تاکید ایران و روسیه برتوسعه روابط
گروه خبر: سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز دوشنبه شب با برگزاری ضیافت شامی به میزبانی رئیس‌جمهور حسن روحانی پایان یافت، اما پیش از آن رئیس‌جمهوری در یک نشست خبری از برنامه‌ریزی برای صادرات گاز به آسیا، اروپا و کشورهای همسایه خبر داد و گفت: مصمم هستیم در تولید گاز حرکت سریع داشته و با صرفه‌جویی در مصرف گاز، میزان صادرات را افزایش دهیم.


او همچنین اعلام کرد؛ اجلاس بعدی مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تصویب اعضا در بولیوی برگزار خواهد شد، اما آنچه در کنار این نشست از اهمیت زیادی برخوردار بود، حضور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در ایران برای شرکت در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود. حضوری که بیان‌کننده ارتقای سطح تعاملات دو کشور ایران و روسیه است. در همین راستا روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه دوشنبه شب در حاشیه اجلاس و در دیداری دوجانبه با یکدیگر با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌ها و تعمیق روابط همه‌جانبه دو کشور، بر تلاش برای تحکیم و گسترش هر چه بیشتر مناسبات تهران - مسکو و عزم دو کشور بر مبارزه با تروریسم تاکید کردند.از سوی دیگر ٧ سند و یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و روسیه امضا شد. امضای توافق دوجانبه بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای تسهیل متقابل شرایط رفت‌و‌آمد اتباع دو کشور، یکی از توافقات مهم امضا شده میان دو کشور است.


امضای 7 سندهمکاری

پس از آن روحانی و پوتین در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری در نشست مشترک خبری با ولادیمیر پوتین همتای روسیه خود، با بیان اینکه دو کشور در مسیر توسعه هر چه بیشتر روابط خود گام برمی‌دارند، تصریح کرد: شرایط بعد از برجام فرصت مناسبی برای توسعه مناسبات و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌وجود آورده است که باید از این فرصت به نفع دو ملت و برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان استفاده کنیم.حسن روحانی در این نشست خبری که پس از امضای هفت سند همکاری میان تهران - مسکو انجام شد، گفت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف اقتصادی از جمله انرژی، نفت و گاز، برق، راه‌آهن و پروژه‌های زیربنایی، فراروی بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور است که بهره‌گیری از آنها، پایه‌های روابط تهران - مسکو را نیز بیش از پیش تحکیم خواهد کرد.روحانی با بیان اینکه دو کشور از سال‌ها پیش در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای همکاری خوبی داشته‌اند، اظهار کرد: امروز مصمم هستیم روابط و همکاری‌های خود را در این زمینه توسعه دهیم.


اختصاص خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری

ولادیمیر پوتین نیز در این نشست خبری با قدردانی از برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز اظهار کرد: این اجلاس فرصت مناسبی بود تا همکاری‌های خود را در زمینه انرژی و گاز مورد بررسی قرار داده و در کنار آن مذاکرات بسیار کلیدی را با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم.وی همچنین از اختصاص خط اعتباری 5 میلیارد دلاری روسیه به ایران خبر داد و گفت: برای توسعه روابط دو کشور 25 پروژه اولویت‌دار در زمینه‌های مختلف انرژی، ساخت‌و‌ساز و ارتباطات معین شده است.رئیس‌جمهوری روسیه با تاکید بر اینکه مسکو به همکاری‌های خود در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای با تهران ادامه خواهد داد، اظهار کرد: در این زمینه بلوک اول که نیروگاه هسته‌ای بوشهر بود به اتمام رسیده و در نظر داریم برای بلوک دوم و سوم هم همکاری‌ داشته باشیم.


نقشه راه برای فعالیت هسته‌ای ایران

پوتین با بیان اینکه روسیه در نظر دارد برای موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نقشه راهی داشته باشد، گفت: روسیه همچنین برای تبدیل اورانیوم غنی‌شده و نیز در زمینه تولید ایزوتوپ‌های پایدار به ایران کمک خواهد کرد.رئیس‌جمهوری روسیه همچنین با اشاره به همکاری تهران و مسکو درخصوص حل و فصل بحران سوریه اظهار کرد: روسیه به تلاش‌های خود برای حل و فصل سیاسی موضوع سوریه ادامه خواهد داد.


ضرورت هماهنگی کشورها

ایران از روز دوشنبه میزبان مهمانان دیگری هم هست. روسای جمهوری بولیوی و نیجریه که دیدار دوجانبه آنها با حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان به روز گذشته و پایان اجلاس سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز موکول شد. از این رو روز گذشته مراسم استقبال رسمی از «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری بولیوی، در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد برگزار شد. رئیس‌جمهوری بولیوی یکشنبه شب در صدر هیاتی به‌منظور شرکت در سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز وارد تهران شده بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در این دیدار با تاکید بر علاقه‌مندی تهران برای گسترش و تقویت همکاری با کشورهای آمریکای لاتین از جمله بولیوی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است همکاری خود را با بولیوی به‌عنوان کشور دوست و انقلابی، در همه عرصه‌ها ارتقا بخشد.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز همه کشورهای جهان باید در برابر گروه‌های تروریستی ایستادگی و مقاومت کنند، گفت: نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی اقدامات ضدانسانی خود را به آسانی انجام داده و حقوق ملت‌ها از سوی قدرت‌های زورگو تضییع شود.دیدار با «عبدالمالک سلال» نخست‌وزیر الجزایر نیز از دیگر دیدارهای روز گذشته رئیس‌جمهوری بود.


او روز گذشته در این دیدار، الجزایر را از کشورهای دوست، همفکر و برادر جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد که سطح همکاری‌های دو کشور در همه عرصه‌ها به‌ویژه اقتصادی، در سال‌های پیش رو باید به نفع دو ملت گسترش و تعمیق یابد.روحانی همچنین نظرات و مواضع ایران و الجزایر را در مورد مسایل منطقه از جمله در عراق، سوریه، یمن و همچنین شمال آفریقا نزدیک توصیف و خاطرنشان کرد: همه مسایل منطقه فقط از راه سیاسی و گفت‌وگو قابل حل و فصل خواهد بود و ایران و الجزایر با توجه به سوابق خود می‌توانند در این راستا همکاری و همفکری مؤثری داشته باشند. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری تاکید کرد که هماهنگی کشورهای تولیدکننده و صادرکننده منابع انرژی در راستای ثبات و تعادل بازارها ضروری است.حسن روحانی روز گذشته در ادامه دیدارهایش، با «محمدو بوهاری» رئیس‌جمهوری نیجریه هم دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری در این دیدار با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تجربیات فراوانی در زمینه مبارزه با تروریسم دارد، گفت: تهران آمادگی دارد تجربیات خود را در این زمینه در اختیار کشورهای دوست از جمله نیجریه قرار دهد.