گروه بازرگانی: جدیدترین آمارهای گمرک از واردات کشور در هشت ماه منتهی به آبان سال‌جاری، حاکی از افت حدود 21 درصدی ارزش واردات طی این دوره نسبت به دوره مشابه سال گذشته است. این افت در حالی است که آمارها به تفکیک هر ماه نیز نشان می‌دهد که ارزش واردات در آبان ماه نیز جزو یکی از پایین‌ترین رقم واردات ماهانه در سال‌جاری بوده است.


همچنین در لیست 5 کشور عمده صادرکننده کالا به ایران، کشور سوئیس نیز مشاهده می‌شود، این در حالی است که این کشور در گذشته کمتر جزو 5 مبدا عمده واردات کشور دیده می‌شد و این امر نشان از بهبود روابط تجاری ایران با کشورهای اروپایی دارد. در هشت ماه منتهی به آبان سال‌جاری، ارزش واردات کشور معادل 27 میلیارد 307 میلیون دلار رقم خورده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت ارزشی حدود 21 درصدی و افت وزنی حدود 15 درصدی را تجربه کرده است. آمارهای گمرک نشان می‌دهد که در دوره مذکور اقلام عمده وارداتی کشور شامل «ذرت دامی» به ارزش 935 میلیون دلار و سهم ارزشی 42/ 3 درصد، «گندم خوراکی» به ارزش 527 میلیون دلار و سهم ارزشی 93/ 1 درصد، «خودرو سواری با حجم سیلندر بیش از 1500 سی‌سی و کمتر از 2000 سی‌سی» به ارزش 520 میلیون دلار و سهم ارزشی 90/ 1 درصد، «لوبیای سویا» به ارزش 516 میلیون دلار و سهم ارزشی 89/ 1 درصد و «کنجاله سویا» به ارزش 510 میلیون دلار و سهم ارزشی 87/ 1 درصد بوده است.


همچنین طی این دوره ۵ کشور عمده صادرکننده به ایران نیز به ترتیب چین، امارات‌متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و سوئیس بوده است. واردات ایران از چین طی این دوره سهم ۸۹/ ۲۴ درصدی از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین میزان واردات کشور از چین طی این دوره نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۱۴ درصدی را داشته است. واردات ایران از امارات‌متحده عربی که دومین مبدا عمده واردات کشور طی دوره مورد بررسی بوده، افت ارزشی ۵/ ۳۴ درصدی را تجربه کرده و سهم ۳۵/ ۱۹ درصدی از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده است.


جمهوری کره نیز به‌عنوان سومین کشور صادرکننده کالا به ایران، با اختصاص سهم 07/ 9 درصدی از ارزش کل واردات ایران به خود، رشد حدود 7 درصدی را در ارزش واردات تجربه کرده است. ترکیه نیز چهارمین کشور صادرکننده به ایران بوده و سهمی 45/ 7 درصدی از ارزش کل واردات کشور را ازآن خود کرده است. این در حالی است که طی این دوره واردات ایران از ترکیه نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت ارزشی حدود 18 درصدی را تجربه کرده است. همچنین سوئیس که در گذشته کمتر در لیست 5 کشور عمده صادرکننده به کشور دیده می‌شد، طی این دوره با اختصاص سهم 95/ 5 درصدی از ارزش کل واردات کشور، رتبه پنجم کشورهای عمده به ایران را به خود اختصاص داده است. واردات ایران از سوئیس در 8 ماه منتهی به آبان سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 23 درصدی را تجربه کرده است.