ورود 10 شرکت «بنیاد» به بورس

گروه بنگاه‌ها: رئیس بنیاد مستضعفان در اولین نشست رسانه‌ای خود با اعلام اینکه اصلاح ساختار بنیاد در جهت کاهش بوروکراسی در حال انجام است، افزود: ۲۲ هلدینگ و ۲۰۰ شرکت در مجموعه بنیاد بود که با تشکیل کمیته‌ای از مدیران به ۱۱ هلدینگ کاهش پیدا کرد. محمد سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه حدود ۷۰ شرکت زیرمجموعه بنیاد در معرض فروش، انحلال و ادغام قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: بر این اساس تعداد شرکت‌های بنیاد به ۱۵۰ شرکت می‌رسد، همچنین سیاست بنیاد این است که شرکت‌هایی را از جمله شرکت‌های قندی از طریق بورس و مزایده به مردم واگذار کند. وی درخصوص حضور بنیاد در شرکت‌های بورسی افزود: در حال حاضر ۲۵ شرکت بنیاد بورسی هستند و قصد داریم ۱۰ شرکت دیگر را نیز وارد بورس کنیم.

سعیدی‌کیا به توانمندسازی اجتماعی، رشد بهره‌وری و رقابت سالم به‌عنوان راه اصلی برنامه پنجم بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط جدید کشور، این برنامه را در دست تهیه داریم که تا ۲ ماه دیگر به تصویب رسیده و در این راستا بودجه سال ۹۵ نیز نوشته شده است.

وی با بیان اینکه امسال برنامه چهارم بنیاد مستضعفان هم به پایان می‌رسد، افزود: در تدارک برنامه پنجم بنیاد برای دستیابی به اهداف تشکیل این مجموعه هستیم. وی درخصوص صورت‌های مالی بنیاد مستضعفان و پرداخت مالیات اظهار کرد: حسابرسی بنیاد از سوی بازرسی و سازمان حسابرسی انجام شده و صورت‌های مالی آن در ۳۱ شهریورماه سال جاری به تصویب رسید. سعیدی‌کیا با تاکید بر اینکه بنیاد مستضعفان معاف از مالیات نیست و تاکنون تمام مالیات‌ها را پرداخت کرده است، گفت: تمام مالیات بنیاد تا پایان سال ۹۲ پرداخت شده است و ما هیچ بدهی مالیاتی نداریم.

سعیدی‌کیا با اعلام اینکه هتل‌ها را هم به تدریج واگذار می‌کنیم، تصریح کرد: در کشاورزی و دامداری ما یکی از بزرگ‌ترین‌ دامداری‌های کشور هستیم، به همین جهت در طرح‌های دیربازده حضور داریم. سعیدی‌کیا با بیان اینکه بنیاد مستضعفان در سال ۹۳ حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان فروش داشته است، افزود: سود حاصل از این رقم ۴ هزار میلیارد تومان بوده است اما ما کمتر از یک درصد GDP کشور هستیم. وی با اشاره به اینکه فاز دوم ذوب آهن با ظرفیت ۲/ ۱ میلیون تن در اواخر سال آینده بهره‌برداری می‌شود، گفت: این شرکت با نام فولاد کاوه جنوب کیش در بندرعباس ساخته شده که فاز یک آن در ماه‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

سعیدی‌کیا به فولاد شرق در بندر سنگان، کارخانه نورد فولاد و کارخانه فرآوری آلومینیوم در مسجد سلیمان اشاره کرد و افزود: بنیاد مستضعفان در بخش‌های مختلف صنعتی حضور دارد اما برنامه بیشتری برای کارخانه سیمان نداریم، زیرا در کشور به اندازه کافی تولید می‌شود. سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های ما جذب سرمایه‌گذاران خارجی است، ادامه داد: از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس مانند عمان درخواست‌هایی را داشته‌ایم.