گروه بنگاه‌ها: گردهمایی بزرگان و صاحبنظران تولید کاتالیست در دنیا در حالی روزگذشته در تهران برگزار شد که دبیردومین همایش کاتالیست از دستیابی ایران به دانش فنی تولید 10 کاتالیست استراتژیک و پرمصرف در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی خبر داد. میثم خادمیان اعلام کرد: واحد 20 هزار تنی تولید کاتالیست تا سال آینده در کشور راه‌اندازی می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز در این همایش از افزایش ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور حدود 8/ 1 میلیون بشکه به حدود سه میلیون بشکه در روز خبر داد. میرعلی اصغرساجدی افزود: با افزایش ظرفیت پالایش نفتی ایران، میزان مصرف انواع کاتالیست‌ها و مواد افزودنی در کشور بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد که بر این اساس با ایجاد کمیته‌ای، بومی‌سازی انواع کاتالیست‌های مصرفی در پالایشگاه‌های نفت کشور در دستور کار قرار گرفته است.

صادرات کاتالیست ایران به خاورمیانه
دبیر دومین همایش بین‌المللی کاتالیست در مراسم آغاز به کار همایش بین‌المللی صنعت کاتالیست ایران با اشاره به دستیابی ایران به دانش فنی تولید انواع کاتالیست‌های تولید بنزین گفت: صنعت نفت کشور از واردات انواع کاتالیست‌های بنزینی بی‌نیاز شد. میثم خادمیان با بیان اینکه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرف انواع مواد شیمیایی، افزودنی و کاتالیست‌ها است، گفت: در شرایط فعلی با تلاش سازندگان داخلی، ایران به دانش فنی تولید ۱۰ کاتالیست استراتژیک و پرمصرف در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی دست یافته است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کاتالیست سرو با بیان اینکه کاتالیست‌های تولید شده در ایران در مقایسه با نمونه‌های اروپایی و آمریکایی از کیفیت بالاتری برخوردار است، افزود: هم‌اکنون بومی‌سازی دانش فنی انواع کاتالیست‌های صنعتی در دو گروه تخصصی دنبال می‌شود؛ به‌طوری‌که برای نخستین بار ایران به‌عنوان اولین کشور منطقه خاورمیانه به دانش فنی دو کاتالیست پرمصرف در مجتمع‌های بنزین‌سازی پالایشگاه‌های نفت دست یافته است.

خادمیان از بومی‌سازی دانش فنی کاتالیست واحدهای پالایشگاهی RFCC و FCC خبر داد و افزود: با راه‌اندازی اولین واحد نیمه صنعتی با ظرفیت تولید ۵ کیلوگرم کاتالیست، ایران از واردات کاتالیست تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت خودکفا شد. وی همچنین از ساخت اولین و بزرگ‌ترین مجتمع تولید کاتالیست بنزین در منطقه خاورمیانه تا سال آینده خبر داد و یادآور شد: این مجتمع کاتالیستی از ظرفیت تولید سالانه ۲۰ هزار تن کاتالیست واحدهای بنزین‌سازی RFCC و FCC برخوردار است. خادمیان با یادآوری اینکه هم‌اکنون انحصار تولید و دانش فنی انواع کاتالیست‌های مصرفی در اختیار ۵ کشور آمریکا، روسیه، آلمان، فرانسه و هند است، یادآور شد: هم‌اکنون میزان مصرف انواع کاتالیست‌ها در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران سالانه حدود ۱۵ هزار تن بوده که با بهره‌برداری از این مجتمع جدید کاتالیستی، امکان تامین نیازهای کاتالیست پروژه‌های مختلف صنعت نفت فراهم می‌شود. وی با یادآوری اینکه ایران اولین کشور عضو اوپک و منطقه خاورمیانه است که به دانش فنی انحصاری تولید انواع کاتالیست‌های بنزین دست یافته است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود از سال آینده علاوه بر تامین نیازهای داخلی، امکان صادرات کاتالیست‌های ایرانی به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و منطقه خاورمیانه فراهم شود.

۱۸ میلیارد دلار پروژه در صنعت پالایش ایران
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت نیز در این همایش از پیش‌بینی جذب ۱۸ میلیارد دلار سرمایه در صنعت پالایش نفت در دوران پساتحریم خبر داد و گفت: ساخت چهار خط لوله بزرگ نفتی در کشور آغاز شده است.

میرعلی اصغر ساجدی با بیان اینکه افزایش ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی با احداث پالایشگاه‌های جدید و اجرای طرح‌های بهبود کیفیت، زمینه‌سازی و به‌روزرسانی‌ پالایشگاه‌های موجود در دستور کار قرار گرفته است، گفت:
بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با اجرای یک برنامه پنج ساله، ظرفیت پالایش نفت ایران از حدود 8/ 1 میلیون بشکه به حدود سه میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اعلام اینکه برای دوران پساتحریم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد دلاری در صنعت پالایش صنعت نفت ایران شده است، تصریح کرد: قصد داریم با اجرای یک برنامه پنج ساله و جذب سرمایه‌گذاران خارجی، با هزینه‌ای ۱۸ میلیارد دلاری، پالایشگاه‌های جدید نفت در کشور احداث شود. این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین در تشریح احداث خطوط لوله جدید انتقال نفت‌ و فرآورده‌های نفتی در کشور، بیان کرد: هم‌اکنون ساخت چهار خط لوله بزرگ نفتی در مجموع به وسعت1800کیلومتر آغاز شده است.

