مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

منبع: INC

هرچند ممکن است اطلاعات متفاوت باشد اما در دنیای کسب‌وکار امروز شاهد یک روند غیرقابل انتظار هستیم: گروهی از صاحبان کسب‌و‌کار که واقعا قدم‌های بزرگی برای شروع کار برمی‌دارند، کهنه‌سربازان زن هستند. درست است! زنانی که تجربه حضور در ارتش و فعالیت‌های نظامی را داشته‌اند، در زندگی شخصی و غیرنظامی به دنبال ایجاد کسب‌و‌کار و مشاغل خود هستند.

طبق اطلاعات به دست آمده از پژوهش صاحبان کسب‌وکار Survey of Business Owners بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲، شمار کسب‌وکارهایی که توسط کهنه‌سربازان زن اداره می‌شود تا رقم حیرت‌انگیز ۲۹۶ درصد افزایش یافته است. به عبارتی از حدود ۱۳۰ هزار کسب‌و‌کار به ۳۸۴۵۴۸ کسب‌وکار رسیده است. کارلا هریس رئیس انجمن ملی کسب‌و‌کار زنان National Womans Business Council می‌گوید: «رشد کارآفرینی زنان کهنه‌سرباز بالاتر از هر بخش دیگری در اقتصاد کارآفرینی بوده است». در مقایسه، طی همان دوره زمانی، شمار کسب‌و‌کارهایی که توسط کهنه‌سربازان مرد اداره می‌شود تا ۷ درصد کاهش یافته است و شمار کل کسب‌و‌کارها، در سراسر کشور، حدود ۲ درصد رشد داشته است.

بخشی از این افزایش بدون شک به علت این واقعیت است که شمار کهنه‌سربازان زن به طور چشمگیری در چند سال گذشته افزایش یافته است: در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۲/ ۲ میلیون زن کهنه‌سرباز وجود داشته است؛ این رقم در سال ۲۰۰۹، ۵/ ۱ میلیون نفر بوده است. مردان و زنان کهنه‌سرباز با چالش‌های متفاوتی در یافتن کار‌های غیرنظامی روبه‌رو هستند. اما تغییر قوانین در دولت، راهبردهای ساده‌تری را ایجاد کرده است. این رویکردها از شرکت‌های پیمانکاری خصوصی حمایت کرده و این موضوع را برای زنان مالک کسب‌و‌کار جذاب‌تر می‌کند. این تغییرات شمار زیادی از منابع و فرصت‌ها را برای زنان و کهنه‌سربازانی که می‌خواهند کارآفرین شوند، فراهم کرده است.

همچنین یک اخطار وجود دارد: گرچه شمار کسب‌و‌کارهایی که زنان کهنه‌سرباز مالک آن هستند به طور آشکاری رونق گرفته است، اما کل درآمد این کسب‌و‌کارها تنها ۲۶ درصد طی همان دوره زمانی افزایش یافته است. بسیاری از این کسب‌و‌کارها جوان هستند و افزایش نسبتا کوچکی در کل دریافتی‌ها نشان می‌دهد که تنها کسری از این شرکت‌ها رشد می‌کنند. آماندا بران، مدیر اجرایی انجمن ملی کسب‌و‌کار زنان the National Women's Business Council می‌گوید «ما باید تمرکز را در سنجش این کسب‌و‌کارها تغییر دهیم. حتی اگر شما کسب‌و‌کاری دارید که از طریق آن تنها به امرار معاش می‌پردازید، باید مسیرهایی برای رشد و سنجش آن ایجاد کنید».

شاید بزرگترین عامل مشوق کهنه‌سربازان زن برای شروع شرکت‌های خود نرخ بیکاری بالای آنها بوده است. طبق اطلاعاتی که دانشگاه سراکیوس منتشر کرده است، نرخ بیکاری زنان کهنه‌سرباز از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، ۱/ ۱۱ درصد بود. این رقم در مقایسه با رقم ۱/ ۷ درصدی بیکاری سایر زنان بیان شده است. بین کهنه‌سربازان زن جوان، این آمار وخیم‌تر بود: در سال ۲۰۱۱، نرخ بیکاری زنان کهنه‌سرباز بین۲۰ تا ۲۴ سال حدود ۴/ ۳۵ درصد بود. جیمز اسملینگ یکی از موسسان موسسه سیراکیوز برای خانواده‌های کهنه‌سربازان و نظامیان می‌گوید: «کهنه‌سربازان زن نسبت به کهنه‌سربازان مرد، تمایل بیشتری به مراقبت از فرزندان خود دارند و این امر یافتن و مالکیت یک شغل را دشوارتر می‌کند. بران می‌گوید ممکن است زنان کهنه‌سرباز تغییر تجربه نظامی به دنیای غیرنظامی را سخت‌تر بیابند. بث گریم یکی از این زنان است که می‌گوید در ابتدا خیلی در مورد انتقال از تجربه نظامی به بخش خصوصی نگران نبود: او شغلی به عنوان یک پیمانکار پیدا کرد؛ کارمند بودن و مادر بودن، برای او دشوار بود. او می‌گوید: «مدیریت همه چیز و داشتن یک شغل تمام وقت دشوار است.

