استراحت طلا در درّه قیمتی

گروه بازار پول:‌ اونس فلز زرد به نوسان‌های محدود نزدیک کمترین قیمت خود در سه ماه گذشته ادامه می‌دهد. هر اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های ۱۰۹۱ و ۱۰۸۹ دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه تا ساعت ۸ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۰۸۷ دلار رسید؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.


اونس که روز دوشنبه با 2 دلار رشد، ثباتی نسبی را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه با 2 دلار افت به قیمت نهایی روز جمعه بازگشت. تکرار ثبات نسبی در دومین روز کاری عمدتا ناشی از تثبیت فنی در بازار بود. این تثبیت نتیجه هیجان بازارها در روز جمعه بود، روزی که داده‌های خوب از بازار کار آمریکا، اونس را به کف سه ماهه برد. پایگاه اینترنتی کیتکو البته اشاره کرده که روز سه‌شنبه، پوشش کوتاه‌مدت و سودگیری خفیفی نیز در بازار مشاهده می‌شد، با این همه بازار در کنترل «کاهشی‌ها» بود. خبر خوب این روز برای طلا، افزایش تقاضای فیزیکی فلز زرد بود. هند دومین مصرف‌کننده بزرگ طلا است و این روزها جشنواره‌ای را برگزار می‌کند که مردم در آن به‌طور سنتی به خرید طلا رو می‌آورند. این خبر از فشار فروش در بازار طلا کاست.


در حالی که قیمت جهانی طلا نزدیک به پایین‌ترین سطح در ۳ ماه گذشته قرار دارد، هنوز برخی امیدواری‌ها نسبت به چشم‌انداز درخشان بازار طلا در میان‌مدت وجود دارد که عمدتا ناشی از امید به تقاضای چین و هند هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز، چین و هند در مجموع بیش از ۵۰ درصد تقاضای فیزیکی طلای جهان را در اختیار دارند. به نظر می‌رسد تقاضای این دو کشور در میان‌مدت همچنان مثبت و امیدوار‌کننده خواهد بود. آمارهای «جی‌اف‌ام‌اس رویترز» نشان می‌دهد که تقاضای طلای چین هم در سه ماه سوم امسال به بیش از ۱۹۶ تن رسیده که این رقم نسبت به سال قبل ۳ درصد رشد داشته است. واردات طلای چین از هنگ کنگ نیز در ماه سپتامبر به بالاترین سطح در ۱۰ ماه اخیر رسیده است. تقاضای جواهرات طلا در بازار هند نیز در سه ماه سوم امسال بیش از ۵ درصد رشد داشته و به بیش از ۱۹۳ تن رسیده است. این بالاترین رکورد در ۷ سال اخیر به شمار می‌رود. ادامه خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان به خصوص چین و روسیه نیز می‌تواند عامل مهمی برای درخشش طلا در میان‌مدت باشد. روسیه و چین قصد دارند با کاهش وابستگی خود به دلار سهم طلا را در ذخایر ارزی افزایش دهند. وضعیت کنونی تولید و عرضه نیز می‌تواند عامل مهمی بر افزایش احتمالی قیمت طلا طی ماه‌های آینده باشد.


از آن سو، خبر بد برای طلا در روز سه‌شنبه، رشد شاخص دلار بود. رشد بهای نفت خام در این روز نتوانست اثر کاهشی رشد ارزش دلار را خنثی کند. آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه اعلام کرد که استراتژی کشورهای خاورمیانه مبنی بر افزایش تولید نفت برای آسیب زدن به تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا، کاری پرخطر است که ممکن است قیمت نفت را برای یک دهه پایین نگه دارد. سه‌شنبه همچنین اعلام شد که شاخص بهای مصرف‌کننده چین در ماه اکتبر نسبت به اکتبر گذشته، 3/ 1 درصد رشد داشته است. رقم این داده برای ماه سپتامبر 6/ 1 درصد اعلام شده بود. این داده به هواداران افزایش سیاست‌های تحریکی در دومین اقتصاد بزرگ جهان کمک می‌کند. سیاست‌های تحریکی در چین، به نفع طلا خواهد بود. در کنار تمام این عوامل، موضوع افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو نیز همچنان مورد توجه بود. نخستین افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در حدود 10 سال گذشته ممکن است در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد بانک مرکزی‌ آمریکا تصویب شود. این احتمال فشار بر طلا را حفظ کرده است.


