پیش درآمد مثبت صنعت دارو
گروه بورس- مهرنوش سلوکی: صنایع دارویی که همواره به‌عنوان صنایع کم ریسک در میان صنایع بورسی مطرح هستند این روزها با انتشار گزارش‌های 6 ماهه خود در برخی نماد‌ها عملکردی نسبتا مطلوب را در این بازه زمانی نشان می‌دهند.


با این وجود به نظر می‌رسد این صنعت که از ابتدای سال با رشد 20 درصدی شاخص همراه بوده در گزارش 6ماهه نماد‌های دیگر این صنعت نیز از روند متعادلی برخوردار باشد و موجب چشم‌انداز مثبت این صنعت در آینده شود. روز گذشته همچنین خوش‌بینی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور به صنایع بورسی هم رسید و باعث شد بسیاری از صنایع با روندی روبه رشد به کار خود پایان دهند. در همین زمینه و از میان 37 صنعت بورسی روز چهارشنبه 28 صنعت مثبت و تنها 7 صنعت با تغییرات منفی شاخص به ثبت رسیدند. بر اساس جدول صنایع بورسی سه صنعت استخراج معادن، خودرو و بانکی‌ها در صدر جدول قرار داشته و انتهای جدول را گروه‌های قند و شکر، زراعت و کانی غیرفلزی به خود اختصاص دادند.


دارو و گزارش‌های 6 ماهه مثبت

صنعت دارو با ۲۷ نماد فعال روز گذشته همراه با بسیاری از صنایع دیگر با رشد مثبت به کار خود پایان داد به‌طوری‌که با ۲۵/ ۰ درصد رشد شاخص مواجه شد. این صنعت از ابتدای سال رشدی در حدود ۲۰درصد را در کارنامه خود دارد. در روزهای اخیر شاهد انتشار عملکرد برخی از شرکت‌های زیرمجموعه این صنعت بودیم.


روز گذشته بیشترین حجم معاملات در میان نماد‌های این صنعت به «دامین» با معامله بیش از 505 هزار سهم اختصاص یافت. این نماد که تنها 1/ 0 درصد از سهم فروش را در میان بازیگران حقوقی بازار داشته در سابقه معاملاتی 10 روز اخیر خود تنها سه روز کاهش قیمت را تجربه کرده و عمده روزهای خود را با رشد قیمتی به پایان برده است.بیشترین رشد قیمتی روزانه را «دفرا» با رشد 8/ 4 درصدی به ثبت رساند و در مقابل «ددام»با 58/ 2 درصد کاهش، بیشترین افت قیمتی روزانه را از خود نشان داد.در مجموع و از میان 27نماد این گروه، روز گذشته 5نماد با افت قیمت و 20 نماد دیگر با سبزپوشی به کار خود پایان دادند.


این صنعت که در روزهای گذشته در گزارش‌های ۶ ماهه چند نماد خود کارنامه مطلوبی داشته است در انتظار گزارش‌های دیگر نماد‌های خود به بسر می‌برد. در همین زمینه «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگویی با محمد داود فصاحت، تحلیلگر این صنعت به بررسی نماد‌هایی که گزارش ۶ ماهه خود را منتشر کرده‌اند پرداخت.


فصاحت درخصوص شرکت دارو پخش با نماد «دارو» می‌گوید: در حدود 20 قلم از داروهای تولیدی این شرکت از اول مهرماه با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. غالبا در این شرایط شرکت‌ها فروش خود را تا حد زیادی محدود می‌کنند. کارخانه‌های دارو پخش در دوره 6 ماهه منتهی به 31/ 6/ 94 به ازای هرسهم 649 ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 60درصد رشد داشته است. رشدی که عمدتا تحت تاثیر افزایش 37 درصدی میزان فروش است. این شرکت همچنین براساس عملکرد 6 ماهه 55درصد از پیش بینی اعلام شده را پوشش داده است.


وی ادامه داد: شرکت داروپخش در سال ۹۳ به علت توقف تولید در تعدادی از خطوط خود با مشکلات زیادی مواجه شد، به‌طوری‌که برخلاف بسیاری از شرکت‌های دارویی در آن زمان نتوانست با سودآوری همراه باشد، اما در سال جاری و با بازگشایی این خطوط توانست عملکرد بهتری را رقم بزند.


