ایسنا: دانشجویان دانشگاه فنی دانمارک حسگری را برای تشخیص آنی آلودگی موجود در آب طراحی کردند.

در حال حاضر برای بررسی وجود باکتری‌های سمی در منابع آب باید نمونه‌ای از آب برای چند روز در آزمایشگاه کشت شود. در آن زمان غیرممکن است که منبع آب برای استفاده، ایمن خوانده شود، اما گروهی از محققان دانمارکی حسگری را ساخته‌اند که به ادعای آنها می‌تواند باکتری‌های درون آب را به طور آنی تشخیص دهد. این حسگر توسط شرکت SBT Aqua و با بهره‌گیری از تکنیکی موسوم به فلوسایتومتری امپدانس (مقاومت ظاهری) طراحی شده است.

این کار، شامل فرستادن مداوم یک نمونه مایع از طریق یک کانال میکروسیال است. در آن کانال مجموعه‌ای از الکترودها وجود دارد که یک سیگنال الکتریکی چند ولتاژی به آنها اعمال می‌شود. هنگامی که باکتری‌ها و ذرات دیگر در میان این الکترودها جریان می‌یابند، تغییری در مقاومت ظاهری ایجاد می‌کنند که توسط حسگر شناسایی می‌شود.

از آنجا که تغییرمقاومت ظاهری ناشی از باکتری‌ها با دیگر ذرات معلق در آب متفاوت است، متمایز کردن این دو و دستیابی به خوانش بلادرنگ غلظت نسبی آنها در درون نمونه امکان‌پذیر است. در واقع، به دلیل اینکه تغییرات حتی بین انواع مختلف باکتری‌ها متفاوت است، شرکت SBT ادعا می‌کند که این فناوری به طور همزمان می‌تواند تمام انواع باکتری‌های موجود در آب را شناسایی کند.