اشکالات طرح جامع تبریز

دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک رفتار: طرح جامع شهر تبریز در شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت اما به‌دلیل اهمیت موضوع و اختلاف‌نظرها و ارائه نظرات متعدد و گاه متناقض، اعضای شورا خواهان بررسی بیشتر این طرح در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شدند. اعضای شورای شهر تبریز در جلسه علنی پس از شنیدن توضیحات کارشناسان شورای‌عالی شهرسازی و معماری و مهندسان مشاور در ارتباط با طرح جامع این شهر، به بررسی و ارائه پیشنهادها در ارتباط با طرح جامع تبریز پرداختند.

احتشام حاجی‌پور، عضو شورای شهر تبریز در این جلسه با تاکید بر اینکه طرح جامع تهیه شده از لحاظ علمی و برنامه‌ریزی صددرصد قابل تایید است، گفت: تنها با دید توسعه منطقه‌ای است که طرح جامع از نظر علم برنامه‌ریزی تایید می‌شود و طرح فعلی نیز این خاصیت را دارد. وی خواستار تاکید ضابطه حریم، توجه به وضعیت اتوبان تبریز و سهند و آرپادره‌سی در طرح جامع شد.

فریدون بابایی‌اقدم، دیگر عضو شورای شهر تبریز این طرح را به‌طور کلی رد کرد و گفت: بررسی و تصویب طرح جامع از وظایف شورا است درحالی‌که نقش اعضا در این میان نادیده گرفته شده است.

وی کاهش مساحت تبریز، لحاظ محدوده ۳۸۰۰ هکتار مجموعه عباس میرزا در داخل شهر و عدم توجه به توپوگرافی و کاربری جنوب شهر در روند توسعه را از دیگر ایرادهای طرح جدید دانست.

بی‌توجهی به جمعیت

علی نوای‌باغبان، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر نیز با انتقاد از بی‌توجهی به وضعیت جمعیت در افق این طرح گفت: برای حذف فرودگاه نیز در این طرح دلیل محکمی نمی‌بینم.

وی نسبت به توسعه در شیب منفی اراضی جنوب شهر تبریز که در این طرح مورد تاکید قرار گرفته است نیز انتقاد کرد.

مقصر مسوولان استانی هستند

رسول درسخوان، عضو شورای شهر تبریز اما با تاکید بر اینکه مقصر بی‌توجهی به نظرات اعضای شورا در تهیه طرح جامع، مهندسان مشاور نیستند بلکه مسوولان استانی هستند، گفت: زمانی که به‌عنوان نماینده به جلسات ارزیابی می‌رفتم گزارش‌ها را به اعضای شورا می‌دادم اما نمایندگان فعلی شورا در این جلسات هیچ گزارشی به اعضا نداده‌اند و دو سال است که پیگیر هستم تا حداقل چنین جلسه‌ای با تهیه‌کنندگان طرح برگزار شود.

وی خواهان توجه به وضعیت ترافیک ورودی‌های شهر در این طرح شد و گفت: نقش تبریز باید نقشی ملی ـ فراملی باشد و نه نقش منطقه‌ای.

طرح جامع تبریز کپی‌برداری است

حبیب شیری‌آذر، سخنگوی شورای شهر تبریز نیز با انتقاد از اینکه طرح جامع با نگاه سیاسی و امنیتی بسته شده و از مسیر قانونی پیش نرفته است، گفت: این طرح کارشناسی شده نیست و صددرصد کپی‌برداری است.

داوود امیر‌حقیان نیز گفت: تبریز باید فراملی شود چرا که آذربایجان سر ایران است اما در این طرح برای کوچک شدن تبریز برنامه‌ریزی شده است.

شورا رای نمی‌دهد

جعفر مدبر، عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر نیز ضمن انتقاد از این طرح گفت: اعضای شورا به این طرح رای نخواهند داد چرا که کاهش حریم شهر، از دغدغه‌های شورای شهر است.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: غرب تبریز جزو مناطق کم‌برخوردار است و بی‌توجهی به این بخش، موجب توسعه‌های غیرقانونی خواهد شد. مدبر همچنین بر لزوم حضور و توضیح کارشناسان تقسیمات سیاسی در خصوص این طرح تاکید کرد.

