گروه بنگاه‌ها: دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی با انتقاد از بی‌توجهی به بخش صنایع غذایی و کشاورزی در بسته خروج از رکود گفت: در این بسته تنها به وام 200 میلیارد تومانی به‌عنوان یارانه بخش کشاورزی اکتفا شده است، درحالی که سهم این بخش در تولید ناخالص ملی 10 درصد است.

کاوه زرگران در بازدید از غرفه روزنامه «دنیای اقتصاد» در نمایشگاه مطبوعات با اشاره به صادرات 3/ 1 میلیارد دلاری مواد غذایی در نیمه نخست امسال افزود: این رقم در مقایسه با میزان کل صادرات مواد غذایی در سال گذشته رشد داشته و پیش‌بینی ما افزایش صادرات تا پایان سال است، ضمن اینکه صادرات به‌عنوان مهر تاییدی بر کیفیت جهانی محصولات است که با توجه بیشتر دولت می‌تواند از فرصت‌های بیشتری در توسعه صادرات استفاده کند. وی بابیان اینکه 85 درصد صادرات موادغذایی کشور ما به 6 کشور انجام می‌شود، گفت: با توجه به سهم 45 درصدی عراق و سهم 17 درصدی افغانستان در واردات موادغذایی ازکشور ما در واقع هنوز نتوانسته‌ایم از پتانسیل‌های صنعت غذایی برای نفوذ در بازارهای کشور‌های دیگر استفاده کنیم.


زرگران با اشاره به اهمیت تعامل دولت با بخش خصوصی برای استفاده از این پتانسیل‌ها گفت: متاسفانه سازمان منسجمی برای شناسایی فرصت‌های صادراتی و حمایت از بخش خصوصی برای ورود به بازارهای جدید وجود ندارد. وی ادامه داد: امیدواریم پس از برجام برای توسعه بازار‌های بین‌المللی از فرصت‌های پیش‌آمده استفاده کنیم و در مذاکرات از مرحله عقد تفاهم‌نامه به مرحله اجرا و عملیاتی کردن برسیم.