گروه اقتصاد بین‌الملل: جدیدترین سرشماری‌ انجام شده نشان می‌دهد که دیگر آمریکا بیشترین تعداد میلیاردر جهان را در خود جای نداده و چین از این لحاظ در صدر فهرست کشورهای دارای افراد میلیاردر قرار گرفته است. گر چه هنوز در فهرست ۱۰‌نفر از ثروتمندترین افراد جهان با صدرنشینی بیل گیتس، این آمریکایی‌ها هستند که پیشتازند، اما در کل فهرست میلیاردرها، تعداد میلیاردرهای چینی با ۲۴۲ نفر افزایش، به ۵۹۶ نفر رسیده است. براساس این بررسی جدید، تعداد کل میلیاردرهای چینی ۶۰ نفر بیشتر از تعداد کل میلیاردرهای آمریکایی شده است.

نکته قابل تامل دیگر اینکه این افزایش ۲۴۲ نفری در تعداد میلیاردرهای چینی، ظرف تنها یک سال انجام شده است. البته آمار و ارقام نشان می‌دهد همزمان با آنکه تعداد این ثروتمندان در چین رو به افزایش بود، میلیاردرهای آمریکایی بر ثروت خود افزودند و ثروتمندتر شدند. هنوز هم از میان نام‌هایی که در فهرست ۱۰ نفره ثروتمندترین افراد جهان وجود دارد، نام هفت آمریکایی خودنمایی می‌کند، اما حتی یک چینی هم جزو ۱۰ نفر از ثروتمندترین افراد جهان نیست. بر این اساس، ثروتمندترین فرد جهان، بیل گیتس، موسس شرکت نرم‌افزاری مایکروسافت است که طی ۲۱ سال گذشته ۱۶ بار توانسته است این جایگاه را به خود اختصاص دهد. از سوی دیگر، ثروتمندترین چینی، غول سرگرمی جهان، وانگ جیانلین است که مالکیت سینماهای ای‌ام‌سی را در اختیار دارد و موسس بزرگ‌ترین بخش خصوصی املاک چین به نام مجتمع‌های واندا است که دارایی‌اش بالغ بر ۴/ ۳۴ میلیارد دلار است. این رقم کمتر از نیمی از ثروت گیتس است. علاوه‌بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ثروت پنج ثروتمند آمریکایی سه برابر ثروتی است که پنج ثروتمند چینی در اختیار دارند. ثروت این پنج آمریکایی به ۲۹۲ میلیارد دلار بالغ می‌شود، اما ثروت این پنج چینی ۱/ ۱۱۵ میلیارد دلار است. با وجود این نمی‌توان انکار کرد که ثروت چینی‌ها نیز رو به افزایش است و اختلاف میزان ثروت آنها با میزان ثروت آمریکایی‌ها به‌طور روزافزونی در حال کاهش است.

براساس گزارش ماهنامه «هورون» چاپ شانگهای که به‌خاطر فهرست درستی که از ثروتمندان چین منتشر می‌کند، مشهور است، چین اکنون به لحاظ تعداد میلیاردرهای چینی در صدر همه کشورهای جهان قرار دارد و این «یک نقطه عطف» برای چین محسوب می‌شود. براساس این گزارش اکنون تعداد میلیاردرهای چین ۵۹۶ نفر است، اما اگر شهروندان هنگ‌کنگ، شبه جزیره ماکائو و تایوان را هم محاسبه کنیم، این تعداد به ۷۱۵ نفر بالغ می‌شود. روپرت هوگه‌ورف، سردبیر نشریه هورون می‌گوید: «باوجود کندشدن رشد اقتصاد چین، ثروتمندان چینی گوی سبقت را ربوده‌اند و بهترین سال خود در تاریخ را به ثبت رسانده‌اند. همیشه چشم جهان به کارآفرینان آمریکایی دوخته شده بود، اما امسال، ۲۰۱۵، سال تغییر جهت این نگاه‌ها به سمت چین است.» تحلیلگران، این افزایش تعداد چینی‌های ثروتمند را نشانه‌ای می‌دانند از سبقت اقتصاد چین از آمریکا و اشغال جایگاه بزرگ‌ترین اقتصاد جهان توسط چین. البته برای کشوری با ۴/ ۱ میلیارد نفر جمعیت، تعداد ۵۹۶ میلیاردر تنها ۰۰۰۷۲/ ۰ درصد از کل جمعیت آن را تشکیل می‌دهد. در مقایسه، سهم میلیاردرهای آمریکا ۰۵/ ۰ درصد از کل جمعیت است. در مجموع، افزایش تعداد میلیاردرهای جهان به‌دلیل روندهای اقتصادی جهان از جمله افت قیمت‌های نفت و کاهش ارزش یورو است. در فهرست ثروتمندترین افراد جهان که نشریه معتبر فوربس برای سال ۲۰۱۵ منتشر کرده، تعداد میلیاردرها به رکورد ۱۸۲۶ نفر رسیده و مجموع ثروت آنها بالغ‌بر ۰۵/ ۷ تریلیون دلار است که نسبت به رقم یک سال پیش یعنی ۴/ ۶ تریلیون دلار افزایش قابل توجهی یافته است. بخش اعظم این افزایش ثروت مربوط به رونق بخش فناوری اطلاعات و تولید است.

کارشناسان بر این باورند که این روند همچنین نشان‌دهنده خصوصی‌سازی‌های بیشتر در اقتصاد چین است و حکایت از آن دارد که حزب کمونیست چین خواستار اصلاحات بیشتر شده است. البته صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که رشد این ثروت کند خواهد شد و در سال‌جاری این رشد به ۸/ ۶ درصد و در سال ۲۰۱۶ به ۳/ ۶ درصد خواهد رسید. هوگه‌ورف می‌گوید: «در سال ۲۰۱۵ کارآفرینان عمده چینی هستند و نه آمریکایی. البته آمریکایی‌ها هم کارآفرین هستند اما سهم عمده به چینی‌ها تعلق خواهد داشت.»

سبقت چین از آمریکا در میلیاردرها