آرامش نسبی پیش گفته که عمدتا نتیجه نرسیدن اخبار تکان‌دهنده در روزهای انتظار برای نشست ماه دسامبر بوده، روز چهارشنبه نیز بازارها را در آرامش نگه داشت. اونس روز چهارشنبه را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد و بعد خیلی زود رو به کاهش گذاشت؛ اما تا زمان نوشته شدن این گزارش فاصله چندانی با کف سه ماهه که روز جمعه ثبت شده بود، نگرفت. صبح روز گذشته در حالی که شاخص دلار اندکی کاهش داشت، بهای نفت خام نیز با کاهش روبه‌رو شد. چهارشنبه بیشتر بازارهای سهام آسیایی به داده‌های اقتصادی چین واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. شاخص‌های آسیایی روز گذشته از رشد خود عقب‌نشینی کردند. به گزارش «ایسنا»، آمار جدید نشان داد سرمایه‌گذاری دارایی ثابت چین در ۱۰ماه نخست امسال ۲/ ۱۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است؛ اما تولید صنعتی این کشور از ۷/ ۵ درصد در سپتامبر به ۶/ ۵ درصد در اکتبر کاهش یافت. میزان خرده‌فروشی در چین هم در اکتبر ۱۱ درصد رشد کرد که اندکی بالاتر از ۹/ ۱۰ درصد در سپتامبر بود. نگرانی‌ها نسبت به تقاضای چین در ژاپن مشهود بود؛ به‌طوری‌که نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان داد میزان اعتماد تولیدکنندگان ژاپنی در نوامبر برای سومین ماه کاهش یافت و به کمترین سطح در دو سال و نیم گذشته رسید. البته بازارهای سهام آسیا، اروپا و آمریکا نیز به شدت به مساله نرخ‌های بهره فدرال رزرو توجه دارند.


به گزارش سایت طلا، تحلیلگران کامرز بانک آلمان در تحلیلی اعلام کردند که با توجه به اینکه احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر بیشتر از قبل شده است، اکثر فعالان بازار بر این باورند که قیمت طلا تا پایان امسال زیر فشار بیشتری خواهد بود. نظرسنجی موسسه «سی ام ئی گروپ» نیز نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر به بیش از 68 درصد رسیده است. این رقم در نظرسنجی جمعه گذشته به 58 درصد رسیده بود. تازه‌ترین تحلیل فنی هم نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت در دامنه 1070 تا 1100 دلاری در نوسان خواهد بود. قیمت طلا در کوتاه‌مدت بین 1070 تا 1100 دلار در نوسان خواهد بود. به گزارش پایگاه اینترنتی «اف ایکس امپایر»، قیمت 1100 دلاری به سطح مقاومتی قیمت طلا تبدیل شده و این انتظار هست که اگر این سطح شکسته شود، قیمت طلا تا 1140 دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت. به اعتقاد تحلیلگران اگر سطح حمایتی 1090 دلاری شکسته شود قیمت طلا تا 1070 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. به این ترتیب، بی‌شک گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی هفته‌های آینده تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.


احتمال رشد نرخ‌های بهره آمریکا، دلار را نیز به شدت تقویت کرده است. ارزش دلار آمریکا نیز در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی به بالاترین سطح در ۷ ماه اخیر رسیده است. در بازارهای کالا، قوی شدن دلار آمریکا قیمت کالاها را تحت فشار قرار داده است. در بازار ارز نیز دیگر ارزها تحت فشار قرار گرفته‌اند. البته یورو در روز گذشته دلیل دیگری نیز برای افت داشت. روز چهارشنبه یورو به دلیل ابهام سیاسی در پرتغال، تحت فشار قرار گرفت.