گروه دیپلماسی: همزمان با نشست ایران و آمریکا در وین برای بررسی اجرای برجام، تارنمای وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا بیانیه‌ای را منتشر کرد که واشنگتن در آن، از امضای سند باز طراحی رآکتور تحقیقاتی اراک استقبال کرده است.


به گزارش «ایرنا» «مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این بیانیه نوشت که از امضای سند بازطراحی نیروگاه تحقیقاتی آب سنگین اراک به وسیله ایران و گروه 1+5 و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استقبال کرده و آن را گامی مهم در اجرای تعهدات ایران در برجام می‌داند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه با یادآوری تعهدات فراوان ایران برای رسیدن به روز اجرا افزود که برنامه باز طراحی رآکتور اراک، نگرانی‌های آمریکا را در مورد اشاعه هسته‌ای مد نظر قرار داده است و استفاده از پلوتونیوم را ناممکن می‌سازد. در این بیانیه آمده است: آمریکا، طرح به روز شده رآکتور، آنالیز طراحی سوخت و معیارهای ایمنی را در تطابق با قوانین داخلی خود بررسی و پشتیبانی فنی خواهد کرد تا اطمینان یابد نگرانی‌های این کشور در مورد اشاعه هسته‌ای مد نظر قرار گرفته و مطابق طراحی از پیش تعیین شده برجام باشد. در این بیانیه اعلام شده است که آمریکا به‌صورت مشترک با چین، کار گروه پروژه اراک را ریاست خواهد کرد. پیش از این نیز، تارنمای اتحادیه اروپا گزارش داد: فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بیانیه‌ای درباره سند بازطراحی رآکتور اراک بین ایران و گروه 1+5 منتشر کرد. موگرینی امضای این سند را مرحله مهم دیگری به سوی اجرای کامل برجام خواند. وی در این بیانیه گفته بود: این سند را که وزیران امور خارجه 1+5، ایران و من امضا کردیم، نمایانگر مرحله مهم دیگری به سوی اجرای کامل برجام است. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفته بود: براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرار بر این بود که طرف مقابل ما نسبت به همکاری در بازطراحی رآکتور تحقیقاتی اراک تضمین دهد که اکنون این کار انجام شده است.


امضای سند میان ایران و آمریکا

همزمان رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به امضای سندی میان سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت انرژی آمریکا گفت: سند امضا شده در رابطه با مساله (pmd)است. علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اسناد مطروحه میان ایران و گروه ۱+۵ درباره برجام و توافق هسته‌ای گفت: سند بلندمدت فعالیت هسته‌ای، سند برجام، قطعنامه ۲۲۳۱، سند بازطراحی رآکتور اراک و سند همکاری‌های راهبردی ایران و آژانس جزو اسنادی است که در برجام ذکر شده است. نماینده مردم گفت: این سند میان علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و مونیز وزیر انرژی آمریکا به امضا رسیده است. او ادامه داد:‌ سند امضا شده میان سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت انرژی آمریکا در رابطه با مساله (pmd)است، زیرا این پرونده باید بسته شده و برای تحقق آن باید اقداماتی صورت گیرد، از این‌رو این مساله و مجموعه توافقات در چارچوب تحقق نظرات رهبر معظم انقلاب است.


