به دنبال حماسه در سومین حضور

گروه ورزش: ششمین دوره تورنمنت جهانی فوتسال بانوان، از دیشب در گواتمالا شروع شد و تیم ملی کشورمان از ساعت ۳ بامداد امروز در نخستین بازی‌اش به مصاف پرتغال خواهد رفت. بانوان کشورمان پیش از این دو بار در این مسابقات حاضر بودند، اما این بار سفرشان به گواتمالا برای شرکت در این تورنمنت با حواشی جالبی همراه بود.

پس از آنکه فدراسیون فوتبال اعلام کرد ممکن است سفر تیم فوتسال زنان به گواتمالا به خاطر برخی مشکلات منتفی شود، رئیس‌جمهوری در دستوری ویژه به دو وزارتخانه امور خارجه و نیز ورزش و جوانان، خواهان فراهم شدن مقدمات حضور تیم کشورمان در این رقابت‌ها شد. این مساله آنقدر برای دولت مهم شده است که حتی در آستانه اعزام نیز حسین فریدون، دستیار ویژه روحانی به نمایندگی از وی با سرپرست تیم تماس گرفت و برای بانوان فوتسالیست آرزوی موفقیت کرد. حالا با توجه به حساسیتی که نزد مدیران کشور و نیز افکار عمومی به وجود آمده، خیلی‌ها در انتظار حماسه‌سازی و درخشش بانوان ایرانی در گواتمالا هستند؛ اتفاقی که چند ماه پیش در مسابقات آسیایی رخ داد و حالا می‌تواند در ابعادی وسیع‌تر تکرار شود و چشم‌ها را به خود خیره کند.

در اندیشه یک کار بزرگ

تیم ملی فوتسال بانوان ایران که در دو دوره گذشته در رقابت‌های جهانی در دور گروهی متوقف شد در سومین حضور خود به دنبال صعود از گروه است. به گزارش «ایسنا» اولین دوره این رقابت‌ها سال ۲۰۱۰ به میزبانی اسپانیا برگزار شد و تیم برزیل با برتری ۵ بر یک برابر پرتغال در فینال بازی‌ها اولین فاتح این رقابت‌ها لقب گرفت. در دومین دوره، برزیل میزبان بود که همین تیم در بازی نهایی با نتیجه ۵ بر ۴ اسپانیا را شکست داد و برای دومین بار قهرمان شد. پرتغال هم در رده‌بندی ۳ بر صفر روسیه را مغلوب کرد. پرتغال میزبان سومین دوره این رقابت‌ها بود که سال ۲۰۱۲ برگزار شد و تیم ملی بانوان ایران نیز نخستین حضور خود را در این مسابقه‌ها تجربه کرد. تیم ملی در گروه A با تیم‌های برزیل، ژاپن، پرتغال و ونزوئلا همگروه بود. ملی‌پوشان در نخستین دیدار ۲ بر یک ونزوئلا را شکست دادند. بانوان ایران در دومین دیدار ۶ بر یک برابر برزیل شکست خوردند و در سومین بازی نیز ۲ بر یک مغلوب ژاپن شدند.

در آخرین دیدار هم با نتیجه ۳ بر یک برابر میزبان شکست خوردند و در گروه خود چهارم شدند. چهارمین دوره نیز به میزبانی اسپانیا برگزار شد و تیم ملی ایران با تیم‌های برزیل، مالزی، اوکراین و روسیه هم گروه شد. ایران ابتدا برابر مالزی ۱۱ بر صفر به برتری رسید. با این وجود تیم ملی در سه بازی بعدی خود برابر روسیه، برزیل و اوکراین به ترتیب ۴ بر یک، ۷ بر یک و ۴ بر ۲ شکست خورد و به جایگاه هفتم رسید. در این دوره برزیل قهرمان شد. در پنجمین دوره که به میزبانی کاستاریکا برگزار شد تیم ملی غایب بود و این بار هم برزیل جام قهرمانی را به خانه برد. با توجه به بالارفتن کیفیت و سطح تیم ملی فوتسال بانوان ایران انتظار می‌رود در این دوره از رقابت‌ها شاهد درخشش دختران کشورمان در خاک گواتمالا باشیم. هرچند همگروهی با تیم‌های برزیل، پرتغال و کاستاریکا کار ایران را برای صعود به جمع ۴ تیم برتر سخت کرده است اما انجام بازی‌های خوب مهم‌ترین اولویت کادر فنی و بازیکنان تیم ملی در این رقابت‌ها است. با توجه به نتایج ملی پوشان ایران در سال ۲۰۱۵ این توقع وجود دارد که تیم ملی بازی‌های خوبی را به نمایش بگذارد. تیم ملی فوتسال بانوان ایران در سال ۲۰۱۵، ۱۳ بازی انجام داده و تنها ۳ بازی را با شکست پشت‌سر گذاشته است. ملی‌پوشان در ۵ بازی مسابقات قهرمانی آسیا به برتری رسیدند و در دو بازی دوستانه برابر روسیه که قبل از اعزام به گواتمالا بود یک برد و یک باخت را تجربه کردند. در گروه اول این مسابقات اسپانیا، روسیه، ژاپن و گواتمالا کنار هم قرار گرفته‌اند و در گروه دوم برزیل، پرتغال، ایران و کاستاریکا با هم رقابت می‌کنند.

