ولی‌الله سیف که برای شرکت در همایش تخصصی فاینانس یورو به فرانکفورت آلمان سفر کرده است، روز چهارشنبه در جمع بانکداران اروپایی و آلمانی درباره پیوستن مجدد ایران به بازارهای مالی بین‌المللی و مزایای این اقدام برای طرفین به سخنرانی پرداخت. سیف در این سخنرانی به مزایای رابطه اقتصادی با ایران برای جامعه بین‌الملل اشاره کرد.


به گفته رئیس کل بانک مرکزی، ایران اقتصادی بزرگ دارد، تولید ناخالص داخلی آن در میان 20 اقتصاد بزرگ جهانی قرار می‌گیرد و دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه است. ایران عوامل تولید فراوان، نیروی کار جوان و تحصیلکرده، زیرساختارهای توسعه‌یافته و منابع طبیعی بزرگی را در اختیار دارد. این کشور بزرگترین ذخایر گاز طبیعی و چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان را دارا است. این عوامل تولید به همراه نیروی کار مولد و انرژی ارزان، مزیتی رقابتی برای شرکت‌های ایرانی خلق می‌کند. تراز خارجی اقتصاد ایران را از نظر ذخایر بین‌المللی در جایگاهی قدرتمند توصیف کرد و بر پایین بودن سطح بدهی خارجی کشور و عدم تاخیر در پرداخت بدهی‌ها و عدم سابقه نکول در پرداخت‌ها تاکید کرد.


دو عامل کلیدی در چشم‌انداز اقتصاد ایران

ولی‌الله سیف سیاست‌های منطقی اقتصاد کلان و پیوستن به اقتصاد جهانی را دو عامل مهمی دانست که چشم‌انداز اقتصاد ایران در دهه آینده را شکل می‌دهند. از نظر رئیس کل بانک مرکزی به همین دلیل در گفت‌وگو با گروه ۱+۵ دولت ایران تلاش زیادی انجام داد تا روابط خود با جامعه بین‌الملل را بازسازی کند. وی به توضیح سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در دو سال گذشته جهت برقراری ثبات در سطح اقتصاد کلان پرداخت. به باور سیف در دو سال گذشته دولت خود را متعهد کرد با هدف تقویت رشد و مقابله با تورم بالا سیاست پولی و مالی منظم‌تر و شفاف‌تری اتخاذ کند. این اقدام موثر بود و به کاهش معنادار تورم و افزایش نرخ رشد منجر شد. نرخ تورم از ۴۰ به ۱۵ درصد کاهش یافت و بانک مرکزی متعهد شد تورم را باز هم بیشتر کاهش دهد. تورم پایین ثبات بیشتر در بازار ارز را به همراه داشت. علاوه بر این، نرخ رشد از منفی ۸/ ۶در اوج دوران رکود به مثبت ۳ درصد رسید. همچنین بانک مرکزی اصلاحاتی را به منظور تقویت ثبات مالی، تاثیرگذاری سیاست پولی و تخصیص کارآمد منابع در بخش بانکی به اجرا گذاشته است. این اصلاحات حوزه نظارت بانک مرکزی را توسعه می‌دهند و قصد دارند با اقدامات کاهش‌دهنده وام‌های معوق، سلامت ترازنامه‌های بانکی را مورد هدف قرار دهند. آنها همچنین به گسترش اعتبارات به حوزه وسیع‌تر اقتصاد کمک می‌کنند.


برجام کاهش‌دهنده ریسک بالقوه سرمایه‌گذاری

سیف معتقد است توافق اخیر بین ایران و گروه 1+5 اثرات منطقه‌ای و جهانی مهمی به همراه دارد. رفع تحریم‌ها به ایران امکان می‌دهد صادرات نفت را از سر گیرد، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را جذب و در تمام موضوعات اقتصادی با سایر کشورهای جهان مشارکت کند. برجام به ویژه بر نظام بانکی تاثیر می‌گذارد که متحمل سنگین‌ترین تحریم‌ها شده بود.پس از برجام نقل و انتقال مالی، فعالیت‌های بانکی، بیمه و سوئیفت از سر گرفته می‌شوند. وی همچنین بر تاثیرات برجام بر کاهش ریسک بالقوه سرمایه‌گذاری در ایران تاکید کرد و مقامات ایران را مصمم در اجرای برجام دانست. رئیس کل بانک مرکزی بر ایجاد شور و هیجان میان شرکت‌های بین‌المللی برای بازگشت به ایران در نتیجه توافق هسته‌ای اشاره کرد و این امر را به‌ویژه درباره موسسات مالی صادق دانست. وی وظیفه ایران در قبال این موسسات را ایجاد فضایی دانست که از ورود به بازار حمایت کند، مشوق ثبات مالی باشد، پایدار باشد و از سرمایه‌گذار پشتیبانی کند. به گفته سیف بانک مرکزی ایران تعهد می‌کند از هیچ اقدامی برای تحقق این هدف فروگذاری نکند.