جزئیات سفر هیات ایتالیایی به ایران
گروه بازرگانی: رئیس سازمان توسعه تجارت از سفر هیاتی تجاری متشکل از شرکت‌های بزرگ ایتالیایی در هفته ‎‎آینده به کشورمان خبر داد.

به گزارش «ایسنا»، ولی‌الله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مراسم روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان یزد در سال جاری، بر اتخاذ تدابیری برای اطلاع صادرکنندگان از مذاکرات هیات‎‎های تجاری در کشورمان برای جلب مشارکت‌ سرمایه‎‎گذاری‏‏‌های خارجی و تقویت حضورشان در بازارهای جهانی تاکید کرد و گفت: در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، تولید به‌ویژه تولید همراه با صادرات، امری بسیار خطیر است و قطعا تلاش‎‎هایی که در این زمینه انجام می‌شود به نتیجه خواهد رسید. وی خاطرنشان کرد: ایران در هفت ماه منتهی به مهر سال جاری، 24 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی به کشورهای مختلف دنیا داشته است که به لحاظ ارزش 15 درصد کاهش را نشان می‏‏‌دهد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت علت کاهش ارزش صادراتی در این مدت را عمدتا به‌دلیل سوق یافتن صادرات به سمت کالاهای با ارزش افزوده بالا و جلوگیری از خام فروشی محصولات کشور و نیز کاهش ارزش مواد نفتی به‌عنوان مواد اولیه برخی از محصولات صادراتی ذکر و ابراز امیدواری کرد که در پنج ماه باقیمانده از سال، این کاهش جبران شود. وی وظیفه دولت را برنامه‎‎ریزی در این مسیر برای تسهیل صادرات تولیدات کشور بیان کرد و گفت: دولت در این رابطه گام‎‎های موثری را با به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای دنبال کرد که امیدواریم با اجرای توافقات صورت گرفته و رفع تحریم‎‎های بانکی و کاهش هزینه‎‎های صادرات، توان رقابتی صادرکنندگان کشور افزایش یابد و شاهد توسعه این بخش در کشور باشیم.


افخمی‌راد نتیجه اقدامات صورت گرفته دولت تاکنون را اعزام تیم‎‎های اقتصادی متعددی از کشورهای توسعه یافته به ایران نه تنها برای فروش محصولاتشان، بلکه به منظور افزایش مراودات با ایران و نیز سرمایه‎‎گذاری با مشارکت در سرمایه‎‎گذاری‎‎های ایران خواند. رئیس سازمان توسعه تجارت با ابراز امیدواری در مورد توسعه این مراودات با رفع تحریم‎‎های علیه ایران گفت: اکنون باید تدبیری اتخاذ شود تا صادرکنندگان استان‌ها نیز برای جلب مشارکت‌ سرمایه‎‎گذاری‎‎های خارجی و تقویت حضورشان در بازارهای جهانی در جریان مذاکرات تیم‎‎های اقتصادی اعزامی به ایران قرار گیرند که در همین راستا از استان یزد نیز خواسته‎‎ایم تا علاقه‌مندی واحدهای بزرگ تولیدی برای همکاری با کمپانی‎‎های مختلف خارجی را گردآوری و اعلام کند تا این واحدها در جریان مذاکرات قرار گیرند و در صورت نیاز در نشست‎‎های هیات‎‎های تجاری در ایران نیز حضور یابند. وی با بیان اینکه هم‎‎اکنون به‌طور متوسط یک یا دو تیم تجاری از کشورهای مختلف در طول هر هفته به کشورمان اعزام می‎‎شوند، اعلام کرد: در هفته‌ آتی تیمی اقتصادی از ایتالیا مشتمل بر شرکت‌های بزرگ به مدت دو روز در ایران برای انجام مذاکرات اقتصادی و تجاری حضور خواهند یافت.


افخمی‌راد در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: اگر امروز تنها تولید برای بازار داخل مدنظر قرار گیرد با مشکل مواجه خواهیم شد؛ چراکه در شرایط کنونی سرمایه‎‎گذاری بدون در نظر گرفتن سهمی برای بازارهای خارجی بی‎‎نتیجه خواهد ماند و رکود حاکم بر کشور حکم می‎‎کند که فعالان صنعتی، محصولات خود را با نگاه صادراتی تولید و روانه بازار کنند. وی بر لزوم ایجاد بخش صادراتی در هر واحد تولیدی تاکید کرد و گفت: امروز برای بازاریابی و فروش محصولات باید از بازاریابان حرفه‌ای و حتی در صورت نیاز از بازاریابان خارجی بهره گرفت. به گفته وی، سازمان توسعه تجارت در تلاش برای تسهیل در روند صادرات در کشور است و به همین منظور نیز از منابع دولتی وجوهی را برای اختصاص به بانک توسعه صادرات در نظر گرفته است تا از این طریق نرخ کارمزد صندوق ضمانت صادرات کالاهایی که از فناوری‎‎های با ارزش افزوده بیشتر برخوردارند، کاهش یابد. رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین از رایزنی برای تخصیص تسهیلاتی برای برقراری نظم در خطوط کشتی‎‎رانی به مقاصد تجاری و نیز اعزام تجار به نمایشگاه‏‏‌های بین‌المللی در همین راستا خبر داد. رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا نیز در ارتباط با سفر هیات تجاری از ایتالیا گفت: شرکت‌های ایتالیایی زیادی هفته آینده به مدت دو روز در ایران حضور یافته و ضمن مذاکره، بازدیدهایی را برای رایزنی و مشارکت با طرف ایرانی انجام خواهند داد.


احمد پورفلاح، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره حضور چهارمین هیات تجاری ایتالیا در ایران، گفت: در رایزنی‌ها قرار شد، فعالان اقتصادی و بخش بازرگانی کشور ایتالیا در سه برنامه زمان‌بندی وارد ایران شوند که بخش اول آن که به نوعی چهارمین هیات تجاری برای سفر به ایران محسوب می‌شود، روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در گردهمایی که در برج میلاد تهران برگزار می‌شود، حضور خواهند یافت. وی در مورد ترکیب‌بندی تخصصی این هیات‌ها نیز گفت: در رأس این هیات نیز وزیر بازرگانی ایتالیا حضور خواهد یافت. این شرکت‌ها در حوزه‌های ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی از جمله چند خودروساز، قطعه‌ساز و شرکت‌هایی در حوزه انرژی، دارویی، مواد شیمیایی، ساختمان، نساجی، کفش، سنگ، سرامیک، سیمان و آجر هستند. رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا دیدار با مسوولان دولتی از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و رئیس سازمان توسعه تجارت را از دیگر برنامه‌های این هیات ایتالیایی عنوان کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده خودروسازان ایتالیایی دوشنبه هفته آینده جلساتی را در ایران خودرو برای رایزنی‌ خواهند داشت.