طرح دوم برای فروش قسطی کالا

گروه صنعت و معدن: طرح جدید کارت‌های اعتباری خرید کالاهای مصرفی بادوام با هدف تحریک تقاضای داخلی و خروج از رکود در حالی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد که برخی مسوولان از اجرای طرح دیگری با نام «طرح خرید محصول داخلی با راندمان بالا» خبر می‌دهند.


کارت خرید کالای ایرانی، ابزاری اعتباری است که قرار است توسط بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر شود و دارنده آن می‌تواند تا سقف تعیین‌شده که متناسب با درآمد ماهانه و حداکثر معادل 10 میلیون تومان خواهد بود، کالاهایی را که فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کند. فهرست کالاهای مشمول طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری شامل پنج بخش «صنایع نساجی و پوشاک»، «صنایع برق و الکترونیک»، «لوازم خانگی»، «صنایع معدنی» و «صنایع شیمیایی و سلولزی» است. آخرین به‌روزرسانی‌ها حاکی از این است که تا 20 آبان نزدیک به 10 هزار و 500 کد کالا در سامانه پشتیبانی این طرح وارد شده است. آخرین بررسی فهرست کالاهای منتخب وزارت صنعت، معدن و تجارت که مشمول کارت اعتباری 10 میلیون تومانی می‌شوند، حاکی از آن است که 10 گروه کالایی و 23 برند جدید به این فهرست اضافه شده‌اند و تعداد آنها به 66 گروه کالایی با تنوع 73 برند رسیده است.


اسقاط لوازم خانگی فرسوده

استارت این طرح در حالی از هفته گذشته زده شد که سازمان بهره‌وری انرژی ایران نیز در طرح دیگری درصدد جمع‌آوری لوازم خانگی فرسوده و فروش اقساطی کالا با راندمان بالا است. در این زمینه، رئیس گروه کارآیی انرژی مصارف غیرمولد سازمان بهره‌وری انرژی ایران از طرح جدید دولت برای اسقاط یخچال‌های فرسوده مردم و فروش اقساطی یخچال‌های نو در مرحله اول خبر داده است.


به گفته آرش قلمی، مصارف غیرمولد مثل مصارف کالاهایی چون یخچال و فریزر، کولر آبی، کولر گازی و دیگر لوازم الکتریکی مورد استفاده در منازل مسکونی است. این مصارف، نقش بسیار زیادی در مصرف برق خانگی دارند. یخچال و فریزر یکی از کاربردی‌ترین وسایل در زندگی امروز ایرانی‌ها است و در عین حال یک مصرف‌کننده عمده برق است. رئیس گروه کارآیی انرژی مصارف غیرمولد در این زمینه اظهار کرد: تقریبا یک‌سوم مصرف برق خانه از مصرف یخچال و فریزر است؛ البته در میانه تابستان که مصرف تجهیزات سرمایشی بخش اعظمی از مصرف برق منازل مسکونی را شامل می‌شوند، این سهم کمتر می‌شود؛ اما در زمستان که لوازم سرمایشی در مدار نیستند و سهم آنها از مصرف برق صفر می‌شود و مصرف برق به روشنایی و تجهیزات برقی مثل یخچال و فریزر و... اختصاص پیدا می‌کند. در طول سال به‌طور میانگین یک‌سوم مصرف برق خانوار را مصرف برق یخچال و فریزر به خود اختصاص می‌دهد. وی با اشاره به طرح جدید سازمان بهره‌وری انرژی ایران برای از رده خارج کردن محصولات فرسوده از چرخه مصرف مردم گفت: به شرط اسقاط محصولات فرسوده، بنا داریم وام‌های کم‌بهره به استفاده‌کنندگان بدهیم که بتوانند به‌صورت اقساطی یک محصول رتبه بالا از نظر انرژی را دریافت کنند. قلمی با بیان اینکه این طرح در مرحله پایلوت است، تاکید کرد که پایلوت این طرح روی حدود 2 تا 4 هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده است. ایده و هدف‌گذاری برای سه محصول یخچال فریزر، کولر آبی و الکتروموتور است. اما الان طرحی که قرار است اجرا شود فقط برای یخچال فریزر است. یعنی 4 هزار دستگاه یخچال فریزر فرسوده از بازار مصرف جمع‌آوری خواهد شد و اسقاط می‌شوند و به جای آن یخچال فریزر رتبه A تولید داخل جایگزین خواهد شد. وی ادامه داد: فعلا هدف‌گذاری منطقه پایلوت مشخص نشده؛ اما به احتمال زیاد در تهران اجرا خواهد شد. وی گفت: یخچالی که 10 سال کار کرده باشد، یخچال فرسوده محسوب می‌شود. رئیس گروه کارآیی انرژی مصارف غیرمولد سازمان بهره‌وری انرژی ایران تاکید کرد: همانند طرح خودرو فرسوده یا طرح‌های اخیر خرید کالای ایرانی، طرح جدیدی با عنوان «طرح خرید محصول داخلی با راندمان بالا» اعلام عمومی خواهد شد.


