گروه بازرگانی: معاون اول وزیر امور خارجه قزاقستان در دیدار با رئیس سازمان توسعه تجارت ایران خواهان حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی در اکسپوی 2017 قزاقستان شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، ژوشیبایف، معاون اول وزیر امور خارجه قزاقستان دراین دیدار ضمن تاکید بر روابط دوستانه دو کشور تصریح کرد: ما به دنبال برقراری پرواز مستقیم بین تهران و آستانه هستیم؛ همچنین از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنیم تا در اکسپوی 2017 قزاقستان حضور پررنگی داشته باشند. وی از اعلام آمادگی 50 کشور جهان برای حضور در اکسپوی 2017 با عنوان «انرژی‌های نو» خبر داد و گفت: قزاقستان به دنبال توسعه روابط اقتصادی با ایران است و برای این منظور برنامه‌ریزی‌هایی انجام خواهیم داد. در ادامه این دیدار افخمی‌راد، رئیس کل سازمان توسعه تجارت با یادآوری موفقیت ایران در اکسپوی میلان و کسب مدال نقره در آن اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران علاقه زیادی به این نوع فعالیت‌های بین‌المللی دارد و با جدیت این موارد را دنبال می‌کند. وی با اشاره به برگزاری اکسپوی 2017 در قزاقستان گفت: توانایی شرکت‌های فنی و مهندسی و خدماتی در ایران بسیار بالاست و امیدواریم ترتیبی اتخاذ شود تا شرکت‌های ایرانی بتوانند در قزاقستان حضور موثری داشته باشند.


افخمی‌راد با اشاره به شرکت‌های پیمانکاری و تولیدی معدنی ایران که از طریق ایمیدرو در قزاقستان حضور دارند، تصریح کرد: کمک‌های دولت قزاقستان می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در قزاقستان شود و در نهایت حجم روابط بین دو کشور افزایش یابد که این موضوع برای هر دو کشور مفید و مثبت خواهد بود. جلالیان، نماینده وزیر نیرو در این نشست با بیان اینکه ایران آمادگی خود را برای تقویت اکسپوی قزاقستان اعلام می‌کند، گفت: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد و در نظر داریم تا در اکسپوی قزاقستان توان و پتانسیل ایران را در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به نمایش بگذاریم.


همچنین نماینده سازمان انرژی‌های نو ایران با بیان اینکه این سازمان کاملا دولتی و زیر نظر وزارت نیرو است، اظهار کرد: این سازمان در چند سال اخیر فعالیت‌های مختلفی را درخصوص انرژی‌های تجدیدپذیر آغاز کرده است و پتانسیل‌های خوبی در این زمینه داریم. اصغری با بیان اینکه حداقل ظرفیت تولید انرژی با این روش 25 مگاوات است، تصریح کرد: کشور ما 300 روز تابش مفید خورشید دارد و به همین دلیل نیروگاه‌های مختلفی در شهرهای مختلف کشور احداث شده و توانمندی‌های خوبی در شرکت‌های داخلی در بخش‌های مختلف انرژی وجود دارد. در واقع یکی از اهداف مهم وزارت نیرو سرمایه‌گذاری در این زمینه است و قیمت‌های بسیار جذابی برای این منظور تعیین کرده است. وی در پایان اظهار امیدواری کرد شرکت‌های ایرانی حضوری فعال در اکسپوی قزاقستان داشته باشند؛ همچنین سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور افزایش یابد.