بسترها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات در اقتصاد پساتحریم
پنل تخصصی «بسترها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات در اقتصاد پساتحریم» در همایش «اقتصاد ایران در دوران پساتحریم: کیش دروازه ورود» برگزار و با استقبال بسیار زیادی از سوی مخاطبان مواجه شد.
سخنران اول پنل مهندس رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان نکات اصلی و کلیدی برنامه‌های دولت در توسعه فناوری اطلاعات کشور که به زعم بسیاری زیرساخت تحول و توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود، به تحقق ۶۰ درصدی اهداف برنامه پنجم از ابتدای دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: هر چند پیش از سال ۱۳۹۲ تنها ۱۵درصد اهداف برنامه پنجم تحقق یافته بود. باقری اصل با ارائه گزارش کاملی از رشد شبکه ملی اطلاعات طی دو سال گذشته هدف‌گذاری سهم ۶ درصدی (حداقل دو برابر) فاوا در درآمد ناخالص ملی و سهم ۴۰ درصدی آن در افزایش بهره‌وری نهادهای کشور تا پایان برنامه ششم توسعه را اعلام کرد. وی با اشاره به توسعه خدمات دولت الکترونیکی با توجه به خوشه‌بندی انجام شده در سازمان فاوا و همراهی دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نظیر وزارت اقتصاد و حرکت به سمت پنجره واحد، امکان تسریع در تبادل اطلاعات دولت، تسهیل در ارائه خدمات و کاهش اتلاف وقت شهروندان باعث افزایش بهره‌وری و سهولت انجام کسب‌وکار دانست.

در ادامه دکتر علی یزدیان، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات با بررسی برنامه‌های توسعه اول تا پنجم متوسط رشد ۱۹ درصدی بخش ارتباطات طی سال‌های پس از انقلاب را ناشی از رشد تکنولوژی دانست. وی برای تحقق سهم ۶ درصدی فاوا از GDP میانگین رشد حداقل ۲۵درصد سالانه را در برنامه ششم ضروری دانست. دکتر یزدیان در خصوص مباحث سرمایه‌گذاری در بخش ICT کشور در دوران پساتحریم گفت: «در تولید سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی امکان همکاری با همه کشورها فراهم است.» همچنین در مباحث مربوط به دولت الکترونیک ایجاد اپراتورهای ارائه دهنده خدمات نظیر آنچه در حوزه ارتباطات رخ داده است را از مصوبات دولت دانسته تا خدمات دولت الکترونیکی با سرعت بیشتری ارائه شود.

سخنران بعدی پنل دکتر دوایی مرکزی، معاون فناوری‌های نوین وزارت فاوا، تغییر رویکرد به آینده صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را بر مبنای مصادیق بین‌المللی آن ضروری دانست و گفت: امروز باید سهم شرکت‌های ایرانی را در بازار طرح‌های توسعه‌ای اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری افزایش داده و ورود به بازارهای بین‌المللی را برای آن‌ها تسهیل کنیم. بدین معنی که توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در همکاری‌های بین‌المللی افزایش یابد. دکتر دوایی با ارائه گزارش مفصلی از رویکرد آتی جهانی به مقوله اینترنت اشیا (Internet of Things) پتانسیل شرکت‌های ایرانی را در تولید اپلیکیشن‌های ویژه در این حوزه و پلت‌فرم‌های تحلیلی دانسته و بازار رقابتی بزرگی را برای آن‌ها متصور شد. در این راستا وی به معرفی طرحی پرداختند که طی آن وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار با ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و امکاناتی نظیر ساختمان هوشمند، کارخانه، پل و نظایر آن مجهز به سنسورهای پیشرفته، فضایی برای تحقیق و توسعه، تست و استقرار شرکت‌های تولید نرم‌افزار ایجاد خواهد کرد. دکتر دوایی تحقق این طرح را منوط به سرمایه‌گذاری مشترک دولت و بخش خصوصی دانستند.

سخنران بعدی پنل دکتر سید مصطفی رضوی، رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت امور اقتصاد و دارایی به ارائه بحث چارچوب تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی در حوزه اقتصاد پرداخت. رضوی گفت: بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی ایران به منظور وحدت رویه و استانداردسازی تبادل اقلام و اطلاعات فی‌مابین سامانه‌های اطلاعاتی و دستگاه‌ها بر اساس قوانین و الزامات قانونی بالادستی و نقشه راه دولت الکترونیکی کشور طراحی شده است. استانداردسازی و تسهیل و تعامل‌پذیری میان سامانه‌های اطلاعاتی به‌عنوان اهداف اصلی موردنظر در این بستر مطرح شد. وی در ادامه با اشاره به میزان رشد و بهره‌مندی از این پروژه طی دو ماه گذشته (از زمان رونمایی آن تاکنون) از الزام کلیه سازمان‌های ذیل وزارت اقتصاد در استفاده از این طرح تا پایان سال خبر داد.

مهندس احمدیان معاون فناوری اطلاعات مرکز نوسازی و تحول اداری در ادامه مباحث به اولویت‌های راهبردی وزارت امور اقتصاد و دارایی برای دوران پساتحریم بخصوص در حوزه فاوا اشاره کرد و گفت: ارتقاء هم‌افزایی‌های درون‌سازمانی و همکاری‌های فراسازمانی که طرح بیتا در این راستا به اجرا درآمده است؛ مشارکت فعال و مؤثر در سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری‌ها با هدف تسهیل قوانین کسب‌وکار حوزه فاوا؛ توانمندسازی نیروی انسانی برای حوزه اقتصاد کشور برای به‌کارگیری فاوا و بحث ریگولاتوری وزارت امور اقتصاد و دارایی بر اطلاعات اقتصادی. در پایان مهندس غلامرضایی، مدیرعامل هلدینگ تِک‌وِست با اشاره به افزایش سهم اقتصادی فاوا در جهان و رشد آن، به ضرورت بهره‌مندی دیگر صنایع از فاوا برای تسریع در رشدشان اشاره کردند. عدم توجه کافی به الزامات و نقش فاوا در توسعه صنایع مختلف؛ پراکندگی برنامه‌های حوزه فاوا؛ نوآوری‌گریزی ریگولاتورها و عدم توسعه مناسب زیست‌بوم را به عنوان چالش‌های مهم پیش روی بخش خصوصی برشمردند و همچنین چالش‌ها و مشکلات بخش خصوصی در تأمین مالی و سرمایه‌گذاری را به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار دادند. علاقمندان می‌توانند گزارش کامل را در وب‌سایت www.tecvest.ir مطالعه کنند.