محققان بر اساس نتایج یک تحقیقات مقایسه‌ای به گردشگران درباره خطر جانی ناشی از آلودگی هوا در برخی مقصدهای گردشگری همانند دبی و پکن هشدار دادند. همچنین تهران نیز در ردیف کشورهای خطرناک از نظر آلودگی هوا عنوان شده که در جدول AQI کیفیت هوای آن در تاریخ چهارم نوامبر ۲۰۱۵ رقم ۲۳۰ ثبت و با توضیح بسیار خطرناک اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، بر اساس تحقیقاتی که در مجله نیچر منتشر شده، محققان به گردشگرانی که قصد سفر به مقصدهایی در منطقه خاورمیانه و آسیا دارند به شدت هشدار داده و یادآور شده‌اند که در صورت تمایل به سفر به مقصدی چون دبی در امارات و پکن در چین، بیش از دیگر مقصدها محتاط بوده و مراقب تاثیر آلودگی هوا باشند.

در این گزارش تاکید شده است که کیفیت هوای دبی در جدول شاخص جهانی کیفیت هوا، رقم ۲۲۲ است که به عنوان یکی از ناسالم‌ترین هواها و به شدت خطرناک برای سلامتی ذکر شده است. پکن نیز با رقم ۳۲۸ به عنوان منطقه به شدت خطرناک برای مسافران و محیط زیست اعلام شده است.

این گزارش در یک بررسی مقایسه‌ای میان ۲۸ شهر از ۱۹ کشور جهان از جمله آلمان، هند، تایلند و آمریکا بر اساس شاخص‌های کیفیت هوا وضعیت و رتبه هر یک را در شرایط کنونی طبقه‌بندی کرده و بر اساس میزان و شدت آلودگی هوا یادآور شده است که در برخی مقصدهای گردشگری آلودگی هوا به قدری است که می‌تواند اثر منفی بر سلامت جسمی و روانی گردشگران بگذارد. بنابراین مسافران باید قبل از اقدام به سفر به دقت میزان آلودگی و سطح AQI را در هر مقصد مورد توجه قرار دهند.

همچنین به مسافران و گردشگران توصیه شده‌ که با مراجعه به جدول جهانی کیفیت هوا World Air Quality Index درصورتی که ناگزیرند به کشورهایی بروند که در جدول شاخص کیفیت هوا رقمی بیش از ۱۵۱ دارند، از هرگونه فعالیت شدید بدنی، ورزش‌ها و برنامه‌های تفریحی همراه با تحرکات زیاد، به‌ویژه در مکان‌های عمومی و پرجمعیت خودداری کنند.

بر اساس گزارش مجله نیچر، بیشتر شهرهای اروپا مانند پاریس، ونیز و مادرید با شاخص کیفیت زیر ۴۶ دارای هوای خوب هستند که آلودگی هوا کم و کم‌خطر یا کاملا بی‌خطر دارند. در مقابل، آمستردام با شاخص کیفیت هوا در حدود ۶۶ و لندن با رقم ۷۷ هر دو از نظر آلودگی هوا در شرایط متوسط اعلام شده‌اند. بانکوک با ثبت رقم ۱۸ درجدول AQI، سپس واشنگتن دی سی با رقم ۲۴ و سال فرانسیسکو و مادرید همه با رقم ۲۵ پایین‌ترین میزان آلودگی را داشته‌اند. این تحقیقات نشان داده است که هیچ ارتباط منطقی میان دمای کنونی هوا در یک شهر و نسبت آلودگی هوا وجود ندارد.