بازشدن دروازه‌های غرب برای فرش دستباف ایران

دنیای اقتصاد: هجدهمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف اصفهان با حضور ۱۴۰ مشارکت کننده از استان های اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، قم، فارس، تهران و کرمان توسط مسئولان کشوری و استانی گشایش یافت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: روزنه‌های امید برای رونق دوباره بازار فروش فرش دستباف در کشور بسیار فراوان شده است.

حمید کارگر با بیان اینکه فرش دستباف از سال ۹۰ تا ۹۲ روندی نزولی را طی کرد، افزود: رکود بازار فرش دستباف دلایل مختلفی داشت. از جمله هدفمندی یارانه ها، انقلاب های عربی در کشورهای مقصد فرش دستباف ایرانی، تغییر سبک زندگی و تحریم های ظالمانه.

وی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران، گفت: مهمترین بازار هدف فرش ایران آمریکا بود به صورتی که تا پیش از سال ۲۰۱۰ سالانه ۸۰ میلیون دلار فرش ایرانی به آمریکا صادر
می شد. وی با بیان اینکه در سال 92 میزان صادرات فرش ایرانی به آمریکا به کمترین میزان خود در دهه اخیر یعنی 314 میلیون دلار رسید، افزود: در سال 93 این روند کاهشی متوقف شد و ما شاهد رشد نامحسوسی در زمینه صادرات فرش شدیم.

کارگر این اتفاق را دورخیز فرش ایرانی برای ورود به بازارهای جهانی دانست و گفت: با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های مستقیم، واردات فرش ایرانی به آمریکا دیگر ممنوع نخواهد بود. وی با بیان اینکه بازار آمریکا بازار سنتی فرش ایرانی است، تصریح کرد: برند فرش ایرانی در آمریکا شناخته شده است و ما برای ورود به این بازار باید آماده باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر اینکه وعده رونق صادرات ما به طور قطع به همین آسانی محقق نخواهد شد، افزود: در چند سالی که ایران از حضور دربازار آمریکا باز مانده بود کشورهای هند و پاکستان سهم خوبی از بازار فرش آمریکا تصاحب کردند و ما برای بازگرداندن این بازار سنتی باید با آنها رقابت کنیم. به گفته وی، برای بازپس گیری این بازار نیازمند فرآیند تبلیغاتی بزرگ هستیم که بخشی از برنامه ریزی های آن با مسئولان مربوطه صورت گرفته است.

کارگر همچنین از برنامه‌ریزی برای رونق بخشیدن به فرش دستباف در بازار داخل خبر داد و گفت: این رونق بخشی با عناوین مختلف همچون ارائه تسهیلات و یا کارت های خرید اعتباری است. وی انعقاد تفاهمنامه با صندوق کارآفرینی امید برای ارائه تسهیلات 10 میلیون تومانی در ایام پایانی سال با سود 4 درصد و همچنین ارائه کارت اعتباری با سقف 20 میلیون تومان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خرید فرش دستباف را از جمله اقدامات در دست اجرا برای رونق بازار فرش داخلی عنوان کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: اگر تاکنون این اقدامات حمایتی صورت نگرفته است به علت تدوین ضوابط بازپرداخت و چگونگی قرار گرفتن برندهای فرش دستباف در زیر مجموعه این طرح است. وی در ادامه از برنامه ریزی تبلیغاتی برای حضور دوباره فرش ایرانی در بازارهای اروپایی و آمریکایی خبر داد و اضافه کرد: در ژانویه سال2016 میلادی در نمایشگاه دموتکس آلمان این روند آغاز خواهد شد.

