گروه مسکن: یک عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی روز گذشته با بیان اینکه این پارلمان کارنامه قابل دفاعی در همه دوره‌ها ارائه نکرده از موتور معیوب تولید تصویب نامه‌های تکراری به‌عنوان مسیر انحرافی فعالیت شورای شهر نام برد که باعث شده مصوبات تکراری و فاقد ضمانت اجرایی برای شهرداری تهران به شکل آنی و غیرکارشناسی در شورای شهر به تصویب برسد. ولی‌الله شجاع‌پوریان، عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به نقاط ضعف اساسی پارلمان محلی پایتخت برای کارآمدسازی فعالیت‌های شورای شهر و تقویت نقش نظارتی شورا را از دو کانال «تشکیل مرکز پژوهش‌ها» و «تشکیل نهاد ذی‌حساب کل» پیشنهاد داد.

او در این خصوص تاکید کرد: از موارد مناقشه‌برانگیز همیشگی شورای شهر و مدیریت شهری، موضوع حسابرسی شوراها است، متاسفانه در ارائه گزارش حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری، کاستی‌ها، مغایرت‌ها و نقایص جدی دیده می‌شود همچنین گزارش‌ سازمان‌ها و شرکت‌های تابع شهرداری با تاخیری چند ماهه به این شورا می‌رسد که بی‌شک بخش زیادی از این کاستی‌ها و رفتارهای غیرقانونی مدیریت شهری ناشی از اهمال و کوتاهی ما اعضای شورا است. پیشنهاد می‌کنم «نهاد ذی‌حساب کل» در شورا برای توزیع اعتبارات و تخصیص و ابلاغ بودجه و نهایتا تفریغ و حسابرسی دقیق ایجاد شود. به گفته وی اقتدار نظارتی شورا زمانی شکل می‌گیرد که ذی‌حساب کل شهرداری تهران منصوب صحن علنی شورای شهر بوده و در شورا مستقر باشد، شهرداری نیز مکلف باشد امور مالی و عملکرد بودجه خود را با این نهاد هماهنگ کند.


عضو شورای شهر با اشاره به اینکه از مهم‌ترین ماموریت شوراها، نظارت بر مجموعه شهرداری است، گفت: باوجود تاکید به بند ۲ ماده ۷۱ قانون تشکیلات و وظایف شوراها و نیز تاکید بند ۳ قانون مذکور مبنی بر نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا، هیچ‌گونه ساز و کار قانونی و توانمند برای اجرای این مقررات وجود ندارد. همچنین عملا اعمال نظارت بر مراحل قبل، حین و بعد پروژه‌های شهری امکان‌پذیر نیست، به‌رغم اهتمام تک‌تک اعضای شورا و به‌ویژه کمیسیون نظارت و حقوقی در امر نظارت بر عملکرد شهرداری تهران، متاسفانه به دلیل فقدان سیستم نظارتی مشخص، مدون و عدم پیگیری جدی و نظام‌مند هیات رئیسه، عملکرد نظارتی شورا کارنامه قابل دفاعی ندارد؛ از این رو، ضرورت دارد هیات رئیسه با حساسیت بیشتری به دنبال ایفای نقش نظارتی شورا باشد تا تلاش و نظارت شورا با نتیجه مطلوب همراه شود. شجاع‌پوریان اظهار کرد: در طول دوره چهارم شورای شهر تهران، قریب به ۲۰۰ جلسه و در طول ۴ دوره شورا بالغ بر ۱۳۰۰ جلسه متوالی برگزار شده که برآیند آن چند هزار مصوبه است. موتور تولید انبوه مصوبه گاه در یک موضوع خاص، مصوبات متعدد تولید کرده و اینکه بعضا شاهدیم که به جای اینکه شورا، شهرداری را به دلیل عدم اجرای برخی از مصوبات بازخواست کند، شهرداری را ملزم می‌کند که مصوبه پیشین شورا را اجرا کند و این چرخه معیوب تداوم دارد. عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: نکته مهم دیگری که می‌تواند شورا را در انجام رسالت اصلی خویش یاری رساند، تاسیس و راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های شورا است. تشکیل چنین مرکزی می‌تواند از اتخاذ مواضع آنی و غیرکارشناسی جلوگیری کند.