رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از آغاز حسابرسی سال ۹۲ سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران خبر داد و تاکید کرد: از اعضای شورا می‌خواهم جلسات حسابرسی را جدی بگیرند تا عمق بی‌انضباطی مالی شهرداری را ببینند.


به گزارش روابط عمومی شورای شهر، علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار کرد: در جریان حسابرسی‌ها مشخص شده که صورت‌های مالی سازمان‌ها بسیاری از مسائل را افشا نمی‌کنند. این در حالی است که در دنیا در سازمان‌هایی همانند شهرداری که نه خصوصی هستند و نه دولتی بلکه به‌‌عنوان نهادهای عمومی محسوب می‌شوند حسابرسی مالی و عملیاتی بسیار اهمیت دارد و سختگیرانه‌ترین معیارهای حسابرسی دنیا برای آنها اعمال می‌شود، چون این سازمان‌ها منابع عمومی و ملی را در اختیار دارند و در عین حال نظارت‌های دولتی هم روی آنها وجود ندارد.


او ادامه داد: در نتیجه حسابرسی بسیار اهمیت دارد و اگر در این مورد همچون سال‌های گذشته غفلت شود هرگز این سازمان‌ها به نظم مالی نخواهند رسید. او تصریح کرد: شهر تهران نیز از نظر فعالیت‌های اقتصادی اگر چه دولتی نیست، اما عملکرد اقتصادی قابل توجهی دارد و از این نظر شفافیت صورت‌های مالی سازمان‌های وابسته به شهرداری حائز اهمیت است. دبیر به اجرایی نشدن مصوبه شورا درباره اصلاح اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه از زمان تصویب مصوبه شورا مبنی بر اصلاح اساسنامه سازمان‌ها تا دی ماه سال ۹۳ اقدام عملی صورت نگرفته که با پیگیری‌های مکرر کمیسیون برنامه و بودجه بالاخره در دی ماه سال ۹۳ اساسنامه‌های اصلاح شده از سوی شهردار تهران به سازمان‌ها ابلاغ شد. او تاکید کرد: مطابق با بررسی‌های صورت گرفته گاهی برخلاف مفاد اساسنامه‌های ملاک عمل؛ اقداماتی صورت پذیرفته؛ از این رو باید اساسنامه‌های ابلاغی به شورا ارسال شود تا اختلاف‌های احتمالی بین اساسنامه‌های ابلاغی و اساسنامه تیپ مصوب شورا بررسی شود. چرا که عدم تطابق اساسنامه‌های سازمان‌ها با مصوبه شورا تخلف است.