خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه طرح انتقال آب بهشت‌آباد به ۳ استان اصفهان، یزد و کرمان با هدف انتقال ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب آغاز شده است، گفت: در طرح بهشت‌آباد هم ایرانی‌ها و هم خارجی‌ها فعالیت خواهند کرد.


سیدمحمدرضا رضازاده در پاسخ به این سوال که آیا طرح بهشت‌آباد که انتقال آب به یزد و اصفهان و کرمان است به ایرانی‌ها یا خارجی‌ها سپرده شده است، گفت: رودخانه زاینده‌رود تنها رودخانه مهم در فلات مرکزی است که به دلیل رشد جمعیت، پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش کیفیت آب زیرزمینی و تمرکز صنایع مادر در منطقه مرکزی ایران، نیاز به آب در این منطقه همواره رو به افزایش بوده است.


وی ادامه داد: نیاز به آب در منطقه مرکزی از یکسو و محدودیت‌های منابع آب از سوی دیگر سیاست‌های راهبردی توسعه در این منطقه را با چالشی بزرگ روبه‌رو کرده است.

رضازاده تاکید کرد: شکاف بین تقاضا و تامین منابع آب در این منطقه آن‌چنان عمیق است که طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای کوهرنگ و چشمه لنگان نیز نمی‌تواند این شکاف را پرکند؛ به همین دلیل طرح انتقال آب بهشت‌آباد به فلات مرکزی ایران با هدف انتقال سالانه ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب از حوضه رودخانه کارون به سه استان مرکزی اصفهان، یزد و کرمان در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.


مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه این پروژه از سال گذشته به این شرکت واگذار شد، گفت: با توجه به موقعیت و ویژگی‌های طبیعی حوضه کارون، این طرح آخرین و در عین حال مهم‌ترین امکان انتقال آب از حوضه پر آب کارون به فلات مرکزی ایران بوده از نظر مدیریت و برنامه‌ریزی کلان منابع آب کشور از اهمیت راهبردی و فوق‌العاده‌ای برخوردار است.


وی با اشاره به اینکه سازمان‌های آب منطقه‌ای اصفهان، یزد و کرمان در گذشته به‌عنوان دستگاه اجرایی طرح معرفی شده بودند، تصریح کرد: وزارت نیرو برای اینکه بتواند فارغ از تبلیغات محلی و منطقه‌ای کار را به‌صورت اصولی و هم به لحاظ فنی در سطح بالا پیش ببرد و به لحاظ تامین منابع مالی قدم جدی‌تری بردارد، دستگاه اجرایی این ۳ طرح را از سال گذشته شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران قرار داد.