یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


عقبگرد شاخص به کانال ۶۲ هزار
دیروز شاخص کل با افت ۱۴۲ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. نمادهای بزرگ مانند «همراه» و «تاپیکو» باعث بازگشت شاخص به کانال ۶۲ هزار واحدی شدند. اما همانند روند روزهای اخیر، شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) رشد داشت. موضوعی که حاکی از افزایش فعالیت سهامداران در نمادهای کوچک‌تر به منظور کسب سود در شرایط کنونی است. با این حال، روند کم نوسان بازار سهام در این روزها بر تقابل دیدگاه‌های دوگانه نسبت به آینده بازار سهام اشاره دارد. از سویی، افت قیمت‌های جهانی و تداوم رکود صنایع به‌صورتی که تولیدات صنعتی و فروش صنعتی در سه ماه دوم سال با رشد منفی مواجه بوده‌اند موجب بدبینی نسبت به بازار سهام شده است. اما ارائه بسته خروج از رکود دولت، انتظار گشایش‌های هسته‌ای و چشم‌انداز ورود سرمایه‌‌های خارجی، برآیند خنثی را در بازار سهام رقم زده است.



حمایت تقاضای واقعی از دلار
دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ ۳۵۷۰ تومان معامله شد. در شرایط کنونی، کف ۳۵۶۰ تومانی از نرخ دلار حمایت می‌کند. همچنان شاهد تداوم شرایط احتیاطی در بازار ارز هستیم؛ به‌طوری که افت بیشتر قیمت سکه ناشی از فشار اونس طلا، می‌تواند تقاضای ارز را افزایش دهد (ارتباط الاکلنگی دلار و سکه). از سوی دیگر اظهارات مقامات اقتصادی بر انتظار کاهش نرخ ارز دلالت دارد. با این وجود، تقاضای حقیقی مانع از افت نرخ دلار شده است. تقاضای ارز زائران، علاوه بر نزدیک شدن به ژانویه و افزایش تقاضای ارز شرکت‌های دارای مراودات بین‌المللی، عوامل حمایت از دلار هستند. روزهای آتی، انتظار تداوم رشد تقاضا وجود دارد، اما رشد بیشتر نیز می‌تواند افزایش عرضه از سوی نوسان گیران را به همراه داشته باشد که برآیند این عوامل نوسان شدید نرخ‌ها را دور از انتظار نشان می‌دهد.



کمترین قیمت در ۴ ماه گذشته
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی به قیمت ۹۰۷ هزار تومان معامله شد. در شرایط ثبات نرخ دلار، افت اونس طلای جهانی که روز سه شنبه به کمترین میزان در پنج سال و نیم گذشته رسید، قیمت سکه را با خود همراه کرد و به کمترین میزان از ۲۸ مرداد رساند. به نظر می‌رسد نزدیک شدن به کف قیمتی ۹۰۰ هزار تومان عامل حمایت از قیمت سکه است. همچنین شاهد بازگشت حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) هستیم که بر کم‌واکنشی سکه نسبت به ریزش اونس تاکید دارد. کاهش معاملات سکه به دلیل کاهش تقاضای مناسبتی نیز در هفته‌های اخیر عامل فشار بر سکه شده بود. در روزهای آتی، انتظار می‌رود اونس طلای جهانی نوسانات اندکی داشته باشد. نوسان شدید نرخ دلار نیز دور از انتظار است.



اونس در انتظار «صورت‌جلسه»
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۰۶۹ دلار معامله ‌شد. انتشار آمار اقتصادی آمریکا با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر، باعث تقویت شاخص دلار شد و قیمت اونس را به کمترین میزان (۹۵/ ۱۰۶۴ دلار) از فوریه ۲۰۱۰ رساند. افزایش نرخ تورم آمریکا در ماه اکتبر که مطابق با پیش بینی‌ها بود، باعث تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر شد که پیش از آن نیز اجماع بر آن، روند نزولی اونس و شکستن کف ۱۱۰۰ دلاری را رقم زده بود. در این میان، انتظار برای انتشار صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو مهم‌ترین عاملی است که بازارها را در حالت نسبتا کم نوسانی قرار داده است. نتایج این نشست، فارغ از آنکه سیگنالی درباره احتمال افزایش نرخ سود می‌دهد، دید کارشناسان را درباره میزان افزایش نرخ بهره (جایی که نظرات اختلاف بیشتری دارد) نیز عمیق تر می‌کند.



حبس بازه‌ای «تسه» ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه ۹۲۱۲) با افت ۶/ ۰درصدی به قیمت ۶۸ هزار و ۹۵۶ تومان معامله شدند. افزایش سقف وام مسکن خوش‌بینی‌هایی را در بازار مسکن به وجود آورده است؛ اما انتظار برای مشخص شدن جزئیات این وام ها، معاملات «تسه»‌ها را در حبس بازه‌ای از هفته اول آبان قرار داده است. با اینکه وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن به اوراق جدید اختصاص خواهد یافت، اما امکان تامین بخشی از وام با اوراق موجود وجود دارد که می‌تواند بر تقاضا و رشد قیمتی اوراق فعلی تاثیر مثبت داشته باشد. در شرایط کنونی، آمارها حاکی از رکود بخش مسکن است و افزایش سقف وام خوش‌بینی‌هایی را به خروج از رکود به دنبال داشته است؛ هرچند کارشناسان معتقدند جزئیات وام مسکن، به ویژه نرخ سود آن می‌تواند بر میزان اثرگذاری آن روی خروج رکود از مسکن تاثیرگذار باشد.




حرکت کم‌نوسان نزدیک به کف قیمتی
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۴۱ دلار معامله ‌شد. برآورد موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ذخیره نفت تجاری آمریکا، عامل رشد قیمت نفت شد که بخشی از این کاهش را به دلیل افزایش مجدد تقاضای پالایشگاه‌ها با نزدیک شدن به انتهای فصل تعمیرات و نگهداری اظهار کرده است (با این حال، امکان پوشش آمار رسمی اداره اطلاعات انرژی (EIA) در این گزارش نبود). نگرانی‌ها همچنان از مازاد عرضه موجود مانع از نوسان نفت از کف قیمتی کنونی می‌شود. تصمیم برای کاهش تولیدات اوپک در نشست ماه دسامبر این گروه دور از انتظار است، علاوه بر این مقاومت تولیدکنندگان نفت‌های غیرمتعارف برای کاهش تولیدات با افزایش بهره وری نیز عامل فشار بر قیمت نفت است. نگرانی‌ها از کاهش تقاضا نیز به ویژه از سوی آسیا، مانع از رشد قیمت نفت می‌شود.