کنوانسیون 2017؛ سنگ محک توریسم ایران

گروه گردشگری: نایب رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان تور گردشگری (WFTGA) برگزاری کنوانسیون راهنمایان تور سراسر جهان در سال ۲۰۱۷ در ایران را محکی بزرگ برای تسهیلات و میزان آمادگی ایران برای میزبانی از گردشگران دنیا دانست.

به گزارش دنیای اقتصاد، «روبی روی» که از طریق یک پیام ویدئویی، در جلسه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های صورت‌گرفته برای اجرای مراسم کنوانسیون فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری و همچنین مشخص کردن نیازها و کمبودهای پیش رو شرکت کرده‌بود با تاکید بر اینکه برگزاری کنوانسیون راهنمایان گردشگری در ایران می‌تواند در توسعه صنعت بین‌المللی توریسم نقش بسزایی داشته باشد، یادآور شد: «این کنوانسیون نقشی شگرف نه تنها برای راهنمایان گردشگری که برای صنعت توریسم ایران ایفا خواهد کرد.»

وی در این پیام که شامگاه سه‌شنبه پنجم آبان ماه در جمع راهنمایان، مسوولان و خبرنگاران پخش شد، خاطرنشان کرد: «این محکی برای تسهیلات و میزان آمادگی ایران برای میزبانی از گردشگران دنیا (با هر نوع نیازی) است. از سوی دیگر این کنوانسیون فرصتی برای تبادل اطلاعات و آموزش میان راهنمایان گردشگری ایران با راهنمایان سایر کشورها و همچنین دیگر بازیگران عرصه صنعت گردشگری کشور خواهد بود.»

نایب رئیس کانادایی فدراسیون جهانی راهنمایان تور، اظهار کرد: «ایران کشوری علاقه‌مند به جذب توریست است؛ بنابراین باید بتواند امکانات، بنیادین این صنعت را مهیا کند. این امکانات تسهیلات اولیه‌ای چون ایجاد و تکمیل فضاهای مناسب برای افراد توان‌خواه (معلولان) و افرادی با عادت‌های (غذایی و...) خاص تا قرار گرفتن مسافران تحت پوشش بیمه را شامل می‌شود.» وی با اشاره به اینکه راهنمایان تور بهترین مبلغان گردشگری هستند، اضافه کرد: «در صنعت گردشگری دنیا هیچ سفیری به اندازه راهنمای تور با ارزش نیست و امروزه هر کشور، منطقه، شهر و روستا، راهنمای گردشگری ویژه خود را دارد.»

سفر قریب‌الوقوع نمایندگان WFTGAبه ایران

روبی روی در ادامه از سفر خود به ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «در این سفر ما به‌عنوان ناظران WFTGA، به دنبال آنچه فدراسیون جهانی راهنمایان در نظر دارد خواهیم بود. این موارد شامل تسهیل روند دریافت ویزای ایران، شرایط بیمه مسافران، وضعیت حمایت مالی از کنوانسیون ۲۰۱۷ و شرایط زیرساخت‌های سفر در ایران است.»

نایب رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری با اشاره به این موضوع که راهنمایان گردشگری ایران در معرفی کشور خود بسیار آگاه و توانمند هستند، ادامه داد: «این کنوانسیون به راهنمایان تور ایران کمک خواهد کرد که نه تنها آموزش‌های حرفه‌ای را در این حوزه دریافت کنند، بلکه بتوانند سطح زبان خود را در ارتباط با راهنمایان کشورهای دیگر بهبود بخشند.»

او تاکید کرد که با این حال مهم‌ترین مساله، قرار گرفتن راهنمایان ایران در شبکه بین‌المللی و به روز راهنمایان سراسر دنیا خواهد بود که درهای ایران را به سوی گردشگران باز خواهد کرد زیرا راهنمایان تور، مرجع مورد اعتماد بسیاری از گردشگران هستند.

به اعتقاد روبی روی این کنوانسیون همچنین اهمیت نقش و توانایی «راهنمایان گردشگری» را به مسوولان ملی و محلی صنعت گردشگری کشور یادآوری خواهد کرد. علاوه‌بر این به گفته وی، مهم‌ترین مساله برای اجرای کنوانسیون ۲۰۱۷ حمایت دست‌اندرکاران گردشگری ایران از کنوانسیون است.