زن بودن در مکانی که همه کارکنان آن مرد هستند سخت است، زمانی که باید برای مراقبت از بچه‌ها وقت استراحت می‌گرفتم، همه چشم‌ها را روی خودم احساس می‌کردم». او در سال ۲۰۱۲ کسب‌وکار خود «Grambo Creative» را شروع کرد که طراحی وب و خدمات عکاسی ارائه می‌داد. او می‌گوید: «هر زمان که نیاز به کسب درآمد داشتم، آن را به دست می‌آوردم». این شرکت تا همین اواخر توسط او اداره می‌شد تا زمانی که گریم دو نفر را به طور پاره وقت استخدام کرد، او می‌خواهد کسب‌و‌کارش رشد کند. گریم می‌گوید: «کارآفرینی یک منفعت مهم دربردارد. نیاز به خارج شدن از مکانی داشتم که احساس می‌کردم به عنوان یک زن در آن پذیرفته شده نیستم.»

مزایای زنان صاحب کسب‌و‌کار

تاباتا تورمن، مالک و موسس شرکت پیمانکاری دولتی IFAS، کسب‌و‌کار خود را به تنهایی شروع کرد و آن را ۱۰۰ درصد با مالکیت زنان ادامه داد. او در قالب یک کسب‌و‌کار زنانه، معتقد به طرز تفکری است که معتقد است باید صبر کرد و نتیجه را دید. گرچه او از مزایای آن مطمئن نیست. موقعیت او به‌عنوان یک کهنه‌سرباز کمک شایانی به نقش او به‌عنوان پیمانکار دولت کرده است. بنابراین او کهنه‌سربازان زن دیگر را تشویق می‌کند تا به پیمانکاری دولت توجه کنند و شرکت‌هایشان را برای رشد آماده کنند. زمانی که او تازه یک کارآفرین شده بود، به مشتریانش از پشت میز آشپزخانه‌اش خدمت‌رسانی می‌کرد، کار او در زمینه حسابداری پاره‌وقت بود. سپس او به یک شرکت رفت تا کسب‌و‌کار خود را با دولت ادامه دهد. این اتفاق در سال ۲۰۰۷ بود؛ IFAS تورمن که خدمات حسابداری و مالیه برای دولت انجام می‌داد اکنون حدود ۱۰۰ کارمند و حدود ۱۰ میلیون دلار درآمد دارد. تورمن می‌گوید او اغلب زنان دیگری را می‌بیند که می‌خواهند کسب‌و‌کاری را شروع کنند. اما او دریافت که کسب‌و‌کارهایی که آنها غالبا می‌خواهند شروع کنند کمتر جاه‌طلبانه است؛ این مساله تورمن را خشمگین می‌کند. از نظر او وقتی کاری جاه‌طلبانه نیست و برای شوخی هم نیست، پس قطعا یک سرگرمی محسوب می‌شود. موج شدیدی برای تشویق زنان و کهنه‌سربازان برای تبدیل شدن به کارآفرین وجود داشته است. در ایالات متحده برنامه‌های بسیاری برای کمک به زنان جهت یافتن کسب‌و‌کارشان وجود دارد.

کریستسنا گریررو می‌گوید: به عنوان یک کارآفرین زن جوایز زیادی برده است. او می‌گوید این فضای کسب‌وکار مسیرهای زندگی‌اش را تغییر داده است؛ این تغییر فقط به‌خاطر پول نبود. او می‌گوید «تولیدکننده‌ها امروز بیان می‌‌کنند که زنان واقعا نکات منحصر به فردی برای کارآفرینی دارند و من واقعا خوشحالم که آنها در حال برجسته کردن این موضوع هستند». او می‌گوید Turbopup در سال ۲۰۱۵، توسعه یافته و در غالب یک خرده‌فروش بزرگ با ۷۰۰ بازار فروش کار خود را ادامه می‌دهد.