این مقام مسوول با اشاره به ساخت خط لوله جدید ۶۵۰ کیلومتری سبزآب - خوزستان به ری، بیان کرد: هدف از ساخت این خط لوله، انتقال نفت خام از مناطق نفتی جنوب به پالایشگاه‌های شمال کشور است. وی همچنین از ساخت قطعه ۲۴۰ کیلومتری خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از اهواز تا انبار نفت اراک خبر داد و افزود: با توجه به آغاز شمارش معکوس راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، احداث خط لوله ۴۶۸ کیلومتری بندرعباس به رفسنجان آغاز شده است.

وی با یادآوری اینکه هدف از ساخت خط لوله بندرعباس به رفسنجان، انتقال فرآورده‌های نفتی پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس به تهران و سایر کلانشهرهای شمالی کشور است، اعلام کرد: ساخت خط لوله نائین، کاشان - ری هم به طول ۴۲۰ کیلومتر از دیگر برنامه‌های دست اجرا است. ساجدی در ادامه با یادآوری اینکه با افزایش ظرفیت پالایش نفتی ایران، میزان مصرف انواع کاتالیست‌ها و مواد افزودنی در کشور بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد، گفت: بر این اساس با ایجاد کمیته‌ای، بومی‌سازی انواع کاتالیست‌های مصرفی در پالایشگاه‌های نفت کشور در دستور کار قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به بومی‌سازی کاتالیست گوگردزدایی از گازوئیل و نفتا، انواع کاتالیست‌های هیدروژنی و کاتالیست واحد ایزومریزاسیون در کشور، تصریح کرد: هم‌اکنون در برخی واحدهای عظیم پالایشگاهی ایران همچون واحد تصفیه گوگردزدایی پالایشگاه شازند اراک سالانه ۱۵۰۰ تن کاتالیست، واحد RFCC پالایشگاه اراک سالانه ۷۵۰۰ تن کاتالیست و واحد بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان سالانه ۱۵۰۰ تن کاتالیست مصرف می‌شود.

عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه هم‌اکنون تولید نیمه صنعتی و صنعتی انواع کاتالیست‌های بنزین در کشور آغاز شده است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود سال آینده ایران تولید صنعتی کاتالیست مورد استفاده در مجتمع‌های بنزین‌سازی FCC و RFCC را آغاز کند. این مقام مسوول، یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی تولید داخلی انواع کاتالیست مورد استفاده در صنعت نفت را پایین بودن تعرفه‌های گمرکی عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی به‌طور متوسط چهار تا هفت درصد تعرفه گمرکی به منظور واردات انواع کاتالیست تعیین شده که قصد داریم با مشارکت وزارت صنعت، تعرفه گمرکی واردات کاتالیست‌ها را افزایش دهیم. وی در پایان با یادآوری اینکه بر اساس دستور وزیر نفت مقرر شده با کسر هزینه‌های گمرکی و حمل و نقل دریایی، پالایشگاه‌های نفت از تولیدکنندگان داخلی کاتالیست خریداری کنند، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده ۸۰ درصد کاتالیست مورد نیاز در صنعت پالایش نفت ایران توسط سازندگان داخلی تامین شود.

افزایش ۴/ ۱ میلیون بشکه‌ای ظرفیت پالایش نفت ایران
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این همایش با اشاره به ساخت ۱۱ پالایشگاه جدید نفت و میعانات گازی در ایران، از افزایش حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت روزانه پالایش نفت ایران در دوران پساتحریم خبر داد. سعید محجوبی در تشریح مهم‌ترین‌ طرح‌های افزایش ظرفیت پالایش نفت ایران در دوران پساتحریم، گفت: در حال حاضر ظرفیت پالایش نفت خام ایران به بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است که پیش بینی می‌شود با بهره برداری از ۱۱ پالایشگاه جدید، ظرفیت پالایش نفت کشور حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. محجوبی با تاکید بر اینکه با افزایش ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی در کشور نیاز به استفاده از انواع کاتالیست و مواد افزودنی شیمیایی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، بیان کرد: پیش بینی می‌شود با ورود طرح‌های جدید پالایشگاهی، حجم واردات انواع کاتالیست هم به دو برابر افزایش یابد. از این رو، بومی‌سازی دانش انواع کاتالیست‌های پرمصرف در صنایع پالایش نفت کشور در دستور کار قرار گرفته است.