دنیای اقتصاد: بعدازظهر جمعه گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد که در ماه اکتبر ۲۷۱ هزار شغل در این کشور ایجاد شده تا نرخ بیکاری ایالات‌متحده به ۵ درصد برسد. این داده‌های بسیار بهتر از انتظار، نه‌تنها بازارها را تحت‌تاثیر قرار داد،‌ بلکه احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در نشست ماه دسامبر بانک مرکزی آمریکا را هم افزایش داد. به دنبال این گزارش‌ها، بازارهای جهانی وارد فاز جدیدی شدند. روز گذشته، شاخص دلار با جهشی قابل‌توجه به مرز ۱۰۰ واحد نزدیک شد و اونس طلا به زیر مرز ۱۱۰۰ دلار سقوط کرد. بازارهای سهام آمریکا نیز افت را تجربه کردند.

گروه بازار پول: با آماری که روز جمعه منتشر شد، احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا شدت گرفت. داده‌های خوب بازار کار آمریکا، بازارهای مالی و کالایی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. روز جمعه در حالی که شاخص دلار به بالاترین سطح در سه ماه گذشته رسید، اونس فلز زرد به زیر مرز روانی ۱۱۰۰ دلار سقوط کرد و به کمترین قیمت در سه ماه گذشته رسید. همزمان بازارهای سهام نیز با وجود افت روز جمعه پنجمین هفته رشد خود در ۶ هفته گذشته را ثبت ‌کردند.

اونس طلا روز چهارشنبه با ۱۰ دلار افت به قیمت ۱۱۰۷ دلار رسید. این افت عمدتا ناشی از اثرگذاری سخنان رئیس فدرال رزرو و رشد شاخص دلار بود. جنت یلن روز چهارشنبه در جلسه استماع کمیته مقررات بانکی مجلس نمایندگان گفت که افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در نشست ماه دسامبر بانک مرکزی آمریکا محتمل است. شاخص دلار پس از این سخنان رشد کرد. دلار البته از گزارش ISM از بخش غیرکارخانه‌ای آمریکا نیز نفع برد. چهارشنبه همچنین میزان اشتغال‌زایی آمریکا توسط ADP معادل ۱۸۲ هزار مورد اعلام شد که همسو با انتظارات بود. دیگر خبری که در این روز جلب توجه کرد، اظهارات رئیس‌جمهوری چین بود مبنی بر اینکه رشد اقتصادی این کشور به کند شدن ادامه خواهد داد.

اونس روز پنج‌شنبه با ۴ دلار افت دیگر به قیمت ۱۱۰۳ دلار رسید. این افت اونس را به کمترین قیمت در دو ماه گذشته رساند. به این ترتیب اونس در نزدیکی مرز روانی ۱۱۰۰ دلار قرار گرفت. روند آرام‌تر چهارمین روز کاری نتیجه تشدید انتظار برای انتشار گزارش مهم روز جمعه بود. بازارها در این روز همچنان سخنان یلن را نیز هضم می‌کردند تا رشد دلار و افت طلا ادامه داشته باشد. دیگر خبر پنج‌شنبه، اعلام اتحادیه اروپا بود مبنی بر اینکه رشد اقتصادی منطقه یورو در سال ۲۰۱۵ برابر با ۶/ ۱ درصد خواهد بود. این رقم پیش‌تر ۵/ ۱ درصد در نظر گرفته شده بود. پیش‌بینی تورم در سال جاری میلادی نیز به ۱/ ۰ درصد رسیده است. در این روز دولت هند اعلام کرد که سکه‌های جدید طلا ضرب خواهد کرد. شورای جهانی طلا اعلام کرده که این اقدام اعتماد به فلز زرد را افزایش خواهد داد. اونس روز جمعه را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد؛ اما آنچه از اولین ساعات فعالیت بازارهای جهانی در آخرین روز هفته مشهود بود، انتظار برای انتشار گزارش اشتغال‌زایی اقتصاد آمریکا بود. اونس تا ساعت ۵ بعد از ظهر روز گذشته به بهای ۱۱۰۶ دلار رسید و در این ساعت بود که گزارش میزان اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه اکتبر منتشر شد. بر اساس این گزارش در ماه گذشته میلادی، ۲۷۱ هزار شغل در بخش غیرکشاورزی اقتصاد ایالات متحده ایجاد شده است. رقم مورد انتظار کمتر از ۲۰۰هزار مورد بود.

میزان بیکاری آمریکا نیز بر اساس گزارش روز جمعه به ۵ درصد رسیده است. اونس طلا پس از انتشار این گزارش رو به سقوط گذاشت و تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۰۸۷ دلار رسید؛ گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته رقم خورده باشد. داده روز جمعه از بازار کار آمریکا داده‌ای بسیار خوب حساب می‌شود و هر داده خوبی از اقتصاد آمریکا، احتمال افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو را افزایش می‌دهد. سلامت بازار کار، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تصمیم‌گیری درباره افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا است. نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد، آخرین نشست این کمیته در سال ۲۰۱۵ میلادی خواهد بود. افزایش احتمالی نرخ بهره وجوه فدرال هم‌ اولین افزایش این نرخ در یک دهه گذشته خواهد بود. دلار آمریکا که صبح جمعه در ادامه روند روزهای پیشین رو به رشد گذاشته بود، پس از انتشار گزارش روز جمعه با جهش روبه‌رو شد. در حالی که رشد دلار فشار روی فلز زرد را تشدید کرده، رشد بهای نفت خام تا حدی به طلا کمک کرده است.

پالس آمریکایی به سقوط طلا