گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که بامداد روز چهارشنبه از نیویورک به تهران بازگشت در گفت‌وگو با نشریه نیویورکر در پاسخ به این سوال که آیا می‌دانستید اوباما قصد دارد با شما دست بدهد، گفت: «خیر، اصلا مرسوم نیست که رئیس یک حکومت برای دست دادن با یک وزیر خارجه برنامه‌ریزی کند.


اینکه یک رئیس‌جمهور در این باره برنامه‌ریزی کند یک کسر شأن برای خود او محسوب می‌شود. اوباما دو ساعت پیش از آن در مجمع عمومی سخنرانی کرده بود و ما انتظار نداشتیم که به سالن مجمع عمومی بازگردد. در حالی که من در حال خروج از سالن بودم باراک اوباما به دلیلی که من نمی‌دانم در حال ورود به سالن بود و ما تنها با یکدیگر روبه‌رو شدیم. به نظر من این بیشتر یک تصادف بود.»


به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با نشریه نیویورکر درباره پیامدهای دست دادن با اوباما گفت: «همین حالا هزینه‌هایی در کشورم داشته است. البته هر کاری که می‌کنم در کشورم برایم هزینه دارد؛ بنابراین این یک رویداد خیلی غیرمعمول نیست.»


ظریف همچنین گفت از آنجا که در حال حاضر برنامه دولت ایران و اولویت نخست اجرای توافق است، دیدار روحانی و اوباما برای ایران اولویت نداشت.


تشریح طرح 4ماده‌ای ایران

براساس گزارش خبرگزاری صداوسیما محمدجواد ظریف در بخش دیگری از گفت‌وگویش در پاسخ به اینکه شما ۱۸ ماه است که از طرح چهار ماده‌ای درباره سوریه حرف می‌زنید. این طرح به کجا رسیده است، گفت: «این طرح وجود دارد، اما چهار جز دارد. اصل آن تشکیل دولت وحدت ملی، آتش‌بس، مقابله با تروریسم، اصلاحات اساسی و ایجاد ساختار دولت پایدار براساس نهادهای جدید قانون اساسی است که ایجاد شده‌اند. ما معتقدیم که اینها باید اساس هر طرحی باشد که می‌خواهد برای سوریه کارساز باشد. البته هر طرحی باید اصولی داشته باشد و هر کسی باید احترام به حق حاکمیت، تمامیت ارضی، مقابله با تروریسم، فرقه‌گرایی و دخالت نکردن در امور داخلی سوریه، راه‌حل سیاسی، احترام به حقوق اقلیت و حقوق بشر را بپذیرد. ما فقط در حال مطرح کردن پیشنهادهایی هستیم. ما در حال ارائه پیشنهاد سختی نیستیم. ما در روند گفت‌وگو و رایزنی با بازیگران مختلف منطقه‌ای و خارجی برای این موضوع قرار داریم.»


ظریف در این باره ادامه داد که متحدان اروپایی و سازمان ملل متحد به آمریکا گزارش داده‌اند و همه آنها در این تفکر ایران شریک بوده‌اند. او تفکر روسیه و ایران را نیز بسیار شبیه به یکدیگر توصیف کرد.

وزیر خارجه ایران گفت که حمله نظامی روسیه به سوریه در جهت تلاش بین‌المللی برای مقابله با داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی مشابه نظیر جبهه النصره و احرار‌الشام و گروه‌های مشابه که هر ساعت در سوریه به وجود می‌آیند، است. ظریف درباره پیامدهای اقدام نظامی روس‌ها در سوریه ادامه داد: «من فکر می‌کنم این اقدام از زوایای مختلف ما را به مذاکره نزدیک می‌کند. این وضع فرصت‌ها و همچنین چالش‌هایی را فراهم می‌کند. اگر ما از فرصت‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم به نتیجه برسیم، اما اگر از فرصت‌ها استفاده نکنیم فقط چالش‌هایی برای ما باقی می‌گذارد.» او حضور نیروهای ایرانی در سوریه را تکذیب کرد و گفت همچنان فقط مشاوران نظامی در آن کشور حضور دارند.


در ادامه گفت‌وگو با نیویورکر، ظریف گفت ایران از هرکسی که علیه داعش به‌صورت جدی اقدام کند، حمایت خواهد کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: «به محض اینکه بدون پیش‌شرط آماده برای گفت‌وگو درباره سوریه باشیم، می‌توانیم گفت‌وگوها را شروع کنیم. شروع این گفت‌وگوها مستلزم این است که غرب واقعا به‌دنبال آن باشد.»


ظریف در پاسخ به پرسشی پیرامون تاثیر توافق هسته‌ای بر مذاکرات منطقه‌ای ابراز امیدواری کرد که اجرای برنامه جامع اقدام مشترک منجر به کاهش برخی از بی‌اعتمادی‌ها در ایران درباره اهداف و جهت‌های سیاست کلی آمریکا در منطقه شود. او تاکید کرد: «مسلما اظهاراتی که در دو ماه گذشته شنیدیم و بیشتر آنها در داخل آمریکا گفته شده است به کاهش بی‌اعتمادی کمکی نمی‌کند.»


رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد که آمریکا نباید به توافق به‌عنوان امتیاز نگاه کند بلکه باید آن را راهی برای پایداری یک توافق بسیار خوب ببیند و اگر این کار را انجام دهند، ما علاوه‌بر اینکه توافق پایدار خواهیم داشت اعتماد‌سازی هم ایجاد خواهیم کرد.


وزیر امور خارجه ایران در نهایت دستور کار بعدی ایران و آمریکا با اشاره به اینکه دو کشور طی مذاکرات فقط یک گام برداشتند و مسائل دیگر را با مساله هسته‌ای قاطی نکردند، گفت: «اگر ما در یک جهت باشیم و به اجرای با حسن‌نیت برنامه جامع اقدام مشترک ادامه دهیم در آن صورت این امکان را خواهیم داشت مقداری اعتماد ایجاد کنیم که ما را قادر می‌سازد مسائل دیگر را نیز حل کنیم.»