با همه مشکلات، موفق خواهیم شد

به نظر می‌رسد شرایطی که امسال در آستانه اعزام تیم فوتسال بانوان به تورنمنت جهانی به وجود آمده، باعث دلگرمی اعضای این تیم شده است. در همین راستا کاپیتان تیم فوتسال کشورمان ابراز امیدواری می‌کند او و همبازیانش از پس مشکلات بر بیایند و به موفقیت برسند. نسیمه غلامی در این مورد می‌گوید: «واقعا بچه‌ها خسته‌اند. بعد از بازگشت از مالزی و قهرمانی آسیا بلافاصله لیگ آغاز شد و تمام بازیکنان درگیر این رقابت‌ها شدند اما مجبوریم و باید این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم. با وجود این مشکلات و سختی سفر به گواتمالا تلاش می‌کنیم جزو ۴ تیم برتر این رقابت‌ها باشیم. هیچ‌یک از ما شک نداریم که اگر خوب باشیم با وجود تمام سختی‌ها می‌توانیم موفق باشیم. سختی‌های زیادی را پشت‌سر گذاشتیم و بازی‌های سختی را هم پیش رو داریم اما می‌خواهیم بهترین اتفاق رخ بدهد و ما بتوانیم به دور دوم رقابت‌ها صعود کنیم و برای نخستین بار در جمع ۴ تیم برتر دنیا حاضر باشیم.» او در مورد افزایش سطح انتظارات از این تیم هم می‌گوید: «توقع‌ها بالا رفته اما همه می‌دانند که نمی‌توان انتظار داشت مانند قهرمانی آسیا در این رقابت‌ها هم به موفقیت رسید. خوشبختانه مسوولان هم خیلی به ما فشار نمی‌آورند چرا که می‌دانند برزیل و پرتغال بهترین‌های جهان هستند. همان طور که گفتم تلاش می‌کنیم بهترین نتیجه را بگیریم چرا که دوست داریم این اتفاق برایمان بیفتد. اگر توجه بیشتری به ما صورت بگیرد می‌توانیم خیلی بهتر از اینها باشیم. وقتی در مالزی قهرمان آسیا شدیم، خیلی مشهور شدیم و دیگر همه ما را می‌شناسند. تمامی مسوولان به تیم توجه می‌کنند و حتی برای رئیس‌جمهور هم حضور تیم ملی در گواتمالا اهمیت زیادی داشت. امیدوارم حمایت‌ها ادامه‌دار باشد و مطمئن هستم که این اتفاق رخ می‌دهد.»

برنامه کامل رقابت‌ها

چهارشنبه 4 آذر

اسپانیا روسیه (۳۰ دقیقه بامداد)

ایران پرتغال (ساعت ۳ بامداد)

گواتمالا ژاپن (ساعت ۵:۳۰)

پرتغال کاستاریکا (ساعت ۲۲)

پنج شنبه 5 آذر

ژاپن اسپانیا (۳۰ دقیقه بامداد)

ایران برزیل (۳ بامداد)

گواتمالا روسیه (ساعت۵:۳۰)

کاستاریکا ایران (۲۲)

جمعه 6 آذر

روسیه ژاپن (۳۰ دقیقه بامداد)

برزیل پرتغال (۳ بامداد )

گواتمالا اسپانیا (ساعت۵:۳۰)