برنامه شرکت‌های روسی

پگی هولینگر

تحلیلگر فایننشال تایمز

مسکو در این اندیشه به سر می‌برد تا با انعقاد قراردادهای صادرات کالاهای صنعتی به‌ارزش بیش از ۲۱ میلیارد دلار، روابط خود با ایران را بیش از پیش تحکیم بخشد. در این راستا این کشور خود را آماده می‌کند تا یکی از بزرگ‌ترین هیات‌های تجاری خود را در ماه آینده به ایران اعزام کند.

ایلیا تاراسنکو، رئیس جدید شرکت هواپیماسازی سوخو گفت: این شرکت در مراحل نهایی مذاکرات برای فروش ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری سوپرجت سوخو به ایران است، در این خصوص مقامات این شرکت اعلام کردند: «ما در حال مذاکره با ایران و آماده‌ هستیم تا پس از لغو تحریم‌ها، سفارش‌ها را ارسال کنیم.» تحریم‌های غرب علیه ایران احتمالا طی ماه‌های آینده و به تدریج برداشته خواهد شد. مذاکرات در مورد سوپرجت‌های سوخو که حدود ۸۰ نفر ظرفیت دارند، در حالی صورت می‌گیرد که دنیس مانتوروف، وزیر تجارت و صنعت روسیه در اواسط ماه دسامبر در راس هیاتی متشکل از نمایندگان شرکت‌های فعال در بخش‌های نظامی و غیرنظامی از جمله گازپروم، هلیکوپترسازی روسیه، یونایتد ایرکرفت کورپوریشن و سوخو به تهران سفر خواهند کرد.

روستک، بزرگ‌ترین شرکت دفاعی روسیه اعلام کرد، تمرکز اصلی‌اش روی صادرات کالاهای غیرنظامی نظیر محصولات هوا فضا، زیرساختی و انرژی خواهد بود، هرچند شرکت‌های دفاعی روسیه نیز در حال بررسی پتانسیل بازار ایران پس از لغو نهایی تحریم‌ها هستند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای اولین بار در ۸ سال گذشته به تهران سفر کرد تا روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور را تقویت کند. همچنین، ماه جاری اعلام شد که روسیه قراردادی را برای شروع تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران تا پایان سال ۲۰۱۶ امضا کرده است.

در بین شرکت‌های روسی که امیدوارند در جریان سفر ماه آینده، قراردادهای صادراتی بزرگی را با ایران منعقد کنند، شرکت هلیکوپترسازی روسیه قرار دارد که به دنبال افزایش فروش هلیکوپترهای غیرنظامی خود به ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه است. الکساندر میخیف، مدیر شرکت هلیکوپترسازی روسیه هفته گذشته به همراه دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در صنعت دفاعی به تهران سفر کرده بود تا زمینه سفر پوتین به تهران و انعقاد قراردادهای بیشتر در ماه دسامبر را فراهم کند. در حال حاضر که تهران با محدود شدن برنامه هسته‌ای خود موافقت کرده، تقریبا هفته‌ای یک بار هیات‌های تجاری به تهران می‌آیند. جورج آزبورن، وزیر خزانه‌داری انگلیس گفته که می‌خواهد سال آینده بزرگ‌ترین هیات تجاری انگلیسی را به ایران اعزام کند.

تنها نفت و گاز ایران برای شرکت‌های خارجی جذابیت ندارد، بلکه طبق پیش‌بینی کارشناسان، اقتصاد ایران پس از تحریم‌ها رشد سریعی را تجربه خواهد کرد، بنابراین، عامل جذابیت این کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی خواهد بود. همچنین، براساس برخی برآوردهای انجام شده، ایران طی دهه آینده، حدود ۲۷۰ میلیارد دلار، یعنی به اندازه ایتالیا در رشد اقتصاد جهانی نقش خواهد داشت. وی این اظهارات را پس از نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه بیان کرد. وزیر انرژی روسیه اخیرا به خبرنگاران گفته، مبادلات تجاری کشورش با ایران که سال گذشته حجم آن به ۶/ ۱ میلیارد دلار رسید، می‌تواند در آینده نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برسد. یوری یوشاکوف، مشاور ولادیمیر پوتین گفت: انتظار می‌رود در مذاکرات بین سران روسی و ایرانی طرفین دیدگاه‌های خود را در خصوص تجارت و سرمایه‌گذاری تبادل کنند و در خصوص مسائل نفت و گاز، انرژی هسته‌ای، مباحث فنی و نظامی با ایران همکاری‌های دوجانبه‌ای داشته باشند. مهم‌ترین اولویت این سفر صحبت در خصوص همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور است.

همچنین هفته گذشته قالیباف به روسیه سفر کرد تا در خصوص زمینه‌های فرهنگی با استاندار سن‌پترزبورگ دیدار کند. استاندار سن پترز بورگ درباره وضعیت بازدید توریست‌ها از مسکو گفت: در سال ۲۰۱۴، حدود ١٦ میلیون توریست از مسکو بازدید کردند. همچنین بیش از ۶۰۰ساختمان که مربوط به میراث فرهنگی است در مسکو بازسازی شده که همین موضوع در افزایش ورود توریست به مسکو تاثیر داشته است. در گذشته پایتخت روسیه اهمیت سیاسی و تجاری داشت و وی در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از تداوم روابط خوب میان دو شهر سن‌پترزبورگ و تهران گفت: «امیدواریم این دیدار آغازگر روابط جدیدی برای ایران و روسیه باشد. فکر می‌کنم موارد بسیاری برای همکاری بین این دو شهر به‌ویژه در حوزه اقتصادی وجود داشته باشد.» وی در ادامه افزود: «در ضمن امیدوارم در آینده نزدیک تحریم‌ها برداشته شود و بتوانیم در زمینه‌های مختلف روابط را گسترش دهیم.»

وی همچنین در ادامه به معرفی شهر سن پترزبورگ و ویژگی‌های آن پرداخت و افزود: «این شهر در زمینه کشتی‌سازی، پایتخت روسیه است و مدرن‌ترین کشتی‌های نظامی، مسافربری و باربری در اینجا ساخته می‌شود. همچنین در زمینه توسعه حمل‌ونقل شهری و زیربنای آن نیز می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم. متروی سن‌پترزبورگ سابقه فعالیت دیرینه‌ای دارد و هفته گذشته شصتمین سال تاسیس آن را جشن گرفتیم. استاندار سن پترزبورگ تاکید کرد: «این شهر یکی از مهم‌ترین مقاصد توریستی است و در سال‌های اخیر ۵ تا ۶ میلیون توریست سالانه به این شهر سفر کرده‌اند و این صنعت آینده روشنی دارد. امسال هم متوجه شدیم تعداد توریست‌های ایرانی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.»