ایرنا: یک شرکت آمریکایی تصاویر سه‌بعدی از میراث تاریخی جهانی برای کمک به حفاظت از این میراث را ثبت می‌کند.

روزنامه هنر چاپ لندن در این باره نوشته است که شرکت سی‌آرک (CyArk) مستقر در کالیفرنیا از اسکن دیجیتالی برای خلق آرشیو سه‌بعدی آنلاین از میراث تاریخی جهانی استفاده می‌کند.

این شرکت همایشی به نام مقاومت از طریق نوآوری را در روزهای ۱۹ و ۲۰ نوامبر (۲۸ و ۲۹ آبان) در برلین با حضور طرفداران میراث‌تاریخی جهانی و کارشناسان فناوری‌های محافظت از این آثار برای آشنایی بیشتر آنها با این طرح خود برگزار خواهد کرد.

شرکت سی آرک تا امروز اطلاعات را از صدها ابنیه و مکان تاریخی در سراسر جهان از جمله دروازه براندن در برلین، پارک یادبود ملی کوه راشمور در داکوتای جنوبی و مقبره سلاطین در کوسابی اوگاندا گردآورده است. صدها پروژه دیگر به عنوان بخشی از طرح این شرکت برای اسکن شدن طی پنج سال آتی در نظر گرفته شده‌اند. بن کاسیرا، بنیانگذار و مدیر این شرکت می‌گوید: «میراث تاریخی در سطح جهان با چنان سرعتی رو به فرسایش است که از نظر فیزیکی توان مقابله با آن را نداریم.» کاسیرا فرسایش این سایت‌ها را به‌دلیل گرم شدن زمین، درگیری‌ها و دزدی از این آثار می‌داند. انجمن بین‌المللی آثار تاریخی و سی آرک در ماه ژوئن (خرداد/ تیر) و بعد از تخریب اماکن تاریخی در سوریه توسط داعش، طرحی را برای مستندسازی این اماکن ارائه داده است. این طرح از گروه‌های باستان‌شناس می‌خواهد آماده باشند تا وقتی که موقعیت امن بود به این اماکن اعزام شده و از آنها عکاسی کنند تا بعدا با تبدیل به تصاویر سه‌بعدی از این عکس‌ها استفاده شود. این شرکت پیش از این به گروه‌های مزبور فناوری را آموزش داده است. گروه داعش اماکن تاریخی بسیاری از جمله شهر باستانی پالمیرا در سوریه را تخریب کرده و به گفته کارشناسان بیش از ۹۰ قطعه تاریخی را نیز در عراق ربوده یا تخریب کرده‌ است. تخریب و دزدی آثار و ابنیه تاریخی توسط داعش به عراق و سوریه ختم نمی‌شود و این گروه در لیبی، افغانستان و مالی نیز به اقدامات مشابهی دست زده‌ است.