گروه بازرگانی: رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه ضرورت دارد بیماران دیابتی در مرحله اول و پیش از شدت یافتن بیماری‌شان تحت درمان قرار گیرند، هشدار داد: درصورتی که این امر صورت نگیرد به دلیل اینکه دیابت بیماری‌هایی از جمله سرطان، بیماری کلیوی و قلبی عروقی را با خود به همراه دارد، هزینه درمان آنها چندین برابر خواهد شد.


روز گذشته در دهمین همایش بین‌المللی راهبردهای دیابت رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران با بیان اینکه امروزه وضعیت بیماری‌های غیرواگیر در ایران رو به افزایش است، گفت: البته در ایران میزان افراد مبتلا بیماری دیابت هنوز به اندازه خیلی از کشورها زیاد نیست. به گفته دیناروند، در برخی از کشورهای منطقه، 25 درصد افراد آن کشور مبتلا به بیماری دیابت هستند این در حالی است که در ایران 10 درصد افراد در معرض خطر این بیماری و تنها 6 تا 7 درصد افراد نیز مبتلا به این بیماری هستند. اما در حال حاضر کشور ظرفیت آن را دارد که تعداد این بیماران در آینده‌ای نزدیک به دو برابر افزایش یابد.


رئیس سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه دیابت خود به تنهایی مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه نتایج آن از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی است که مساله ایجاد می‌کند، گفت: از این‌رو نیاز است که در مرحله اول سعی بر کنترل این بیماری داشته باشیم، زیرا اگر وضعیت بیمار دیابتی حادتر شود، هزینه درمان آن نیز بیشتر خواهد شد. دیناروند گفت: در سال ۲۰۱۳، واردات انسولین در کشور به لحاظ ارزشی جهش داشته که البته این امر ناشی از افزایش مصرف نبوده بلکه به دلیل افزایش قیمت ارز بوده است. وی گفت: در سال ۲۰۱۴ نیز سهم داروهای انسولین از بازار ۴ درصد بوده است. رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در ایران افرادی که در معرض خطر بیماری دیابت قرار دارند، حدود ۱۰ درصد بوده و تعداد داروها برای این حوزه نیز ۲۶ عدد است. در حال حاضر ما تامین داروی ۳۶ درصد بیماران دیابتی را پوشش می‌دهیم و اگر بخواهیم میزان پوشش‌دهی را به ۷۰ درصد برسانیم به ۳۱۱ میلیون دلار سرمایه نیاز داریم.


در ادامه عباس کبریایی‌زاده، رئیس هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: 42 درصد بیماری‌ها در کشور بیماری‌های غیرواگیر است، از این‌رو ضرورت دارد که زیرساخت‌های کشور را به تولید دارو‌هایی که می‌توانند در فازهای اولیه از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کنند، سوق دهیم. وی در ارتباط با اولویت سرمایه‌گذاری در حوزه درمان دیابت گفت: اولویت در وهله اول با درمان دیابت تیپ دو است و پس از آن درمان دیابت تیپ یک. کبریایی‌زاده با اشاره به آمار مصرف داروهای بیماری دیابت تیپ‌های یک و دو گفت: هزینه هر بیمار در مصرف داروهای دیابت تیپ یک در حال افزایش و سهمی که در تولید داروهای دیابت تیپ دو داریم رو به کاهش است. از این نظر لازم است سرمایه‌گذاری‌ها را در تولید داروهای دیابت تیپ دو افزایش دهیم.