یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


حرکت بورس روی خط صاف
دیروز، شاخص کل بورس تهران رشد ۱۱۶ واحدی (معادل ۱۸/ ۰ درصد) را تجربه کرد تا در مجموع هفته تقریبا بدون تغییر (رشد کمتر از ۰۱/ ۰ درصدی) باقی بماند. این در حالی بود که در ساعات پایانی با بازگشایی نماد «وغدیر» توانست برای لحظاتی سطح ۶۳ هزار واحدی را لمس کند؛ اما مجددا به کانال ۶۲ هزار واحدی (برای نهمین روز معاملاتی) برگشت. تقابل خوش بینی به آینده اقتصادی-سیاسی کشور، ناشی از نزدیک شدن به اجرای لغو تحریم‌ها و بسته ضدرکود دولت، با نگرانی از رکود فعلی در اقتصاد (افزایش شدید موجودی انبارها و افت قیمت‌های جهانی کالاها که در گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها مشهود بود) موجب روند کم نوسان بازار سهام در این روزها شده و دامنه نوسانات شاخص را بسیار محدود کرده است. بنابراین، تک نمادها جهت‌گیری نهایی شاخص را تعیین می‌کنند (مثلا رشد «اخابر» در روز گذشته).



کم‌نوسانی دلار در ۳۵۰۰ تومان
دیروز، هر دلار آمریکا به نرخ ۳۵۰۵ تومان معامله شد. از روز یکشنبه نرخ دلار وارد کانال ۳۵۰۰ تومانی شد؛ اما تردید در مورد افزایش بیشتر نرخ‌ها در این بازار که بخش مهمی از آن به افزایش شدید اختلاف میان نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای مربوط می‌شود ادامه مسیر صعودی را دشوار کرده است. در این خصوص باید به نزدیک شدن به رفع تحریم‌های بین‌المللی و آمادگی بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز پس از اجرای برجام اشاره کرد. با این حال، شاهد حرکت معامله‌گران به سوی معاملات اعتباری هستیم. به این ترتیب، نرخ دلار در معاملات اعتباری در سطحی بالاتر از نرخ معاملات نقدی است که بر خوش بینی سفته بازان برای افزایش نرخ دلار تاکید دارد. از سوی دیگر، همچنان تداوم افزایش عرضه صرافی بانک‌ها می‌تواند مانعی در برابر رشد نرخ‌ها در بازار ارز شود.



تخلیه حباب منفی سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۸ هزار تومانی به قیمت ۹۲۵ هزار تومان معامله شد. در شرایط عدم تغییر نرخ دلار، افت شدید قیمت اونس طلای جهانی و رسیدن به کمترین قیمت در بیش از یک ماه گذشته افت قیمت سکه را رقم زد. همان‌طور که انتظار می‌رفت حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) مانع از واکنش شدید قیمت سکه به اونس شد و حباب منفی سکه که از ۱۱ مهر بر بازار سکه حاکم بود تخلیه شد. امروز نیز ریزش بیشتر در بازار اونس طلا تا حدودی دور از انتظار است که اثری محدود بر قیمت سکه خواهد داشت و باید منتظر آمار اشتغال آمریکا ماند (جمعه) که اثر خود را ابتدای هفته آینده بر سکه خواهد داشت. دلار نیز در حالت دوگانه‌ای قرار دارد و نوسان شدید آن احتمال پایینی دارد.




فشار تکنیکالی بر اونس طلا
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۱۶ دلار معامله می‌شد. قیمت اونس پس از ۵ روز نزول به سطح ۱۱۰۰ دلاری نزدیک شده و ریزش بیشتر آن در کوتاه مدت دور از انتظار است. سه‌شنبه شب (به وقت محلی) به دلیل رشد شاخص دلار و شاخص بازارهای سهام، فشار شدید سیگنال‌های فروش از نمودارهای تکنیکال، قیمت اونس ۴/ ۱ درصد افت داشت (بیشترین افت روزانه در سه ماه و نیم گذشته). در شرایطی که احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری بار دیگر قوت گرفته است، معامله‌گران در انتظار آمار اشتغال هستند که روز جمعه، منتشر می‌شود و می‌تواند سیگنال روشن‌تری برای زمان افزایش نرخ بهره باشد. در شرایط تداوم فضای انتظاری و فروش‌های تکنیکال که عامل فشار بر اونس هستند، قیمت‌های پایین اونس باعث افزایش تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیا و عامل حمایت از اونس است.



نوسان محدود «تسه»ها در فاز انتظاری
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت اندک ۰۲/ ۰ درصدی به قیمت ۶۷ هزار و ۵۷۲ تومان معامله شدند. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد اوراق مزبور از ابتدای آبان در بازه ۷۰-۶۵ هزار تومانی نوسانات محدودی را تجربه می‌کنند. این بازه متعادل در شرایطی رقم می‌خورد که ارائه تسهیلات جدید با سقف ۷۰ میلیون تومانی (در تهران) مبهم و هنوز به‌صورت رسمی به فرابورس ابلاغ نشده است. هرچند تاکید شده است که برای تسهیلات ۷۰ میلیونی، اوراق جدیدی منتشر می‌شوند، اما انتظار می‌رود بخشی از این تسهیلات بتواند از طریق اوراق قبلی تامین شود. بر این اساس، متقاضیان می‌توانند سود واقعی دریافت وام را با خرید ترکیبی از اوراق قدیمی و اوراق جدید تعدیل کنند؛ در نتیجه، قیمت بازگشایی اوراق جدید به‌طور قطع روی قیمت اوراق فعلی اثرگذار خواهد بود.



جهش نفت با عوامل ژئوپولیتیک
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۴۸ دلار معامله شد. پس از رشد نزدیک به ۴ درصدی سه‌شنبه شب (به وقت محلی)، در معاملات چهارشنبه نیز روند صعودی خود را با شیبی ملایم‌تر ادامه داد. کاهش تولیدات نفت برزیل از روز یکشنبه، به دلیل اعتصاب کارگران یک شرکت نفتی دولتی و همچنین بسته شدن یکی از پایانه‌های صادراتی لیبی به دلیل ناآرامی‌های سیاسی، عوامل اصلی رشد قیمت بودند. علاوه بر این، رشد حدود ۵ درصدی فرآورده‌های نفتی به دلیل شرایط آب وهوایی آمریکا نیز از قیمت نفت حمایت کرد. تحلیلگران در انتظار آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) هستند که ذخایر نفت تجاری این کشور را نشان می‌دهد (امکان پوشش آن در این گزارش نیست). همچنان تحلیلگران معتقدند فشار کاهش تقاضا و مازاد عرضه، رشد قیمت نفت در میان‌مدت را دور از انتظار نشان می‌دهد.