مترجم: سعید بقایی

منبع: personalbrandingblog.com

همه افراد لحظاتی را در طول عمر خود تجربه می‌کنند که از شغل خود خسته شده‌اند. درست است که رها کردن یک شغل شما را برای انجام سایر مشاغل دیگر آزاد می‌کند اما آیا واقعا این کار راه حل درستی است؟ آیا شما آماده‌اید که به دنبال شغل دیگری بروید یا اینکه در شروع کار جدید به دنبال علایق شخصی خود باشید؟ شاید شما بخواهید از شغل خود استعفا دهید تا تمام دنیا را سفر کنید اما آیا از لحاظ مالی استطاعت این کار را دارید؟ استعفا دادن از یک شغل تصمیم بزرگی است و جنبه‌های متعددی را برای آن باید بررسی کرد. شما باید با دقت تمامی مزایا و معایب آن را بررسی کنید بنابراین، سوالات زیر را از خود بپرسید تا مطمئن شوید که حاضرید شغل خود را برای چیز دیگری از دست دهید.

۱- چه چیزی در شغل حال حاضر من، مرا آزار می‌دهد؟ (این موضوع حتی می‌تواند مرتبط با کار یا محلی باشد که کار می‌کنید)

۲- من چه چیزی را از شغل خود می‌خواهم؟ هدف نهایی من چیست؟

۳- چه چیزی من را خوشحال می‌کند؟ علاقه واقعی من چیست؟

۴- آیا من برنامه‌ای برای جست‌وجوی کار جدید دارم؟ در چه زمینه‌ای می‌خواهم به دنبال کار جدید باشم؟

۵- چه مدت طول می‌کشد تا کار جدید پیدا کنم؟

۶- اگر می‌خواهم شغلی را خودم راه‌اندازی کنم، آیا برنامه واقعی برای شروع آن دارم؟ آیا از لحاظ زمانی مناسب است؟ چه مقدار باید سرمایه اولیه داشته باشم؟ چه مدت طول می‌کشد تا بتوانم درآمد کسب کنم؟

۷- آیا من از لحاظ مالی تضمینی دارم؟ آیا به قدر کافی پول برای پوشاندن هزینه‌های یک سال را دارم؟

۸- درباره بیمه سلامت یا سایر خدماتی همچون بازنشستگی چه برنامه‌ای دارم؟ آیا می‌خواهم برای مدتی آنها را به تعویق بیندازم؟ اگر بله، برای چه مدت؟

۹- چند وقت است که در کار فعلی‌ام مشغول هستم؟ آیا تجربیات کافی از این شغل کسب کرده‌ام؟ قبلا چه کار می‌کردم؟ چند وقت در کار قبلی کار کردم؟ آیا کافی است؟

۱۰- میزان رفت و آمد تا محل کار چقدر است؟

۱۱- آیا شغل من دیگر حالت چالش‌بر‌انگیز را ندارد یا اینکه تکراری شده است؟ آیا تا به حال تلاش کرده‌ام تا شغلم را جذاب‌تر کنم؟

۱۲- آیا من وظایفی در این شرکت دارم؟ آیا این کار به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌شود و توسعه می‌یابد؟

۱۳- آیا این تصمیم را از سر احساسات گرفته‌ام؟ آیا من در کارم با همکاران یا مدیر خود مشکل دارم؟

۱۴- آیا من بیش از حد کار می‌کنم؟ آیا این تصمیم را گرفته‌ام چون نمی‌توانم بین کار و زندگی‌ام توازن برقرار سازم؟ (برای مثال، حسابداران در فصل‌های پاییز تا بهار کار زیادی دارند و کارمندان به‌طور کلی در این دوره زمانی بیش از ساعات کاری، کار می‌کنند).

پاسخ به این سوالات مسیر را برای انتخاب‌های شغلی بعدی روشن‌تر می‌کند.