اقتصادنیوز: شاخص کالای بلومبرگ (دنبال‌کننده عملکرد ۲۲ ماده اولیه) به دوسوم مقدار اوج خود از سال ۱۹۹۹ رسید. این موضوع نشان می‌دهد بازار کالا به ابتدای روندی بازگشته است که از آن به‌عنوان چرخه فوق‌العاده نام می‌برند. به گزارش بلومبرگ‌، اگر کندی رشد اقتصادی چین‌ که به کمترین سرعت ۲۵ سال اخیر خود رسیده است، مشت اول را به چرخه فوق‌العاده کالاهای اساسی وارد کرد، فدرال‌رزرو آمریکا موجب سرنگونی آن شده است. انتظار می‌رود اولین افزایش نرخ بهره از سال ۲۰۰۶ در ماه آینده اتفاق بیفتد و این موضوع باعث تقویت ۹ درصدی دلار در برابر سبد پولی ۱۰ ارز اصلی در سال جاری شده است. این موضوع با کاهش هزینه‌های خریداران مواد خام جهانی و جذاب‌تر شدن بازار سهام و اوراق قرضه برای سرمایه‌گذاران، تنها باعث افزایش فشار روی کالاهای اساسی شده است.

شاخص کالای بلومبرگ، هزینه‌ها و سود سرمایه‌گذاری در بازار آتی را برای محاسبه بازده واقعی به حساب آورده است. در مقایسه با آن، شاخص لحظه‌ای که قیمت موادخام را دنبال می‌کند به کمی بالاتر از کمترین مقدار ۶ سال اخیر خود رسیده و شاخص صنعتی نیز به کمترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسیده است. بیشترین کاهش را در شاخص معدنکاران در سال جاری، شرکت‌های تولیدکننده مس (فرست کوانتوم و گلنکور) با افتی ۳۱ درصدی به نام خود ثبت کردند.

نفت با عرضه مازاد وحشتناکی دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، با وجود افت ۶۰ درصدی قیمت نفت از ژوئن ۲۰۱۴، ذخایر نفتی به بیشترین مقدار خود (۳ میلیارد بشکه) رسیده است. این موضوع ناشی از رکوردشکنی تولید در آمریکا و تصمیم اوپک برای نگه داشتن تولیدات خود بیش از ۳۰ میلیون بشکه در روز - به منظور حفظ سهم بازار و از دور خارج کردن تولیدکنندگان نفت پرهزینه (شیل)- بوده است.

حرکت فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره و تقویت دلار،‌ از بین بردن عرضه مازاد مواد خام را دشوارتر کرده است. هزینه‌های حفاری و استخراج اغلب در دیگر واحدهای پولی پرداخت شده و موجب کاهش نسبی درآمد دلاری فروش نفت و فلزات در بازارهای جهانی خواهد شد. در سال گذشته روبل روسیه در برابر دلار حدود ۳۰ درصد افت داشته و باعث حفظ سودآوری شرکت‌های تولیدکننده نیکل و فولاد این کشور و حفظ سطح تولید آنها شده است.

دیوید ویلسون، رئیس مرکز تحقیقات فلزات در سیتی‌گروپ اعلام کرد:‌ «در حالی که برخی از تولیدکنندگان ممتاز جهانی نظیر گلنکور اقدام به کاهش تولید روی و مس کرده‌اند، دیگر شرکت‌ها نظیر تولیدکنندگان سنگ‌آهن ( بی‌اچ‌پی، والی و ریوتینتو) به دنبال خارج کردن رقبای خود از طریق ثابت نگه داشتن عرضه حتی در ازای افت شدید قیمت هستند.»