گروه بورس: طی معاملات روز گذشته در بورس تهران، شاخص کل با روندی عجیب در وقت اضافه تغییر جهت داد و از مدار منفی به مدار مثبت رسید. به نظر می‌رسد که ابطال برخی معاملات پس از ساعت رسمی فعالیت بازار، باعث تغییر جهت شاخص کل شده است. در هر حال همچنان شاخص کل در محدوده‌ای کوچک نوسان می‌کند.

از میان صنایع ۳۷ گانه حاضر در بورس، روز گذشته ۱۸ صنعت با افت قیمت‌ها مواجه شدند و شاخص ۱۶ صنعت نیز رشد نشان داد. در صدر فهرست صنایع سودده، صنایع چرم و دباغی، رایانه و گروه ابزار پزشکی قرار گرفت که هرکدام به ترتیب ۵/ ۴، ۱/ ۳ و ۷۸/ ۱ درصد بازدهی برای سهامداران خود به ارمغان آوردند. از طرف دیگر گروه‌های قند و شکر، چندرشته‌ای صنعتی و محصولات کاغذی نیز بیشترین زیان روزانه را ثبت کردند و هر یک به ترتیب با کاهش ۸۲/ ۱، ۶۸/ ۱ و ۶۵/ ۱ درصدی شاخص خود مواجه شدند. بیشترین ارزش معاملات دیروز برای گروه‌های بانکی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی ثبت شد. در این سه گروه به ترتیب به اندازه ۲۴، ۲/ ۱۴ و ۶/ ۸ میلیارد تومان سهم دست به دست شد.

همچنین روز گذشته، با کاهش ارزش معاملات در گروه‌های بزرگ، همچنان شاهد قرار گرفتن ارزش معاملات گروه‌های کوچک بازار از جمله قند و شکر در کنار صنایع بزرگی مانند خودرویی‌ها، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بودیم. در سه ماه اخیر گروه قند و شکر مورد هجوم نوسان‌گیران قرار گرفته است و در حال حاضر با این ارزش معاملات و با توجه به آنکه چند روزی سهام این شرکت‌ها با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند، به نظر می‌رسد نوسان‌گیران کم کم در حال خروج از بازار سهم قندی‌ها هستند. از سوی دیگر، گروه‌های رایانه و فعالیت‌های وابسته، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی (پالایشگاه‌ها) با ۳۷، ۲۳ و ۲۱ واحد، بیشترین اثر مثبت را برای شاخص کل به ارمغان آوردند. در طرف دیگر گروه‌های شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و استخراج کانه‌های فلزی هر یک به ترتیب باعث ریزش ۸۲ و ۷ واحدی شاخص کل شدند و در قعر فهرست اثرگذاران بر شاخص کل قرار گرفتند.

خروج آرام نوسان‌گیران از گروه قندی