید ۶۵ درصدی در مقابل فروش ۱۸ درصدی سهامداران حقوقی مشاهده می‌شود. نماد «فملی» از لحاظ رشد قیمت و همچنین حجم و ارزش معاملات در رده دوم قرار دارد. ریزش قیمتی این نماد نیز همراه با دیگر نمادهای این صنعت در هفته‌های اخیر رقم خورد. قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن (LME) در اواسط تابستان تا سطح کمتر از ۵ هزار دلار نیز سقوط کرد (کمترین قیمت در ۶ سال اخیر). این در حالی است که قیمت هر تن مس کاتد در آخرین پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت، معادل ۵۵۰۰ دلار در نظر گرفته شده است.

در نتیجه، نگرانی از کاهش سودآوری این شرکت مطابق ماه‌های ابتدایی سال ریزش قیمت این نماد به کمترین مقدار سالانه معادل ۱۱۷۲ ریال را موجب شد. پس از فاصله گرفتن قیمت مس در بازارهای جهانی از کف (قیمت کنونی بیش از ۵۱۰۰ دلار است) و همچنین رشد قیمت دلار در ماه‌های اخیر از شدت نگرانی‌ها کاسته شد. «فملی» نرخ تسعیر هر دلار را در صورت‌های مزبور ۳۳۰۰ تومان پیش‌بینی کرده است، در حالی‌که قیمت دلار در معاملات هفته‌های اخیر در نزدیکی سطح ۳۵۰۰ تومان قرار دارد. در روزهای اخیر قیمت این سهم از کف سالانه فاصله گرفته است (قیمت کنونی این سهم ۱۲۶۶ ریال است). بررسی معاملات این نماد به خرید بیش از ۸۳ درصدی فعالان حقوقی در معاملات روز گذشته اشاره دارد. نماد «فلوله» با افت بیش از ۵/ ۳ درصدی بیشترین افت روزانه را ثبت کرد، ۱۵ درصد از حجم خرید را حقوقی‌های این سهم در اختیار داشتند.

روند منفی لیزینگی‌ها

شاخص گروه سایر واسطه‌گری‌های مالی (لیزینگ) دیروز، با افت ۲۷/ ۱ درصدی مواجه شد. شاخص این گروه در هفت روز معاملاتی اخیر و همچنین در بازدهی از ابتدای سال به ترتیب افت ۶/ ۳ و ۲/ ۵ درصدی را تجربه کرده است. در بررسی نماد‌های زیر مجموعه این صنعت، «وایران» کمترین افت روزانه را ثبت کرده است. در این نماد فعالان حقوقی ۹۶ درصد از حجم خرید معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین افت روزانه در این گروه به «ولصنم» اختصاص دارد، این نماد با افت ۲ درصدی قیمت مواجه شده است. معاملات این سهم به‌طور کامل در اختیار حقیقی‌ها بود. نماد «ولساپا» نیز با خرید ۶۱ درصدی حقوقی‌ها بیشترین حجم معاملات را در روز گذشته داشت. از نکات مثبت این گروه نسبت قیمت به درآمد ۶/ ۴ مرتبه‌ای است. کم بودن این نسبت می‌تواند به سدی در برابر ریزش بیشتر شاخص این گروه عمل کند.

عملکرد روزانه بر‌خلاف روند گذشته

شاخص گروه سیمان و گچ در معاملات روز گذشته با رشد ۱/ ۰ درصدی مواجه شد. این در حالی است که شاخص این گروه در هفت روز معاملاتی اخیر و همچنین در بازدهی از ابتدای سال به ترتیب افت ۱/ ۰ و ۳/ ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

نماد شرکت سیمان تهران، «ستران» بیشترین رشد (معادل ۸/ ۰ درصد) را ثبت کرد. تمام حجم معاملات این سهم در اختیار حقیقی‌ها بود. از سوی دیگر، «سکارون» با فروش ۹۸ درصدی سهامدار حقوقی با افت ۵/ ۱ درصدی، بیشترین افت روزانه را به ثبت رساند. «سیدکو» نیز بیشترین حجم معاملات را در میان هم گروهی‌ها داشت، در این نماد شاهد خرید ۷۳ درصدی حقوقی‌ها بودیم.