گزارش فعالان امور کنوانسیون

نایب رئیس کانون راهنمایان گردشگری و دبیر کنوانسیون نیز در این جلسه با اشاره به برخی از مراحل کار و فعالیت‌های در دست اقدام و انجام شده، گفت: «اعلام هتل‌های مورد نظر برای میزبانی به فدراسیون، به‌روزرسانی وب‌سایت‌ها و صفحات اجتماعی، جمع‌آوری اخبار مثبت درباره ایران و پوشش آنها در سایت فدراسیون از جمله اقداماتی است که در این مدت صورت گرفته است.» محسن حاجی‌سعید در ادامه به حضور ایران در کنوانسیون راهنمایان گردشگری اروپا که در آینده‌ای نزدیک در روسیه برگزار می‌شود، اشاره کرد و افزود: «اقدام برای کسب ویزای ملیت‌های مختلف، انجام صحبت‌های اولیه با شهرداری و اعلام آمادگی برای انجام این برنامه، مذاکره با نایب رئیس مجلس و حمایت ایشان و اعلام آمادگی برای بازدید نمایندگان کشورها از صحن علنی مجلس و مذاکره با مدرسان بین‌المللی برای آموزش راهنمایان نیز در راستای هر چه بهتر برگزار شدن این کنوانسیون انجام شده است.»

در ادامه این جلسه که به‌منظور اطلاع یافتن دست‌اندرکاران صنعت گردشگری از فرآیند فعالیت‌های انجام شده از حدود چهار ماه پیش تاکنون برای اجرای مراسم کنوانسیون فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری در سال ۲۰۱۷ و همچنین مشخص کردن نیازها و کمبودهای پیش رو برگزار شد، فعالان امور کنوانسیون به ارائه گزارش پرداختند. نایب رئیس کانون راهنمایان گردشگری و دبیر کنوانسیون و همچنین مسوولان کمیته‌های آموزش، ترجمه، پشتیبانی و گروه‌های شبکه‌های مجازی، مدیا و مستندنگاری و ورزشی، رسانه و مهمان‌نوازی، گزارشی از آنچه صورت گرفته، ارائه دادند.

اقدامات و کمپین‌های پیرامون کنوانسیون

در این نشست، پس از توصیف ماهیت کنوانسیون با ارائه گزارش ۳ ماهه از سوی کمیته‌های مختلف فعال در کنوانسیون، برخی از چالش‌های موجود و پیش رو بررسی شد.

براساس گزارش‌های ارائه شده در این نشست، کمیته آموزش درصدد است تا به بهانه کنوانسیون زمینه بازآموزی و استانداردسازی آموزش راهنمایان گردشگری را با گروهی از استادان داخلی فراهم آورد. علاوه‌بر این دوره‌هایی نیز با حضور استادان فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری برگزار خواهد شد.

همچنین به گفته لیدا علی‌نژاد، مسوول کمیته میهمان‌نوازی، اثرگذاری هفدهمین کنوانسیون راهنمایان گردشگری هنگامی نمود بیشتری می‌یابد که راهنمایان گردشگری بیشتری از سراسر دنیا در آن شرکت داشته باشند، از این رو گروه شبکه‌های مجازی با همکاری گروه مدیا و راهنمایان فعال نسبت به انتشار فیلم و عکس از توریست‌های خارجی از طریق شبکه‌های اجتماعی دعوت می‌کند. در این تبلیغات تلاش می‌شود که فضای امن کشور، جاذبه‌های گردشگری، میهمان‌نوازی مردم و هر آنچه در رسانه‌های خارجی انعکاس نمی‌یافت در این شبکه‌ها نشان داده شده و از گردشگران خارجی به‌ویژه تورلیدرها برای سفر به ایران دعوت شود. در این میان اما اجرای مناسب هفدهمین کنوانسیون مستلزم مشارکت بخش‌های مختلف در سراسر کشور است که در همین راستا مسوولانی از سازمان میراث فرهنگی و برخی از آژانس‌دارن در بخش خصوصی برای آگاهی بیشتر از فعالیت‌های لازم برای برگزاری کنوانسیون در این نشست حضور داشتند. با این حال برگزارکنندگان حمایت‌های بیشتر و ملموس‌تر مسوولان را می‌خواهند و حمایت آنها را لازمه برگزاری هرچه بهتر این کنوانسیون می‌دانند.

