نویسنده: Alison Green

مترجم: مریم رضایی

این ستون ارائه‌دهنده دیدگاهی نوین برای خدمات مشاوره مدیریتی به افراد و سازمان‌ها است که توسط متخصصان این حوزه پاسخ داده می‌شود. شما می‌توانید پرسش‌ها و چالش‌های خود را به modiran@den.ir ارسال فرمایید و منتظر پاسخ ما باشید.

مشاور عزیز،

در حال حاضر برای شرکتی در صنعت هوافضا کار می‌کنم و با حجم کاری اعضای تیمم مشکل دارم. تعداد کمی از کارمندانم عملکرد و اخلاق کاری بسیار عالی دارند و می‌توانم کاملا روی آنها حساب کنم؛ اما احساس می‌کنم حجم کاری آنها در مقایسه با بقیه توازن ندارد. از یک بورد تصویری دیواری استفاده کرده‌ام تا وظایف اصلی کارمندان را مشخص کنم و برخی وظایف کوچک‌تر را که هر از گاهی پیش می‌آیند بر عهده خود آنها گذاشته‌ام که برای انجام آن داوطلب شوند. مساله اصلی من این است که کسی انجام این وظایف داوطلبانه را عهد‌ه‌دار نمی‌شود، تنها یک یا دو نفر از کارمندان خوب پا پیش می‌گذارند، حتی اگر کل روز کارهای روتین خودشان را داشته باشد. چگونه می‌‌توانم حجم کار را عادلانه بین آنها توزیع کنم؟

به اینکه وظایف را به صورت دوره‌ای بین کارمندان تقسیم کنم فکر کرده‌ام، اما برخی کارمندان برخی وظایف خاص را بهتر از بقیه انجام می‌دهند و نمی‌توان هر کاری را به هر کسی سپرد. از طرفی هم نمی‌توانم هر کارمند را مسوول وظیفه‌ای خاص کنم؛ چرا که برخی وظایف بیش از بقیه تکرار می‌شوند و دوباره حجم کاری آن کارمند بیش از بقیه می‌شود. به این فکر کرده‌ام که تعداد وظایفی را که یک کارمند نهایتا می‌تواند انجام دهد محدود کنم تا کارها به‌طور عادلانه بین آنها تقسیم شود. نظر شما در این مورد چیست؟

پاسخ:

کار تعیین دقیق وظایف را باید شروع کنید؛ در غیر این صورت، مشکلات فعلی شما باقی خواهد ماند: بهترین کارمندان وظایف مهم را برعهده می‌گیرند و این موضوع به تخصیص نامتوازن وظایف منجر می‌شود. بخشی از کار شما به عنوان یک مدیر آن است که در مورد اینکه چه کاری باید به چه کسی واگذار شود تصمیم بگیرید و مطمئن شوید وظایف به صورت منطقی توزیع شده است. محدود کردن شرایط به اینکه حجم کاری هر فرد سقف داشته باشد نیز همچنان شما را مجبور می‌کند که تعیین کنید چه کسی چه کاری را انجام دهد. پس بهتر است تعیین سقف کاری را فراموش کرده و هر چه زودتر خودتان مستقیما وظایف آنها را تعیین کنید. این به آن معنا نیست که باید سیستم کار داوطلبی را به کلی حذف کنید، بلکه قبل از آنکه تصمیم بگیرید مقداری از کار داوطلبانه را همچنان در سیستم شرکت نگه دارید، باید توجه کنید این روش چگونه بر کار بهترین کارمندان شما تاثیرگذار است: آیا آنها درگیر حجم نامتناسبی از پروژه‌ها شده‌اند که مطلوبشان نیست؟ البته، قرار نیست همه چیز به‌طور کامل خوشایند آنها باشد، بلکه می‌خواهید مطمئن شوید افرادی که ابتکار عمل دارند در مقایسه با دیگران با حجم کاری بیشتر یا بدترین پروژه‌ها مواجه نیستند.