بهبود روند سودآوری صنعت سیمان در گرو بهبود شرایط ساخت و ساز کشور است. سال گذشته با تداوم رکود موجود در بازار مسکن و ساخت و ساز و همچنین مشکلات صادراتی موجود کاهش سودآوری این صنعت را شاهد بودیم. حدود ۸۰ درصد از فروش صادراتی سیمانی‌ها به عراق تعلق دارد. وضعیت امنیتی موجود در این کشور در کنار افزایش تعرفه واردات سیمان از سوی این کشور از عوامل کاهش مقدار صادرات سیمان بود. در شرایط کنونی امیدواری به بهبود بازار مسکن و همچنین ساخت و ساز امیدواری به بهبود تقاضای سیمان را به وجود آورده است.

در این میان، افزایش سقف وام مسکن در ماه‌های گذشته می‌تواند در زمان سررسید دریافت این وام (شروع از تیر سال آینده) تقاضا در بازار مسکن را تحریک کند، در نتیجه، انتظار افزایش تقاضا در صنایع وابسته به مسکن، البته با یک فاز تاخیر وجود دارد. همچنین، در روزهای اخیر به ارائه وام ۱۰۰ میلیون تومانی ساخت به انبوه‌سازان در اخبار اشاره شده است. این موضوع نیز می‌تواند تقاضای سیمان را تحریک کند.

حمایت «حکشتی» از شاخص

دیروز، شاخص صنعت حمل و نقل با رشد بیش از یک درصدی مواجه شد. در نمادهای این گروه، «حفارس» با تغییرات ۲۳/ ۴ درصدی قیمت، بیشترین رشد را ثبت کرد. از سوی دیگر، نماد «حپترو» با افت ۸/ ۴ درصدی بیشترین افت روزانه را داشت، در معاملات نمادهای مزبور حجم کامل معاملات در اختیار حقیقی‌ها بوده است. بزرگ‌ترین‌ نماد این گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت. ارزش بازار بالای این نماد موجب شد با رشد ۲/ ۱ درصدی قیمت این نماد بیشترین اثر مثبت این سهم را بر شاخص کل شاهد باشیم.

۹۷ درصد حجم خرید این نماد به حقوقی‌ها اختصاص دارد. در این میان، در دقایق پایانی معاملات شاهد خرید بیش از ۹۵۰ هزار سهم بودیم. نسبت قیمت به درآمد در این صنعت بیش از ۳۲ مرتبه است، این موضوع کاملا به امیدواری به بهبود سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه این گروه با رفع تحریم‌های بین‌المللی اشاره دارد.

فشار بر بازدهی از ابتدای سال

گروه دستگاه‌های برقی روز گذشته با افت ۷/ ۰ درصدی مواجه شد. این گروه همچنین در هفته معاملاتی اخیر افت ۵/ ۱ درصدی را به ثبت رسانده است، در حالی که رشد ۶/ ۹ درصدی این شاخص را نسبت به ابتدای سال شاهد هستیم. در میان ۸ نماد فعال این گروه، تنها «بنیرو» رشد اندک ۱۲/ ۰ درصدی را ثبت کرده است و ۴ نماد با افت قیمتی و همچنین ۳ نماد بدون تغییرات قیمتی بودند. «بکاب» نیز بیشترین افت روزانه را در معاملات دیروز به ثبت رساند. در هفته‌های اخیر اولین پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت روی «کدال» قرار گرفت. در این صورت ارائه شده در حالی‌که رشد بیش از ۳۷ درصدی در آخرین پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به شهریور ۹۴ مشاهده می‌شود، از سوی دیگر، کاهش ۶۰ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به پیش‌بینی ۹۴ به چشم می‌خورد. در این میان، این شرکت پس از ۴ روز رشد قیمت، دیروز در کمترین قیمت بازه روزانه معامله شد.

برگشت فلزی‌های بورس ازکف؟

برگشت فلزی‌های بورس ازکف؟