این تحلیلگر همچنین درخصوص گزارش 6 ماهه البرز دارو می‌گوید: «دالبر» در این گزارش 38میلیارد تومان سود خالص در نظر گرفته و 50 درصد از پیش بینی اعلام شده را پوشش داده است.این شرکت نسبت به دوره مشابه در سال قبل 40 درصد رشد سود خالص را تجربه کرده است. بررسی صورت‌های مالی سال‌های قبل این شرکت حاکی از این است که این نماد هر ساله در حدود 45 درصد از فروش خود را در 6 ماهه ابتدایی سال و 55 درصد دیگر را در 6 ماهه دوم سال به ثبت می‌رساند.


فصاحت همچنین درخصوص شرکت کی‌بی‌سی می‌گوید: این شرکت همواره به‌عنوان یک شرکت وارد‌کننده مطرح بوده و برمبنای فروش ثابت سالانه افزایش نرخ انجام می‌دهد. همچنین این کارخانه در طول سال به‌صورت متداول در مناقصات وزارت بهداشت شرکت کرده و کسب سود می‌کند. این شرکت در بررسی سود ۶ماهه این شرکت امسال نسبت به سال قبل با رشد ۳۵درصدی سود محقق شده مواجه شده است. پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۴ با سرمایه ۱۴۰ میلیارد ریالی مبلغ ۹۰۹ ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات است. همچنین در این گزارش آمده «کی بی سی» در ۶ماه اخیر در حدود ۷۲درصد از پیش‌بینی خود را پوشش داده است.


فصاحت در ادامه درخصوص هلدینگ دارویی تامین (تیپیکو) می‌گوید: فروش صنعت دارو در کشور حدود 11 هزار میلیارد تومان است که 35درصد وارداتی و 65 درصد تولید داخل است. در این بین هلدینگ دارویی تامین 18 درصد و هلدینگ برکت 6درصد سهم بازار دارو را در اختیار دارند.سرمایه تیپیکو در حدود 290 میلیارد تومان است. صورت‌های مالی تلفیقی نشان می‌دهد که تیپیکو در سال مالی گذشته باوجود پرداخت 385 میلیارد تومان هزینه مالی حدود 295 میلیارد تومان سود خالص سب کرده است.


این کارشناس همچنین درخصوص گزارش شش ماهه «دزهراوی» می‌گوید: عملکرد شرکت داروسازی زهراوی نشان می‌دهد که این نماد نسبت به دیگر نماد‌هایی که تا کنون گزارش ۶ ماهه خود را منتشر کرده‌اند، ضعیف‌تر عمل کرده است. بررسی صورت مالی این شرکت گویای این است که «دزهراوی» درحدود ۴۴درصد از پیش بینی سال ۹۴ خود را محقق کرده است.


این در حالی است که سود خالص این شرکت نسبت به دوره مشابه در سال قبل با افت 5درصدی همراه شده است.

فصاحت در رابطه با عملکرد داروسازی زهراوی می‌گوید: چند خط تولید این کارخانه در سه ماه پایانی سال 93 به دلیل استاندارد نبودن در تولید داروهای کلیوی متوقف شدند. همچنین افزایش هزینه‌های مالی نسبت به دوره مشابه سال قبل در این صنعت نیز ناشی از افزایش در حجم وام‌های دریافتی به جهت افزایش حجم تولید و فروش شرکت است.


این تحلیلگر صنعت دارو درخصوص اثر افزایش نرخ دلار بر سود شرکت‌های دارویی بیان کرد: با توجه به اینکه نرخ ارز روند رو به رشدی را در پیش گرفته است، سازمان غذا و دارو از شهریور ماه اقدام به افزایش قیمت ۷۰تا ۸۰ قلم از داروهای تولیدی در کشور کرده است. مواد اولیه این شرکت‌ها عمدتا به‌صورت وارداتی وارد کشور می‌شوند و به دلیل اینکه از ماه‌ها پیش‌تر توسط کارخانه خریداری می‌شود در گزارش ۶‌ماهه اول سال هیچ اثری از افزایش نرخ دلار در صورت مالی آنها وجود ندارد.


وی همچنین می‌گوید: با توجه به این اتفاق، در 6 ماهه دوم سال و با توجه به افزایش نرخی که توسط سازمان صورت می‌گیرد، شرکت‌ها می‌توانند به مقدار زیادی از افزایش نرخ دلار در واردات را جبران کنند و با روند روبه رشد همراه باشند.