پاسخ قائم مقام وزیر به ابهامات

بر اساس این گزارش، طرح‌های مختلف دولت برای فروش کالاهای تولید داخل در حالی است که هنوز سوالات مختلفی در مورد کارت‌های اعتباری خرید کالاهای مصرفی بادوام وجود دارد؛ سوالاتی که روز گذشته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران در جمع خبرنگاران به برخی از آنها پاسخ داد. مجتبی خسروتاج با بیان اینکه هر فردی که از سوی شبکه بانکی اعتبارسنجی شود، کارت اعتباری برای او صادر می‌شود، اظهار کرد: تا ۲۰ آبان ماه نزدیک به ۱۰ هزار و ۵۰۰ کد کالا در سامانه پشتیبانی این طرح وارد شده است و بیش از ۷۰ شرکت تولیدی داخل ثبت‌نام کرده‌اند. وی در پاسخ به اینکه چه قشری و چه گروه کالایی مشمول این طرح می‌شوند، گفت: شبکه بانکی باید در مورد جزئیات بیشتر طرح پاسخ دهد؛ اما کارمندان دولت، بازنشستگان، کسبه و افرادی که امکان پرداخت تسهیلات را داشته باشند با دریافت کارت در دوره ۱۸ ماهه باید اقساط را پرداخت کنند.


این اظهارات در حالی اعلام می‌شود که یکشنبه هفته گذشته، بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی شدن سیاست خرید کالای ایرانی را به بانک‌ها ابلاغ کرد و براساس آنچه معاون بانک مرکزی اعلام کرده بود، «حداکثر چهار روز برای صدور کارت‌های اعتباری 10 میلیون تومانی خرید کالا زمان لازم است و مشکل اصلی در زمان صدور این کارت‌ها به مدت اعلام درخواست از سوی سازمان‌ها به بانک‌ها مربوط می‌شود». هرچند هنوز آمار دقیقی از شرکت‌ها و تعداد افرادی که برای این امر اقدام کرده‌اند در دست نیست، اما فرآیند دریافت کارت‌های اعتباری 10 میلیون تومانی خرید کالای داخلی به گونه‌ای است که سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید اول فرم درخواست را در اختیار کارمندان قرار دهند و پس از آن نسبت به ارائه فهرست متقاضیان به بانک‌ها برای اعتبارسنجی اقدام کنند، در ادامه بانک‌ها کارت را صادر کرده و مجدد به سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بازمی‌گردانند تا کارت‌ها بین کارمندان آنها توزیع شود. بر اساس این گزارش، کارت‌ها از زمان تحویل به متقاضیان، قابلیت خرید در مراکز فروش حضوری و اینترنتی مشخص شده را خواهد داشت.