مشاور عزیز،

آیا حقوق بیشتر به استرس داشتن می‌ارزد؟

در یک سازمان غیرانتفاعی متوسط دستیار مدیر هستم. به شغلم، سازمان و رئیسم علاقه دارم. اما مثل بیشتر سازمان‌های غیرانتفاعی حقوق کمی دریافت می‌کنم. اخیرا با پیشنهاد شغلی جدیدی از سوی یک شرکت مواجه شده‌ام که برای همین سمتی که دارم ۱۵ هزار دلار در سال بیشتر پرداخت می‌کنند. با اینکه وظایفی که در این شرکت برایم مشخص شده کاملا مشابه شغل فعلی‌ام است، اما تحقیقاتی انجام داده‌ام و متوجه شدم اخیرا تغییراتی در سطوح مدیریتی آن صورت گرفته، تعدادی از کارمندان کلیدی شرکت را ترک کرده‌اند و یکی از مدیران جدید سوابق غیراخلاقی دارد. با اینکه به خودم اطمینان دارم؛ اما نمی‌دانم محیط چنین شرکتی قابل اعتماد است یا نه؟ مهم‌تر از آن، مشکل جسمی کوچکی دارم که کار پراسترس می‌تواند آن را بدتر کند. فکر انتقال از شرکتی کوچک و آرام به شرکتی بزرگ که پتانسیل کار پراسترس را دارد برای من نگران‌کننده است. در شغل فعلی‌ام آزادی عمل زیادی دارم و هیچ استرسی را تحمل نمی‌کنم. توازن بین کار و زندگی اهمیت زیادی برای من دارد و همیشه این نگرانی را دارم که کارفرمای جدید آن را بر هم بزند. این در حالی است که وام دانشجویی گرفته‌ام و حقوق بالاتر شغل جدید واقعا می‌تواند به من کمک کند. آیا حقوق بیشتر می‌ارزد که جنبه‌های منفی پیشنهاد کاری جدید را نادیده بگیرم؟

پاسخ:

عمیقا معتقدم که تنها خودتان می‌توانید بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرید. پاسخ این سوال به شرایط مالی فعلی، تعهدات مالی، میزان پس‌انداز و اهداف مالی شما در زندگی آینده‌تان بستگی دارد. اینکه از شغل‌تان چه می‌خواهید و به چه چیزی در زندگی بیش از همه اهمیت می‌دهید. همچنین جایگاه فعلی‌تان در زندگی مهم است و اینکه چقدر می‌خواهید پیشرفت کنید. گاهی این سبک و سنگین کردن‌ها در یک مرحله از زندگی منطقی است؛ اما در مراحل دیگر به نفع‌تان نخواهد بود. اگر فکر می‌کنید حقوق بیشتر اصلا ارزش آن را ندارد که شغلی را که دوست دارید و محیط کاری را که در آن شاد هستید ترک کنید، کاملا منطقی است. از طرف دیگر، حقوقی که در شغل جدید به شما پیشنهاد شده مبلغ کمی نیست و به بالاتر رفتن کیفیت زندگی‌تان کمک می‌کند. پس تصمیمی که می‌گیرید کاملا بستگی به این دارد که در حال حاضر به چه چیزی بیشتر ارزش می‌دهید. به نظر من برای مصاحبه این شغل پیشنهادی جدید بروید و دید بازی داشته باشید. این ذهنیت را نداشته باشید که «من این شغل را می‌خواهم» یا «حقوق پیشنهادی اینجا خیلی هیجان‌‌انگیز است.» بلکه با این فکر وارد مصاحبه شوید که می‌خواهم تا حد ممکن راجع به این شغل اطلاعات جمع کنم تا در مورد آن تصمیم بگیرم. این اقدام تاثیر زیادی بر تصمیم‌گیری نهایی شما خواهد داشت.