جزئیات بیشتر در خصوص خرید اینترنتی از ebay و آمازون

دنیای اقتصاد: روزگذشته مدیرعامل شرکت پست در آستانه روز جهانی پست در نشست خبری ضمن اعلام وضعیت این شرکت پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. حسین مهری با اشاره به خارج شدن پست در سال ۶۷ از سازمان به شرکت با مصوبه مجلس اعلام کرد که اساسنامه جدید این شرکت در کمیسیون اصلی مجلس بررسی و در انتظار قرار گرفتن در نوبت صحن مجلس است تا با تغییر نام به شرکت ملی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.

وی در توضیح این تغییر نام گفت: قرار است شرکت پست با اساسنامه جدید، دولتی باقی بماند و تنها ارائه‌دهنده خدمات پایه‏ای در حوزه پست باشد.

در مقابل نیز در بحث خدمات ارزش افزوده قرار است دو تا سه اپراتور خصوصی پست در کنار ما شروع به فعالیت کنند. رئیس هیات‏مدیره و مدیرعامل شرکت پست با اعلام اینکه پست در دنیا دگرگون شده و در این زمینه ایران بسیار عقب است، تاکید کرد که پست ایران نیز همانند تمام کشورهای توسعه‌یافته از حوزه اسناد به حوزه کالا و خدمات جهت‏گیری کرده و در این زمینه نیز سال گذشته این شرکت ۹ سرویس و ۱۳۲ خدمت جدید را راه‏اندازی کرده است.

مهری همچنین به فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک اشاره کرد و افزود: از سال گذشته با شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیک مانند آمازون و ebay وارد مذاکره شده و در حال حاضر تحت پروژه‏ای که هفته آینده رونمایی خواهد شد کاربران ایرانی می‌توانند از طریق سایت «یاتا» از این شرکت‌های بین‏المللی بازار تجارت الکترونیک به شکل آنلاین خرید کنند. همچنین به گفته وی مذاکرات با شرکت تجارت الکترونیک بازار چین یعنی «علی بابا» نیز شروع شده است.

مهری در پاسخ به سوال روزنامه «دنیای اقتصاد» در خصوص اینکه آیا هزینه گمرکی خرید کاربران ایرانی از سایت‏های بین‏المللی مشخص شده است، گفت: در بحث خرید کالا از آمازون و ebay تمام هزینه‏هایی که کاربران باید پرداخت کنند به شکل شفاف در سایت یاتا دیده شده است.

کاربران باید چهار هزینه کالا، هزینه تغییر قیمت کالا براساس نرخ ارز، هزینه پستی و هزینه خدمات یاتا را پرداخت کنند که هزینه گمرک در خود هزینه یاتا دیده شده است یعنی یک درصد از هزینه یاتا متعلق به گمرک می‏شود.

وی در پاسخ به این سوال که پیش از این معاون سرویس‏های نوین شرکت پست در مصاحبه با «دنیای اقتصاد» خبر از مشخص شدن تعرفه گمرک در این زمینه به شکل مجزا داده بود، گفت: هنوز در این زمینه با گمرک به نتیجه نرسیده‏ایم و هزینه این بخش به شکل مجزا استخراج نشده اما ظرف یک یا دوماه آینده این هزینه نیز به شکل شفاف روی سایت قرار

خواهد گرفت. براساس اظهارات مهری در حال حاضر کاربرانی که کالایی با قیمت ۸۵ دلار از این سایت‏ها خریداری کنند از پرداخت هزینه گمرک معاف هستند. اولین بار یک ماه قبل حسن مهری، مدیرعامل شرکت پست در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» خبر امکان خرید کاربران ایرانی از آمازون و ebay را داده بود.