گروه جهان: پیش از اینکه بحران بین روسیه و ترکیه به‌وجود بیاید، داووداوغلو، به عنوان شصت و چهارمین نخست‌وزیر ترکیه اسامی کابینه خود را منتشر کرد. کابینه‌ای که با دو رویکرد به آن نگاه می‌شود. روزنامه اپوزیسیون نزدیک به «جمهوریت» از آن با عنوان کابینه جنگ یاد می‌کند و برخی دیگر آن را کابینه اقتصادی معرفی می‌کنند.


در این راستا احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید: اسامی این کابینه را به اتفاق رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بررسی کرده‌ایم. ما شب و روز تلاش خواهیم کرد تا ترکیه جدید الگویی برای کشورهای جهان باشد و در این چارچوب اعضای کابینه برای تحقق این هدف تلاش خواهند کرد. نتایج این انتخابات بار دیگر قدرت حزب عدالت و توسعه را نشان داد. البته قدرت فقط در کمیت نیست، بلکه در کیفیت نیز خواهد بود.» او افزود: هفته گذشته ما با تعدادی از افراد برای تشکیل کابینه بحث و گفت‌وگو کردیم و می‌دانیم که حزب عدالت و توسعه قابلیت‌های زیادی دارد و حتی توانمندی تشکیل سه کابینه را نیز دارد. داووداوغلو تاکید کرد: ما برای تشکیل کابینه به معیارهای گوناگونی از جمله پراکندگی جغرافیایی توجه کردیم و از افراد با تجربه و در عین حال افراد جوان در کابینه بهره گرفته‌ایم تا بتوانیم از انبوه تجربه‌های وزرای قدیمی و انرژی وزرای جوان استفاده کنیم. دولت حزب عدالت و توسعه برای تحقق وعده‌های انتخاباتی تلاش خواهد کرد و وظیفه کاشتن بذر محبت در کشور را بر عهده خواهد داشت.


او گفت: من از همه هموطنانی که به ما رای دادند یا ندادند تشکر می‌کنم و معتقدیم همه انتظار دارند که دولت خادم آنها باشد و ما متعهد می‌شویم این‌گونه عمل کنیم. این در حالی است که اعلام اسامی کابینه با واکنش‌های متعدد و بعضا تند مواجه شده است. حضور برات آلبایراک، داماد اردوغان در تیم تازه داووداوغلو، یکی از نکاتی است که موجب بحث‌برانگیز بودن کابینه شده است. پیش از او تانر ییلدیز، وزیر انرژی این کشور بود که هم‌اینک در دولت تازه جایی ندارد. مورات صابونچو، در یادداشتی در روزنامه جمهوریت می‌نویسد: اعضای دولت را نه داووداوغلو، بلکه اردوغان چیده است. حضور داماد اردوغان در کابینه تازه داووداوغلو این موضوع را ثابت می‌کند که کابینه فامیلی و بر اساس روابط چیده شده است.


این نویسنده بر این باور است اردوغان با چینش این کابینه نشان داده قصد ندارد اشتباه گذشته را دوباره تکرار کند. کابینه‌ای که در سال 2013 به دو دسته تقسیم شد و در آن اعضای نزدیک به گولن در حزب دست 4 تن از وزیران اردوغان را رو کردند که در فساد بزرگ اقتصادی این کشور مشارکت داشته‌اند. به همین دلیل در این کابینه اسامی افرادی مشاهده می‌شود که کاملا به اردوغان وفادار هستند. از این رو داماد اردوغان در مطلبی می‌نویسد: تیم تازه یک تیم یکدست و اقتصادی است. بازار منتظر است و هنوز واکنش نشان نداده است، اما این تیم قصد دارد اقتصاد را از نو تعریف و تقویت کند. روزنامه ملیت هم می‌نویسد: بازار منتظر تایید نهایی اسامی است، هنوز زود است تا تیم اقتصادی و برنامه کاری آنها را نقد کرد.