رشد مواد شیمیایی با اهرم «پارسان»

شاخص صنعت پتروشیمی روز گذشته با رشد ۹/ ۰ درصدی مواجه شد. تغییرات شاخص این گروه همچنین، بازدهی۷/ ۳ درصدی از ابتدای سال را نشان می‌دهد. در میان نمادهای این گروه «پارسان» بیشترین رشد را در روند روزانه (معادل ۲۵/ ۶ درصد) داشت. این شرکت پس از افزایش سرمایه ۳۵ درصدی در روز گذشته به بازار بازگشت. بررسی حجم معاملات این نماد به فروش بیش از ۶۰ درصدی حقوقی در مقابل خرید ۶۴درصدی حقیقی‌ها اشاره دارد. همچنین رشد قیمتی این نماد بیشترین اثر مثبت را در میان سایر نمادهای بورسی (معادل ۳۵/ ۱۲۶ واحد) بر شاخص کل داشت. در میان نمادهای نزولی، «شفارا» بیشترین افت روزانه را تجربه کرد، کاهش قیمت‌ این نماد با حمایت بیشتر حقوقی‌ها مواجه شد؛ به شکلی که ۶۲ درصد از حجم خرید معاملات «شفارا» به این فعالان اختصاص یافت. برهمین اساس، بیشترین حجم معاملات روز گذشته را «شپلی» با جابه جایی در حدود ۶میلیون سهم به ثبت رساند. بررسی عملکرد معامله‌گران این نماد نشان می‌دهد که در حدود ۹۹درصد از حجم خرید توسط گروه‌های حقیقی و ۵۴درصد از فروش از دست به دست شدن سهم‌ها توسط فعالان حقوقی‌ انجام شد.


در حالی که هفته اخیر خبر نرخ خوراک 13 سنتی به‌صورت رسمی اعلام شد، اما در چند روز گذشته بار دیگر وزیر نفت در جمع خبرنگاران خبر از بررسی مجدد نرخ خوراک در چند روز آینده داد. زنگنه در این زمینه افزود: گفت‌وگو و بحث‌هایی در این خصوص در حال انجام است که پس از نهایی شدن، نتایج آن اعلام می‌شود.


افزایش نرخ در ابهام

صنعت مواد غذایی نیز دیروز به همراه بسیاری از صنایع دیگر با روند صعودی و رشد ۷۸/ ۰ درصدی همراه بود. این صنعت که در هفته‌های اخیر بیشتر حول محور افزایش قیمت در مواد غذایی خبرساز بوده کماکان در بحث تنظیم بازار درخصوص روغن نباتی و تعیین قیمت آن با ابهام روبه‌رو است. برهمین اساس، روز گذشته در میان نمادهای زیرمجموعه این گروه «وبشهر » بیشترین رشد روزانه و بیشترین حجم معاملات را کسب کرد. در این نماد حدود ۹۳ درصد از حجم فروش توسط حقیقی‌ها و فروش۶۰ درصدی توسط معامله‌گران حقوقی به ثبت رسیده است. بررسی سابقه معاملاتی این نماد در ده روز گذشته نیز نشان می‌دهد که این نماد در ۴ روز کاری با افت قیمتی همراه بوده است. بیشترین افت روزانه در صنعت را «غشهد» با افت ۲/ ۰ درصدی به ثبت رساند.


سبزپوشی در تمام نماد‌های رایانه

دیروز، شاخص گروه رایانه با صعود 28/ 0 درصدی مواجه شد. این در حالی است که تمام 5نماد فعال این صنعت روز گذشته با رشد قیمتی به کار خود پایان دادند. در این صنعت روز گذشته بیشترین حجم معاملات را «رکیش» با جابه جایی 857هزار سهم به‌خود اختصاص داد. در این نماد حدود 96 درصد از حجم خرید توسط بازیگران حقوقی انجام شد و 100 درصد خرید را حقوقی‌ها به خود اختصاص دادند. همچنین بیشترین رشد قیمتی را در این صنعت روز گذشته «مداران» با رشد 63/ 0 درصدی به ثبت رساند.


کانی غیر‌فلزی در جمع نزولی‌های بورس

روز گذشته، شاخص گروه کانی غیرفلزی با افت ۵۲/ ۰ درصدی در میان هفت صنعت نزولی قرار داشت. با افت روز گذشته، شاخص این گروه همچنان با افت ۸/ ۶ درصدی از ابتدای سال مواجه است. در میان نمادهای این گروه «کفپارس » بیشترین رشد روزانه را ثبت کرد. همچنین بیشترین حجم معاملات را «کاذر» با جابه‌جایی حدود ۵/ ۱ میلیون سهم داشت.

پیش درآمد مثبت صنعت دارو