گروه بورس: طی معاملات روز گذشته فرابورس، آیفکس با دو واحد رشد به عدد 5/ 629 واحدی رسید. در آخرین روز معاملاتی هفته، 114 میلیون ورقه بهادار در 12 هزار و 592 نوبت در بازارهای مختلف فرابورس خرید و فروش شد.

دیروز معامله‌گران فرابورس شاهد داد و ستد 114 میلیون و 250 هزار سهم به ارزش 582 میلیارد ریال در 12 هزار و 592 نوبت معاملاتی بودند. اما نگاهی دقیق‌تر به آمار معاملات نشان می‌دهد سهم ارزش معاملات خُرد سهام از کل ارزش معاملات بسیار ناچیز است و در مقایسه با ارزش بازار 47 هزار میلیارد تومانی فرابورس درخور به نظر نمی‌رسد. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در معاملات روز گذشته فرابورس به زحمت به 16 میلیارد تومان می‌رسید. در حالی که ارزش کل اوراق معامله شده روز گذشته در بورس و فرابورس بالغ بر 221 میلیارد تومان بود. رشد روز گذشته شاخص فرابورس در حالی رخ داد که همچنان عملکرد شرکت‌های فرابورسی بهتر از شرکت‌های بورسی است. شاخص فرابورس از ابتدای سال جاری تاکنون رشد 66/ 3 درصدی را ثبت کرده است، در حالی که بازدهی شاخص کل بورس این روزها به محدوده صفر نزدیک می‌شود. سال گذشته نیز که بدترین بازدهی شاخص بورس در تاریخ رقم خورد، عملکرد کلیت شرکت‌های فرابورسی در مقایسه با بورسی‌ها بهتر بود.


نماد شرکت پتروشیمی مارون با ۷/ ۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس نسبت به سایر نمادهای این بازار گذاشت. در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان با ۵۵/ ۰ واحد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با ۵۳/ ۰ واحد و پالایش نفت لاوان با ۵۲/ ۲۰ واحد، بالاترین تاثیر منفی را بر این شاخص منعکس کردند. همچنین در جریان معاملات دیروز فرابورس، نماد شرکت‌های ذوب‌آهن‌، پالایش نفت لاوان و بانک دی به ترتیب پربیننده‌ترین نمادهای معاملاتی بودند به نظر می‌رسد خبر افزایش سرمایه ذوب‌آهن اصفهان توانسته توجه بسیاری از فعالان بازار را به خود جلب کند. این در حالی است که این شرکت از نظر سودآوری با مشکل مواجه است و رکود ساخت و ساز و همچنین کاهش قیمت‌های جهانی این شرکت را با تنگنا مواجه کرده است. پالایشگاه لاوان نیز که از پرتوجه‌های بازار دیروز بود، با مشکلات زیادی برای پوشش بودجه خود دست و پنجه نرم می‌کند. این شرکت تنها در سه ماه، ۷۶ درصد از زیان ۵/ ۴۹ تومانی پیش‌بینی شده خود را پوشش داده است.


بیشترین حجم معاملات روز گذشته نیز مربوط به خرید و فروش 9 میلیون و 330 هزار سهم بانک گردشگری بود و پالایش نفت لاوان هم بیشترین ارزش معاملات به میزان 19 میلیارد ریال را از آن خود کرد. بیشترین افزایش قیمت در معاملات دیروز به نماد معاملاتی صنعتی مینو اختصاص داشت، ضمن اینکه بالاترین افت قیمت را آهن و فولاد ارفع داشت. صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان بیشترین حجم معاملات ETF را با خرید و فروش 568 هزار و 890 سهم رقم زد و داد و ستد 83 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در صدر معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. در همین حال خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی با قیمت پایانی 932 هزار و 971 ریال صورت گرفت که نسبت به روز سه‌شنبه رشد 12/ 0 درصدی را نشان می‌داد. به این ترتیب سود موثر این اسناد تا سررسید به 2/ 26 درصد رسید.