روز ملی نیروی دریایی

سالروز آغاز عملیات مروارید در جنگ‌ایران و عراق روز نیروی دریایی نام گرفته است. عملیات مروارید عملیات نیروی دریایی‌ایران در جنگ‌ایران و عراق بود که در ۷ آذر سال ۱۳۵۹ با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش برای بمباران بندر‌ام‌القصر و دو سکوی نفتی مهم عراق؛ البکر و الامیه در ساحل اروندرود انجام شد.

در جریان‌این عملیات ۴ فروند قایق موشک‌انداز عراقی کلاس «اوزا» و ۷ فروند شناور دیگر عراقی غرق شده و ۶ فروند میگ-۲۳، یک میگ-۲۱ و یک فروند بالگرد سوپر فریو نیروی هوایی عراق نیز سرنگون شدند. ناوچه پیکان در‌این عملیات توسط نیروی دریایی عراق منهدم شده و یک فانتوم‌ایرانی نیز سرنگون شد و یکی دیگر هم آسیب دید. نیروی دریایی عراق در‌این عملیات آسیب قابل‌توجهی دید و تا پایان جنگ قادر به‌ایفای نقش موثری نبود.

در آن زمان بخش مهمی از بارگیری و تخلیه کالا برای عراق از طریق بندر‌ام‌القصر که در ساحل غربی اروند رود است، انجام می‌گرفت و بخش مهمی از صدور نفت عراق هم از طریق دو سکوی عظیم نفتی به نام‌های «البکر» و «الامیه» واقع در مصب اروندرود عملی می‌شد. در روز هفت آذر ۱۳۵۹ در عملیات مروارید‌ این سکوهای نفتی منهدم شدند و عملا صدور نفت عراق از طریق دریا قطع شد.

به‌این ترتیب، رفت‌و‌آمد کشتی‌های نفت کش و تجاری برای کشور عراق که از‌این طریق انجام می‌گرفت و برای عراق در زمان جنگ نقش اساسی و تعیین‌کننده داشت، ناممکن شد. از آن سو، ۹۰ درصد از صادرات و واردات ایران که از طریق دریا بود با پیروزی نیروی دریایی‌ایران و سیادت دریایی‌ایران در خلیج‌فارس،‌ امکان‌پذیر شد.