نقش رسانه در پیشبرد اهداف تجاری

گروه بازرگانی: روز گذشته «دنیای‌اقتصاد» میزبان رئیس کل سازمان توسعه تجارت و رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای خارجی بود. در این نشست به ارتباط بیشتر گروه‌رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» با رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف تاکید شد.


ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس کل سازمان توسعه تجارت در دیدار با علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» پررنگ‌تر شدن جایگاه رایزنان بازرگانی ایران در رسانه‌ها را مورد تاکید قرار داد. افخمی‌راد در این راستا به روزنامه «فایننشال تریبیون» که در گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» منتشر می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: این روزنامه نقش بسیار مهمی در اطلاع‌رسانی از وضعیت اقتصادی ایران به کشورهای خارجی ایفا می‌کند. وی تصریح کرد: در این راستا ضرورت دارد اسباب برقراری ارتباط بیشتر رایزنان ایران در کشورهای مختلف با این روزنامه برقرار شود تا دیدگاه و مواضع ایران راحت‌تر به اطلاع عموم رسانده شود. وی ادامه داد: اگرچه «دنیای اقتصاد» جزو بخش خصوصی است اما شایسته تقدیر دوچندان است؛ از این نظر که این گروه رسانه‌ای اقداماتی را انجام می‌دهد که دولت خود این کار را انجام نمی‌دهد و اگر هم اقدامی صورت گیرد، از چنین کیفیتی برخوردار نیست.


افخمی‌راد تاکید کرد همکاری‌های ما با «دنیای اقتصاد» می‌تواند کمک بزرگی به اجرای وظایف و اهداف مورد نظر ما در کشور داشته باشد. در ادامه مدیرمسوول روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با ارائه گزارشی از وضعیت عملکرد رسانه‌ها در کشور و مقایسه آن با روزنامه‌های سایر کشور‌ها گفت: کشور ما در حوزه رسانه به لحاظ تیراژ ضعیف است. به‌عنوان مثال در ژاپن روزنامه‌ای منتشر می‌شود که روزانه ۱۰ میلیون نسخه تیراژ دارد؛ همچنین در چین و هند و سایر بخش‌های آسیا و آمریکا و اروپا، روزنامه‌های با تیراژ‌های ۵ تا ۶ میلیون نسخه هم مشغول به کار هستند اما در ایران اوج تیراژ در حوزه روزنامه‌های عمومی بسیار کمتر است. وی ادامه داد: اما در حوزه رسانه‌های تخصصی که شاید دلیل آن حضور بخش خصوصی باشد، روزنامه «دنیای اقتصاد» دارای استاندارد‌های بالا به لحاظ میزان تیراژ است. بختیاری این تیراژ را ناشی از حساسیت بخش خصوصی برای پیگیری مسائل اقتصادی دانست.


بختیاری در ادامه گفت: اقتصاد ایران هیچ مرجعی به زبان انگلیسی برای ارائه اخبار ندارد و بازرگانان تجاری کشور نمی‌توانند رسانه مکتوبی به زبان انگلیسی به کشورهای هدف ارائه کنند. در کشوری که بیش از 80 درصد اقتصاد کشور دست دولت است، علی‌القاعده این کار را باید دولت انجام دهد. در این راستا گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» نیز این خلأ را احساس کرد و این کار را به‌عنوان بخش خصوصی با انتشار روزنامه «فایننشال تریبیون» انجام داد. بختیاری در ادامه افزود: در ایران مبنای ارتباط با خارج از کشور بیشتر سیاسی بوده و کمتر جایگاهی برای بخش اقتصادی در سفارتخانه‌های ما تعبیه شده است، به عبارتی اقتصاد به‌عنوان یک پارامتر اصلی در نظر گرفته نشده است. وی خطاب به رایزنان تجاری گفت: شما به‌عنوان کسانی که در راس این موضوع قرار دارید، می‌توانید در ایجاد ارتباط بین افراد بسیار موثر باشید و به بخش خصوصی کمک بسیاری کنید.


در ادامه علی دهقانی، رایزن بازرگانی ایران در شانگهای چین با اشاره به اینکه این شهر در چین بیشترین دانشگاه‌ها در کشور را دارد و به نوعی شهر روشنفکر‌ها در چین شناخته می‌شود، گفت: در این راستا می‌خواهیم از پتانسیل موجود در روزنامه «دنیای اقتصاد» برای گسترش روابط با شرق چین استفاده کنیم. سیدمهرداد سیادت‌نسب، رایزن بازرگانی ایران در آفریقای جنوبی نیز با اشاره به اینکه آفریقای جنوبی کشوری انگلیسی‌زبان است، گفت: از این‌رو روزنامه «فایننشال تریبیون» می‌تواند برای دسترسی تجار کشورها به اطلاعات بازار ایران، بسیار مفید باشد. وی گفت: ما نیز به‌عنوان رایزن بازرگانی سعی می‌کنیم این روزنامه را به‌عنوان یک منبع و مرجع از اطلاعات بازار ایران به تجار کشورها معرفی کنیم. البته این ارتباط می‌تواند دوطرفه باشد تا ما بتوانیم اطلاعاتی را از بازار کشورهای هدف در اختیار شما گذاشته تا تجار کشور از آن بهره‌مند شوند. در ادامه مرتضی دیلان، رایزن تجاری ایران در کنیا گفت: کنیا مقر سازمان ملل بعد از ژنو و وین بوده که کشوری انگلیسی زبان است.وی اشاره کرد: ارتباط ما با کشورهای قاره آفریقا ۵۰- ۵۰ است، به نوعی که نه ما آنها را کامل می‌شناسیم و نه آنها ما را. وی پیشنهاد داد: قسمتی از روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به قاره آفریقا اختصاص داده شود تا مردم را متوجه سازیم که کشورهای آفریقایی برای جذب سرمایه‌گذاری می‌توانند بسیار مناسب باشند و نگاه کنونی به آفریقا را حذف کنیم. همچنین می‌توانیم یک تبادل نظری را با روزنامه‌های کشورهای آفریقایی صورت دهیم که هم مطالب شما در روزنامه‌های آنها و هم مطالب آنها در روزنامه «دنیای اقتصاد» چاپ شود. ابوالفضل سرآبادانی، رایزن افتخاری بازرگانی ایران در گوانگجو چین نیز در ادامه گفت: این استان در چین با ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین استان چین است و زمینه همکاری زیادی با آن وجود دارد. محمدعلی پاک‌سرشت، رایزن بازرگانی ایران در بانکوک تایلند گفت: عمده روزنامه‌های این کشور در خدمت اقتصاد کشور هستند اما در ایران متاسفانه این‌گونه نیست و تسلط بیشتر با اخبارسیاسی است. وی پیشنهاد کرد: می‌توان به‌طور هفتگی بخشی از روزنامه را به اخبار مربوط به اقتصاد تایلند اختصاص داد تا ارتباط بیشتری بین تاجران دو کشور به‌وجود بیاید.