ایرنا: معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مورد جزئیات برنامه توسعه خوشه‌های صنعتی کشور گفت: برنامه توسعه خوشه‌های صنعتی کشور در سه فاز 15 ساله تعریف شده و امسال در هشتمین سال برنامه توسعه خوشه‌های صنعتی قرار گرفته‌ایم.

غلامرضا سلیمانی شکل‌گیری آیین‌نامه شرکت‌های دانش‌بنیان از سال‌های قبل را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه امروز تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده و اکنون ابزارهای جدیدی همچون پارک‌های فناوری، فن بازارها، مراکز خدمات کسب‌و‌کار در کشور بر مبنای اقتصاد دانش بنیان پایه‌ریزی شده است. سلیمانی اظهار کرد: قرن‌ها است که همه کشورها بر بنگاه‌های کوچک و متوسط و بزرگ و زنجیره‌ای عمل کردن آنها تاکید دارند، اما متاسفانه این موضوع در ایران متفاوت است. وی با بیان اینکه در مدل توسعه خوشه‌ای به عنوان یکی از برنامه‌های توسعه کشور، باید همراهی بیشتری صورت گیرد، گفت: متاسفانه درباره این موضوع نیز غفلت شده است. وی با اشاره به محدودیت‌هایی نظیر رکودتورمی، تحریم و عدم تبادل اطلاعات جهانی گفت: با وجود همه این محدودیت‌ها، فعالیت‌های مثبتی انجام شده، اما این به معنای چشم‌پوشی از خطاها نیست. سلیمانی با انتقاد از انجام نشدن کارهای تیمی به سبک مطلوب اظهار کرد: عدم کار کردن شبکه‌ای و نبود هماهنگی، موجب از بین رفتن هم‌افزایی شده است.


معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق موهبتی برای بخش فناوری کشور است، زیرا دیدگاه نامناسب بانک‌ها را ندارد. وی درباره بسته‌های خروج از رکود نیز خاطرنشان کرد: کشور اکنون باید به سمت بسته‌هایی برود که عرضه و تقاضا را به طور همزمان شکل دهد و در این راستا شهرک‌های صنعتی می‌تواند در خروج از رکود نقش شایانی ایفا کند، زیرا ۴۰ درصد کسب‌و‌کار کشور در شهرک‌های صنعتی انجام می‌شود. به گفته سلیمانی هم‌اکنون ۳۵۸ خوشه صنعتی در ۱۵ آیتم در کشور شناسایی و دسته‌بندی شده است. معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه میزان عرضه و تقاضا در بخش کسب‌وکار در کشور به تعادل نرسیده گفت: میزان تقاضای ما بیشتر از عرضه است.