هفته‌های آینده حساس است

همچنین سیدعباس عراقچی هفته‌های آینده را برای اجرای برجام «حساس» توصیف کرد و گفت: مذاکرات در وین برای تنظیم و هماهنگی دقیق نکاتی انجام می‌شود که طرفین برای اجرای برجام باید آن را رعایت کنند. معاون وزیر امو خارجه پیش از ظهر سه‌شنبه نشستی یک ساعتی با استفان مال، هماهنگ‌کننده ارشد آمریکا برای اجرای برجام داشت. او پس از این مذاکره در گفت‌وگو با خبرنگاران، هدف سفر خود و تیم کارشناسی به وین را برگزاری یک جلسه جمع‌بندی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص گزارش مدیرکل و ارزیابی نهایی مسائل مربوط به گذشته عنوان کرد. او گفت: کارشناسان و همکاران ما جلسه مفصلی با کارشناسان و مسوولان آژانس داشتند. عراقچی همچنین دیروز با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز هلگا اشمید نماینده کشورهای 1+5 و معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد. رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام درباره دیدار با مقام آمریکایی هم گفت: از فرصت حضور در وین استفاده کردیم و با استفان مال که هماهنگ‌کننده طرف آمریکایی درخصوص برجام است دیدار کردیم. او ابراز امیدواری کرد: اجرای برجام و رسیدن به روز اجرایی شدن که روز مهمی است به آرامی و بدون مشکل فنی پیش رود. رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام درخصوص نشست آینده کمیسیون مشترک ایران با 1+5 گفت: بنا داریم برای اوایل دسامبر کمیسیون مشترک را برگزار کنیم، اما تاریخ آن قطعی نشده است. در جلسه امروز با خانم اشمید زمان آن قطعی خواهد شد. استفان مال از روز یکشنبه در وین بسر می‌برد تا با سایر نمایندگان کشورهای 1+5 روند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را بررسی کند، اما عراقچی صبح دیروز وارد وین شد. حمید بعیدی‌نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هم عراقچی را در این سفر همراهی می‌کند.


نشست ایران و آژانس

همزمان با حضور عراقچی در وین، تیم کاملی از کارشناسان ایران روز گذشته آخرین دور گفت‌وگو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را انجام دادند تا درباره حل مسائل گذشته به جمع‌بندی نهایی برسند. مسوولیت این مذاکرات را حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه به عهده داشت و هدایت تیم مذاکره‌کننده آژانس به عهده معاون مدیرکل و رئیس بخش پادمان‌های آژانس، واریو رانتا بود. یک هفته پس از این مذاکره، در روز ۱۰ آذر - اول دسامبر- آژانس گزارش خود در مورد حل مسائل مربوط به گذشته را به اعضای شورای حکام ارائه می‌کند. اعضای شورای حکام طبق قانون، ۱۰ روز تا دو هفته وقت دارند گزارش آژانس را بررسی کنند. در نخستین جلسه‌شورای حکام پس از ارائه این گزارش که احتمالا ۲۵ آذر - ۱۵ دسامبر- خواهد بود، اعضا نظر خود درباره بسته شدن پرونده مسائل گذشته ایران یا بازماندن آن خواهند گرفت. ١+٥ براساس برجام متعهد شده که پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با هدف بستن پرونده به شورای حکام ارائه کند.


ایران فروشنده خدمات غنی‌سازی اورانیوم

همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران به کلوپ فروشندگان خدمات غنی‌سازی اورانیوم پیوست، گفت: در روزهای آینده خبرهای خوب تبادل سوخت با روس‌ها را اعلام خواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پس از پایان نشست خبری مشترک روسای جمهور ایران و روسیه با بیان اینکه ایران به کلوپ فروشندگان خدمات غنی‌سازی اورانیوم پیوست، گفت: تعداد کشورهایی که جزو فروشندگان خدمات غنی‌سازی هستند بسیار اندک است. او افزود: حدود ۹ تن اورانیوم غنی‌سازی شده به روس‌ها می‌فروشیم، پول غنی شدن تبدیل و ماده اولیه اش را می‌گیریم و ما به ازای آن ۱۴۰ تن اورانیوم طبیعی وارد می‌کنیم که رقم بسیار بالایی است. صالحی یادآور شد: خبرگزاری روسیه هم اعلام کرد که ولادیمیر پوتین دستورات لازم را در این خصوص داده است. این کار بسیار مهمی است که با روس‌ها آغاز کردیم و در روزهای آینده هم خبر خوب آن را درخصوص تبادل سوخت اعلام خواهیم کرد.