بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ری

دنیای اقتصاد، شهرری، روح‌الله حسین‌زاده: ساختمان فرمانداری ویژه شهرستان ری میزبان یک هیات سرمایه‌گذاری خارجی از کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان بود تا ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در این شهرستان را مورد بررسی قرار دهند.

شهرستان ری از معدود شهرستان‌های کشور است که همزمان دارای ظرفیت‌های گردشگری، مذهبی و جاذبه‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی است. قدمت هفت هزار ساله این شهرستان، استقرار بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه، وجود راه‌های مواصلاتی متعدد زمینی، فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی(ره)، خط ریلی، مناطق مستعد کشاورزی و صنایع عظیم تولیدی، این شهرستان را در جایگاه ممتازی قرار داده است. معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری در این جلسه با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور اظهار کرد: ایران از جایگاه اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار است. هدایت‌الله جمالی‌پور افزود: دولت یازدهم با درک عمیق از روابط بین‌الملل و همچنین فراهم کردن بستر مناسب برای گسترش روابط اقتصادی با سایر کشورها به‌خصوص کشورهای همجوار گام‌های مناسبی برداشته است.

وی با تاکید بر امنیت کامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور در مقایسه با سایر کشورهای منطقه گفت: ایران با برخورداری از قابلیت‌های اقتصادی فراوان، دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و همچنین ظرفیت‌های علمی، مستعد سرمایه‌گذاری خارجی است. معاون استاندار تهران با اشاره به وجود همبستگی تاریخی و همچنین اشتراکات فراوان بین ایران و کشورهای آسیای میانه گفت: دولت و ملت ایران نیز علاقه‌مند به تعاملات هرچه بیشتر اقتصادی با سایر کشورها به‌خصوص کشورهای همجوار هستند.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به روسیه و دیدار از یک نمایشگاه سنگ در مسکو گفت: ری از ظرفیت‌های عظیمی در بخش سنگ برای همکاری با روسیه برخوردار است. جمالی‌پور با تاکید بر اینکه مبادلات بین ایران و روسیه باید دو طرفه باشد و روس‌ها نیز باید قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری و واردات از ایران را تسهیل کنند، گفت: تعامل هرچه بیشتر با روسیه نیازمند تغییر سیاست‌های انقباضی و یکطرفه از سوی این کشور است. وی با تاکید بر اینکه، ری به‌عنوان یک شهر متمدن با سابقه تاریخی ۷ هزار ساله آماده همکاری هرچه بیشتر در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی است، بخش کشاورزی، تصفیه آب، صنایع پتروشیمی، صنایع دارای فناوری پیشرفته (های‌تک)، صنایع معدنی همچون طلا و مس و صنایع چوبی را از توانمندی‌های این منطقه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک اعلام کرد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ری نیز در این نشست با اشاره به قابلیت‌های صنعتی این شهرستان با تاکید بر اینکه اکنون تنها منطقه ویژه اقتصادی استان تهران در ری واقع شده است، گفت: شهرک صنعتی شمس‌آباد نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه با ۲۰۰۰ واحد صنعتی در ۳۰۰۰ هکتار در جنوب ری قرار دارد. عزیزالله افضلی با اشاره به فعالیت معدنی در این شهرستان گفت: ری از نظر تنوع معدن در استان، چهارم است و اخیرا دو معدن طلا و مس که ظرفیت اشتغال یک‌هزار نفر را دارند در شهرستان کشف شده که در مرحله مطالعاتی قرار دارند.

وی با بیان اینکه نخستین کارخانه تولید سیمان نیز با قدمت ۶۵ سال در ری واقع شده است، به برخی از صنایع و شرکت‌های بزرگ همچون شرکت پالایشگاه تهران، ایرانول و بهران در این منطقه اشاره کرد و گفت: ۵۰۰۰ واحد صنعتی متوسط در شهرستان ری فعالیت می‌کنند. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری در ادامه، صادرات در گروه فلزات و اتصالات، صنایع ساختمانی مانند سنگ، خدمات فنی و مهندسی، شیشه و صنایع مرتبط با آن، ملزومات چوبی و فلزی و پی‌وی‌سی و روغن‌های خودرو را از اقلام صادراتی ری اعلام کرد.

مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان ری نیز در این نشست با تاکید براینکه ری به‌عنوان قطب کشاورزی و دامپروری تهران مطرح است، گفت: شهرری اکنون ۲۰ درصد شیرخام و ۲۰ درصد گوشت قرمز استان را تامین می‌کند. داریوش جوادی با اشاره به ۳۵۰۰ هکتار مزارع سبزیکاری در ری و تولید سالانه ۲۴۰ هزار تن از این محصولات در منطقه گفت: ری از ظرفیت‌های لازم به‌منظور صدور سبزی بسته‌بندی شده به آسیای‌میانه برخوردار است که می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. مدیرعامل شرکت اورال روسیه نیز که به نمایندگی از هیات خارجی در این نشست سخن می‌گفت، با اشاره به دوستی تاریخی بین ایران و همسایگان شمالی خود گفت: تحریم‌های روسیه شرایط منطقه‌ای را تغییر داده است و شرکت نفتی اورال روسیه با خروج آمریکایی‌ها به دنبال بازکردن منطقه جدیدی برای فعالیت همچون سرمایه‌گذاری نفتی در ایران است.

الهام علی‌اف با بیان اینکه روسیه ۳۰ درصد خاک جهان را به خود اختصاص داده است و از ۱۴۰ میلیون نفر جمعیت برخوردار است، افزود: شرکت اورال روسیه جدا از تاسیسات نفتی دارای ۱۴۰۰ هکتار جنگل است و بزرگ‌ترین تولیدکننده چوب در دنیا است، ضمن اینکه در آهن‌آلات و تولیدات فولادی نیز فعال است، از این رو ایران و روسیه می‌توانند در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند. وی اظهار امیدواری کرد: در زمینه خرید و واردات انواع گل و گیاه و سبزی، سنگ، سیمان و پلی‌اتیلن و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفتی، پالایشگاهی و صادرات چوب، آهن‌آلات، فولاد، گندم و سویا به کشور با طرف‌های ایرانی مذاکرات اثربخشی داشته باشند.