تقدیم به کاپیتان نوروزی!

گروه ورزش : تیم ملی فوتبال ایران از ساعت ۱۸ امروز چهارمین دیدارش را در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات در ورزشگاه سلطان قابوس مسقط مقابل تیم ملی عمان برگزار می‌کند، دیداری که تقابلی تعیین‌کننده بین دو مدعی صدرنشینی در گروه D مسابقات است. تیم ملی مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا را خیلی خوب شروع نکرد.

تساوی یک - یک مقابل ترکمنستان در خاک این کشور، باعث شد تا همه به آینده تیم جوان شده کی‌روش با تردید بنگرند، اما تیم او با پیروزی‌های ۶ بر صفر و ۳ بر صفر به ترتیب مقابل گوام (در خانه) و هند (در خارج از خانه) از زیرفشار خارج و با هفت امتیاز صدرنشین گروهش شد.

در گروه D مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های آسیا رقابت اصلی برای صدرنشینی بین ایران و عمان است که در پایان هفته چهارم مسابقات با امتیاز مشابه (هفت امتیاز) و به حکم تفاضل گل اول و دوم هستند. عمان اگرچه مثل ایران ۷ امتیاز دارد، اما نصف ایران گلزنی کرده و دو برابر ایران گل خورده است. عمانی‌ها فقط ۵ گل زده و دو گل خورده دارند به همین دلیل در رده دوم جدول هستند با این شرایط بازی عصر پنج‌شنبه آنها رقابتی است برای تکیه به صدر جدول و قدرتنمایی برای دیگر رقبا. در این بین اتکای میزبان به تماشاگران خودی است و البته مربی بزرگی به نام پل لوگوئن.

لوگوئن ۵۱ ساله چهره‌ای نام‌آشنا برای فوتبالدوستان ایرانی است. این مربی فرانسوی که در کارنامه‌اش سابقه هدایت تیم‌هایی چون رن، لیون، گلاسکو رنجرز اسکاتلند، پاری‌سن‌ژرمن و تیم ملی کامرون دیده می‌شود، از سال ۲۰۱۱ هدایت تیم ملی عمان را بر عهده گرفته است. تیم‌های ملی ایران و عمان تا به امروز ۱۰بار در مسابقات مختلف به مصاف هم رفته‌اند که سهم ایران پنج برد بوده است و سهم عمان دو برد. در این بین سه بازی دو تیم هم با نتیجه تساوی به اتمام رسیده است. آخرین برد ایران مقابل عمان برمی‌گردد به ۱۷ مرداد سال ۱۳۸۰ و مسابقه‌ای در چارچوب جام ال جی. ایران آن بازی را ۵‌بر۲ برد و از آن تاریخ دیگر توفیقی مقابل این تیم نداشته است.

ایران در سه بازی آخرش با عمانی‌ها یک بار باخته و دو بار به نتیجه تساوی رضایت داده است. قطعا تیم کی‌روش با انگیزه حفظ صدرنشینی گروهش و البته شکستن این طلسم به مصاف عمان می‌رود، کاری که به نظر دشوار می‌رسد و برای تحقق آن تیم ملی باید به مراتب بهتر از سه دیدار اخیر مقابل ترکمنستان، گوام و هند عمل کند. در نهایت اینکه بازی عصر پنجشنبه برگزار می‌شود، آن هم یک هفته بعد از وداع فوتبال ایران با هادی نوروزی. گرامی داشت یاد و خاطره کاپیتان فقید پرسپولیس در این بازی از سوی شاگردان کی‌روش البته کمترین انتظار جامعه فوتبال از آنها است. آخرین قرارها براین است که به خاطر درگذشت هادی نوروزی بازی با یک دقیقه سکوت آغاز شود و تیم ملی هم با بازوبند مشکی به زمین برود. شاید یک پیروزی دلچسب مقابل عمان روزهای غم‌انگیز فوتبال ایران را برای اهالی آن قابل تحمل‌تر کند، البته شاید.

کی‌روش: برای رقابت آمدیم نه جنگ

کارلوس کی‌روش در کنفرانس خبری پیش از بازی در مورد اینکه ایران در آخرین مسابقه دو تیم به عمان باخته و این نکته چه تاثیری در بازی امروز دارد، گفت: «نه تنها بازی قبلی بلکه در ۱۴ سال گذشته نتوانسته‌ایم مقابل عمان نتیجه مثبتی بگیریم. در چند ماه گذشته عمان را بررسی دقیقی کردیم و ۱۴ بازی این تیم از جمله بازی با الجزایر را دیدیم. می‌دانیم که تیم خوبی دارند. برای بازی سعی می‌کنیم تیم خوبی باشیم و پس از ۱۴ سال مقابل عمان نتیجه خوبی کسب کنیم.»