محمدحسین بابالو: اعلام افزایشی قیمت‌های پایه در بورس کالا باعث شد که توجه خریداران باز هم به این بازار جلب شده و همچنین روند افزایشی قیمت‌ها در بازارهای داخلی نیز با یک فاکتور حمایتی جدید رو‌به‌رو شود. به احتمال قوی با اعلام قیمت‌های جدید می‌توان به حفظ سطوح فعلی در بازار امیدوار بود و با وجود تقاضای موثر شاید این روند افزایشی باز هم ادامه یابد.

قیمت‌های پایه جدید

بر‌اساس برنامه‌ریزی پیشین قیمت‌های پایه جدید در روز گذشته اعلام شد که با جهت‌گیری افزایشی همراه بود. رشد ۵/ ۱ درصدی متوسط قیمت دلار در دو هفته گذشته در بازار داخلی، افزایش قیمت اغلب گریدهای پلیمری به کمک رشد بهای دلار، کاهش قیمت انواع SBR و PVC، جهش قیمت پلی‌اتیلن ترفتالات بطری گرید ۸۲۱ به میزان ۲/ ۲ درصد به‌عنوان رکورد دار رشد قیمت‌ها و تبعیت قیمت محصولات شیمیایی از نوسان بهای نفت خام را می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های قیمت‌های پایه اعلامی جدید اعلام کرد. با توجه به این رشد قیمت‌ها هرچند محدود می‌توان به افزایش حجم معاملات در بورس کالا امیدوار بود که سیگنال مثبت و مهمی برای آینده بازار به شمار می‌آید.

در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها در بورس کالای ایران به آرامی در مسیر کاهشی قرار گرفت که ابهام موجود در بازار و ترس از نوسان غیرمنتظره قیمت‌های پایه را می‌توان یکی از واقعیت‌هایی برشمرد که بر این روند کاهشی موثر بود. با توجه به روشن شدن اوضاع و همچنین رشد قیمت اغلب گریدهای پلیمری در بورس کالا می‌توان به بازگشت خریداران، افزایش حجم معامله و تقویت مجدد عرضه‌ها به بازار داخلی امیدوار بود که می‌تواند این بازار را به‌صورتی بنیادین مورد حمایت قرار دهد.

هم‌اکنون در بازارهای جهانی قیمت اغلب پلیمرها در مسیر کاهشی آرامی قرار گرفته که همین وضعیت برخی واقعیت‌ها را در ذات خود نهفته دارد. مدتی است که قیمت مواد اولیه صنایع پلیمری همچون اولفین‌ها در مسیر افزایش نرخ قرار داشته که دلیل اصلی آن را باید بسته شدن بسیاری از برج‌های بخارشکن در اقصی نقاط جهان با محوریت آسیای جنوب شرقی دانست. این شرایط هزینه تولید برخی از محصولات پتروشیمی را افزایش داده ولی بخش بزرگ‌تر دیگری به کمک کاهش قیمت‌های جهانی نفتا یا ثبات خوراک و سوخت، با هزینه تولید ثبات یا کاهشی رو‌به‌رو بوده‌اند. این وضعیت چندگانه در کنار کاهش نسبی بهای نفت خام در بازارهای جهانی باعث شده تا خریداران تمایل پیشین را به خرید از دست داده و صبر و انتظار را برگزینند. این وضعیت نیز در کنار افزایش قیمت دلار چندان هم برای شرکت‌های بزرگ صادرکننده جذاب نبوده بنابراین ترجیح خواهند داد که در بازار داخلی کالاهای خود را به فروش برسانند که افزایش قیمت‌های پایه نیز دلیل دیگری برای تقویت این جذابیت به شمار خواهد رفت.

شرایط معاملات در بورس کالای ایران

معاملات روز گذشته در بورس کالا با جذابیت نسبی همراه بود زیرا کالاهای عرضه شده با قیمت‌های پیشین به روی تابلو رفت و افزایش محدود قیمت‌های پایه بر روند قیمت‌گذاری موثر نبود. این ویژگی می‌توانست جذابیت خرید را افزایش داده ولی عرضه‌های محدود روز گذشته اجازه نداد تا روز پر رونقی در بازار تجربه شده و بسیاری از کالاها به مچینگ وارد شود. در هر حال با توجه به جذابیت پیشین گریدهای پلی‌پروپیلن و مخصوصا انواع نساجی آن، باز هم این گروه کالایی مورد توجه خریداران واقع شد و شرایط نسبتا مطلوبی را برای این کالاها به همراه داشت. پلی‌اتیلن سنگین لوله CRP۱۰۰N، پلی‌پروپیلن نساجی C۳۰S و پلی‌پروپیلن نساجی Z۳۰S پتروشیمی مارون، پلی‌پروپیلن نساجی ZH۵۵۰J و پلی‌پروپیلن نساجی OFF - ZH۵۵۰J درجه ۱ نوید زرشیمی از جمله کالاهایی بودند که با افزایش حجم تقاضا به رقابت منجر شد و رشد قیمت داشت.

بازار داخلی پلیمرها

پس از اشاره به احتمال افزایش قیمت‌ها در هفته گذشته شاهد آن بودیم که از پایان هفته گذشته تاکنون قیمت پلیمرها در بازار داخلی در مسیر افزایشی حرکت کرد و تاکنون نیز ادامه داشته است. به جز مباحث مربوط به نرخ‌های پایه باید کاهش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و البته افزایش حجم معاملات سلف را مهم‌ترین‌ دلیل افزایش قیمت‌ها دانست زیرا در شرایط فعلی و باوجود تقاضای موثر در صنایع پایین دستی، هرگونه عقب‌نشینی حجم عرضه‌ها به پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه منجر شده که اولین خروجی آن افزایش قیمت‌ها خواهد بود. از سوی دیگر کاهش موجودی انبارها به هر دلیل حتی معاملات سلف در بورس کالا که باعث می‌شود تحویل فیزیکی محموله‌ها به تعویق افتد نیز می‌تواند سیگنالی مبنی بر کاهش عرضه‌ها به بازار داخلی قلمداد شود که پتانسیل بالاماندن قیمت‌ها را تقویت خواهد کرد. هم اکنون اغلب گریدهای پلیمری در بازار داخلی در مسیر افزایش نرخ قرار گرفته ولی آن دسته از کالاهایی که در بورس کالا حجم معامله کمتری را به ثبت رسانده با افزایش قیمت بیشتری رو‌به‌رو شده که می‌توان از ۰۰۳۵ نام برد.

از سوی دیگر باید گفت که مدتی پیش برخی از کالاهایی که در گذشته از جذابیت بالایی در بورس کالا برخوردار بودند با عقب‌نشینی خریداران رو‌به‌رو شدند تا جایی که بسیاری از عرضه‌ها بدون مشتری به مچینگ وارد شدند. از سوی دیگر این قبیل گریدها توسط سایر تولیدکنندگان نیز در برنامه تولید قرار گرفت که به افزایش عرضه‌ها در بورس کالا منتهی شد. این مطلب در گذشته چندان مهم ارزیابی نمی‌شد ولی در نهایت هم اکنون عرضه این گروه کالاها در بازار داخلی محدود شده و رشد قیمت‌ها را به همراه داشته است.

در هر حال افزایش محدود قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا آن هم پس از رشد قیمت‌ها در بازار داخلی می‌تواند دلیلی برای حمایت از قیمت‌های فعلی باشد بنابراین سطوح فعلی می‌تواند اولین سطح مقاومتی قیمت‌های موجود به شمار بیاید.

5ویژگی مهم قیمت‌های جدید