کارگر همچنین از حضور هیات‌های آمریکایی در نمایشگاه فرش کیش خبر داد و گفت: در ادامه نیز گروهی از متخصصان فرش ایرانی برای رایزنی به آمریکا خواهند رفت تا جایگاه فرش ایرانی در بازار آمریکا تثبیت شود. وی همچنین به مباحث مربوط به بیمه قالیبافان اشاره کرد و افزود: این قانون نیازمند بازبینی و اصلاح در زمینه تصویب اعتبارات است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: بیش از 700 هزار نفر قالیباف در ایران وجود دارد که تنها 480 هزار نفر از آنان از حمایت بیمه ای برخوردارند بقیه به دلیل کمبود تسهیلات نتوانستند از این حق برخوردار شوند. وی از رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اختصاص 1074 میلیارد تومان اعتبار برای بیمه کردن 500 هزار قالیباف در سال 95 خبر داد و گفت: امیدواریم با این طرح موافقت و بخش زیادی از قالیبافان ایران زیر چتر حمایت بیمه قرار گیرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این مراسم ، با اشاره به اینکه اصفهان با توجه به قرار گرفتن در مرکز ایران دارای تنوع فراوان در تولید انواع فرش دستباف است، اظهار داشت: در مرکز استان فرش کرک و ابریشم اصفهان با گره فارسی در طرح های لچک و ترنج، درختی، شکارگاه و ... تولید می شود.

اسرافیل احمدیه افزود: در شرق اصفهان در منطقه کویری نائین، خور و بیابانک و اردستان فرش نائین در انواع 6 و 9 و چهارلا تولید می شود همچنین در شمال اصفهان شاهد دو سبک فرش کاشان و فرش جوشقان با طرح های مختلف هستیم. به گفته وی در منطقه گلپایگان و خوانسار فرش های ساروق و اراک و در منطقه فریدن نیز قالی‌های روستایی و عشایری با طرح های ذهنی و گره ترکی با عنوان ارمنی باف، تولید می شود همچنین در غرب استان فرش نجف آباد با مشخصات مشابه کاشان و در جنوب استان فرش شهرضا و همچنین سمیرم بافنده فرش با طرح های مختلف هستند. احمدیه با تاکید بر اینکه از انواع سبک های عنوان شده تاکنون یه سبک اصفهان، نائین و کاشان در سازمان جهانی مالکیت فکری ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسیده است، تصریح کرد: دو سبک جوشقان و دیلمه نیز در دست بررسی و اقدام برای ثبت جهانی قرار دارد. وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 200 هزار بافنده فرش دستباف در سطح استان فعالیت می کنند، گفت: از این تعداد 55 هزار بافنده تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قالیبافان هستند.


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بیان داشت: ساماندهی بیمه قالیبافان و اقدام برای تمدید بیمه های آنها، انجام بازرسی های مشترک با اداره کل تأمین اجتماعی، برگزاری دوره های آموزشی در سطوح مختلف و با سرفصل های متناسب با نیاز استان و برگزاری جلسات کمیته فرش دستباف استان از جمله اقدامات این سازمان در زمینه فرش دستباف بوده است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اعلام کرد: به منظور رفع مشکلات این صنعت، توسعه همکاری در امر آموزش، پژوهش، امور تولید، ارتقای کمی و کیفی تولید و صادرات فرش دستباف و حمایت و پشتیبانی از فعالان این عرصه، در سال جاری سه تفاهم نامه بین استانداری، مرکز ملی فرش ایران، سازمان صنعت و معدن و اتاق بازرگانی، تنظیم شده که اجرای آن ها تأثیرات مهمی در بهبود وضعیت این هنر- صنعت خواهد داشت.


مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین‌المللی اصفهان نیز، کاهش قدرت خرید مردم، ضعف مهارت فروش و بازاریابی به ویژه در سطح بین الملل، گم کردن راه ورود به بازارهای جهانی و یا پافشاری بر روی چند کشور هدف صادراتی، افزایش قیمت و رقابتی نبودن قیمت تمام شده فرش ایرانی به دلیل مشکلات و نوسان اقتصادی داخل کشور را از دلایل اصلی رکود فعلی بازار فرش دستباف دانست. رسول محققیان گفت: فرش ایرانی سفیر تاریخ و فرهنگ و هنر، هنرِ صاحب سبک و برند ایرانی در تمام جهان و در تمامی دوره ها، کالایی منحصر به فرد برای توسعه صادرات، اشتغال زایی، اقتصاد ارزآور، حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد غیر وابسته به نفت است. اما امروز رکود در تار و پود بازار فرش ایرانی رخنه کرده و فروش داخلی و خارجی این محصول را با چالش مواجه ساخته است.