افزایش مساحت شهر، اعتبار نیست

با این حال ایرج شهین‌باهر، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهری با تاکید بر اینکه پیشنهادهای مشاور نتیجه مطالعات و بررسی فراوان است، گفت: اگر پیشنهادهای بهتری داده شود، مهندسان مشاور پذیرای این نظرات خواهند بود.

شهین‌باهر با انتقاد از اعضایی که کاهش سطح شهر را در طرح جامع جدید نقطه ضعفی برای آن مطرح می‌کنند، گفت: افزایش مساحت شهر، اعتباری برای شهر نیست بلکه اعتبار شهر به شاخص‌ها و سرانه‌های شهری است.

وی خطاب به حضار این پرسش را مطرح کرد که اگر مساحت شهر بیشتر شود و در نتیجه بافت فرسوده و حاشیه نیز زیاد شود خوب است؟

توسعه با نگاه احساسی میسر نیست

اسماعیل چمنی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر تبریز نیز با تاکید بر اینکه تبریز نمی‌تواند با نگاه احساسی توسعه یابد، گفت: با توجه به آماده‌ بودن زیرساخت‌ها و نبود گسل در ضلع جنوبی شهر، این منطقه قطعا بستر مناسبی برای توسعه است.

وی اضافه کرد: با توجه به توسعه شهر و الحاق اتوبان‌های شهید کسایی و پاسداران به داخل شهر، در طرح جدید، نیازمند مسیرهای جایگزین برای این دو اتوبان هستیم.

چمنی گفت: ظرفیت وادی‌ رحمت تبریز تا چند سال دیگر رو به اتمام بوده و باید در طرح جدید، گورستان جدیدی برای شهر پیش‌بینی شود.

نگاه کمی به نگاه کیفی غالب نشود

اکرم حضرتی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز گفت: طرح ارائه شده از پشتوانه علمی و مطالعاتی برخوردار است و نباید مباحث مرتبط با آن سیاسی شود.

وی ادامه داد: چارچوب کلی طرح جامع ارائه‌شده خوب است اما نباید نگاه کمی به نگاه کیفی غالب باشد. حضرتی با تاکید بر توسعه فرهنگی شهر متذکر شد: شهر صرفا با افزایش اندازه و گستره فیزیکی نمی‌تواند پیشرفت کند، بلکه این سرانه‌های توسعه است که باید بهبود یابد.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز نیز در ادامه افزود: افزایش بی‌رویه و بدون برنامه مساحت شهر باعث مشکلات فعلی شده و لازم است بدانیم کسی که در شورای‌عالی شهرسازی نشسته است با ما دشمنی ندارد که بخواهد شهر ما کوچک شود و برای حل مشکلات شهر تلاش می‌کند.

طرح باید از جامعیت لازم برخوردار باشد

محمدحسین اسوتچی، عضو کمیسیون تحقیق، نظارت و پیگیری شورا نیز گفت: طرح باید از جامعیت لازم برخوردار باشد، از این‌رو باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

استوتچی با اشاره به وجود گسل‌های متعدد گفت: مکان‌یابی توسعه شهر باید با در نظر داشتن کارشناسی‌های لازم برای آینده شهر لحاظ شود.

طرح‌ها برای تبریز سال 1500

سعید محدث نیز با اشاره به اینکه گذشته تبریز بسیار پرشکوه‌تر از زمان فعلی بوده است و در تبریز تعداد زیادی کنسولگری خارجی فعالیت می‌کرده‌اند، گفت: طرح فعلی باید برای ۱۰۰ سال آینده برنامه داشته باشد نه ۱۵ سال آینده چرا که با ادامه این روند، صد سال دیگر با جمعیت ۸ میلیون نفری تبریز مواجه هستیم، از این رو باید برنامه‌های خود را برای تبریز سال ۱۵۰۰ تدوین کنیم. وی تاکید کرد: نباید بحث مهم توسعه شهر که به آینده شهر مربوط است، شتابزده بررسی شود. بر همین اساس پس از پاسخ نماینده مهندسان مشاور به اعضای شورا بحث و بررسی بیشتر این طرح به جلسات بعدی موکول شد.