برای معرفی این رویداد و سهم بسزایی که می‌تواند در صنعت گردشگری و ارزآوری کشور داشته باشد، کمیته پشتیبانی جلساتی با بخش‌های مختلف برگزار کرده و در نمایشگاه‌هایی حضور یافته‌ است. علاوه‌بر این کمیته ورزشی نیز فعالیت «دوچرخه‌سواری از نوشهر تا بوشهر» را تدارک دیده است. ماه جاری این رکاب‌زنی آغاز می‌شود و در طول این برنامه بازدیدهای مختلفی از جاذبه‌های گردشگری و دیدار با اقوام مختلف و رسم میهمان‌نوازی آنها با همراهی کمیته میدانی و میهمان‌نوازی انجام خواهد شد. در کنار برگزاری کنوانسیون و فعالیت‌هایی که برای آن در حال انجام یکی است، دو کمپین مرتبط نیز طراحی شده است؛ یکی «کمپین درد دل» که به مشکلات گردشگران می‌پردازد و زیرساخت‌های گردشگری را دربر می‌گیرد.

این کمپین به عنوان نخستین موضوع مساله سرویس‌های بهداشتی عمومی را مد نظر قرار داده است، معضلی که گریبان‌گیر گردشگر ایرانی و غیرایرانی است و مستلزم توجه مسوولان و البته مردم است. «یک میلیون چراغ سبز» کمپین دیگری است که در راستای جوسازی بعضی رسانه‌های خارجی مبنی بر ایران‌هراسی به راه افتاده است. فعالیت این کمپین به این گونه است که احساس و برداشت گردشگر خارجی هنگام خروج از ایران ثبت شده و با هر ضبط مثبت یک چراغ سبز روشن خواهد شد.

علاوه‌بر این تالیف دو کتاب نیز برای این کنوانسیون از سوی برگزارکنندگان آن، در نظر گرفته شده است. در کتاب‌های «رکوردهای گردشگری ایران» به آنچه ایران را متمایز می‌‌کند پرداخته می‌شود. در «مهمان‌نوازی ایرانی» نیز آنچه ایرانیان به آن می‌نازند و مشهورند، گردآوری و مستند شده و از شکل شفاهی خارج می‌شود که به گفته آرش نورآقایی، این اقدام برای نخستین بار است که در ایران صورت می‌گیرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» درحالی‌که کانون انجمن‌های کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور درگیر کارهای میزبانی کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان تور گردشگری در سال ۲۰۱۷ است و به نظر می‌رسد تا زمان برگزاری این کنوانسیون در سال ۹۵ فرصت کافی وجود داشته باشد اما کارهای زیادی برای بزرگ‌ترین گردهمایی راهنمایان تور در ایران باقی مانده است. این کانون به عنوان میزبان کنوانسیون جهانی راهنمایان، با برگزاری جلسات و تشکیل کارگروه‌های تخصصی از تیرماه ۱۳۹۴ کار خود را آغاز کرده است و اگرچه به گفته آرش نورآقایی، رئیس این کانون، با توجه به برگزاری گردهمایی‌ راهنمایان در چند سال اخیر، برگزاری کنوانسیون ۲۰۱۷ کار مشکلی برای صنف راهنمایان نخواهد بود اما اجرای این رویداد بین‌المللی نیازمند همکاری تمامی بخش‌های صنعت گردشگری است.

ایران چگونه میزبان کنوانسیون راهنمایان شد؟

سال گذشته، راهنمایان گردشگری ایران پس از هشت سال تلاش توانستند با کسب ۱۸ رای از کشورهای دنیا، میزبانی کنوانسیون راهنمایان گردشگری سال ۲۰۱۷ را کسب کنند. ایران برای برگزاری هفدهمین کنوانسیون راهنمایان گردشگری که قرار است در سال ۲۰۱۷ برگزار شود کاندید شد و در همین راستا گروهی هشت نفره از اعضای کانون راهنمایان گردشگری به‌منظور رایزنی و معرفی ایران به عنوان کاندیدای برگزاری کنوانسیون راهنمایان گردشگری راهی پراگ، جمهوری چک شدند. این نخستین بار بود که نمایندگانی از کشورمان در این مراسم شرکت می‌کردند و پس از سال‌ها توانستند رکورد کانادا را بشکنند. راهنمایان گردشگری ایران در طول چهار روز توانستند رای‌ها را به سوی ایران معطوف کنند و با وجود مسائل مختلفی که با آن روبه رو بودند و امکانات اندکی که داشتند، توانستند میزبانی سال ۲۰۱۷ را از آن ایران کنند. در نهایت سفیران صلح ایران توانستند با کسب ۱۸ رای، برتری ایران را نسبت به دو رقیب دیگر خود که همان سنگاپور و دانمارک بودند اثبات کنند.