گروه دیپلماسی: سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه که روز سه‌شنبه برای شرکت در چند نشست مختلف به وین رفته بود در پایان دیدارهایش با مقامات آمریکایی، اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برگزاری دومین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در تاریخ 16 آذر (7 دسامبر) در وین خبر داد.


اولین نشست کمیسیون برجام میان ایران و 1+5، 27 مهر‌ماه در وین برگزار شده است. به گزارش «ایسنا»، سید عباس عراقچی در سفر یک روزه‌ خود به وین دیدارهای جداگانه‌ای با استفان مال، مسوول اجرای برجام از سوی دولت آمریکا، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقر آژانس در وین داشت. بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت خارجه ایران همچنین پس از دیدار سه‌شنبه عصر خود با هلگا اشمید گفت: «دور بعدی نشست کمیسیون مشترک برجام بین ایران و کشورهای 1+5، 16 آذر در وین برگزار می‌شود». پیش‌تر رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس اعلام کرده بود آژانس گزارش ارزیابی خود را درباره موضوع پی ام دی اوایل دسامبر (10 آذر) منتشر می‌کند. از آنجایی که مقامات ایرانی اجرای برخی اقدامات هسته‌ای در زمینه رآکتور اراک و انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از کشور و نیز کاهش سانتریفیوژهای فعال در نطنز و فردو را به گزارش آژانس موکول کردند انتشار گزارش در 24 آذر عملا اجرای برجام را طولانی‌تر خواهد کرد. سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه همچنین از آغاز اجرای برجام در اوایل ژانویه خبر داده است.


واکنش آمریکا به سخنان عراقچی

همزمان مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود درباره اظهارات عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران که گفته بود، انتظار دارد توافق هسته‌ای در اوایل ژانویه اجرا شود، گفت: «ما درباره این حقیقت کاملا روشن صحبت کرده‌ایم که ایران گام‌هایی را که نیاز است برای روز اجرا بردارد، می‌داند. ما انتظار داریم که ایران کاملا از این گام‌ها به‌عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پیروی کند.» به گزارش «ایسنا» تونر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا استفان مال هماهنگ‌کننده آمریکا در اجرای برجام با عراقچی دیدار کرده است یا نه، گفت: «ما در روز جمعه گفتیم که او قرار است برای شرکت در نشست‌هایی به همراه دیگر طرف‌های برجام و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین برود. تمام این نشست‌ها برای بررسی پیشرفت در جهت اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک بود.» تونر ادامه داد: «ما می‌توانیم این موضوع (دیدار با عراقچی) را تایید کنیم و مسلما این نشست به همراه دیگر طرف‌های ۱+۵ انجام شده است. استفان مال با ایرانی‌ها دیدار کرد و واضح است که درباره روند اجرا صحبت شد. من جزئیات بیشتری ندارم.» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که اجرای توافق هسته‌ای در مسیر خود قرار دارد یا خیر، گفت: «من در حال حاضر ارزیابی ندارم. من فکر می‌کنم که ما به پیشرفت در مسیر روز اجرا ادامه می‌دهیم و ایرانی‌ها می‌دانند که چه گام‌هایی نیاز است برای حرکت به سمت جلو بردارند.»


نظرات تیم ایرانی در گزارش نهایی آژانس

از سوی دیگر حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده ایران در صفحه اینستاگرام خود در مورد دیدار هیات ایرانی در وین با تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: «آژانس بین‌المللی اتمی اعلام کرد که حتی الامکان نظرات تیم مذاکره‌کننده ایران را در گزارش نهایی مدیر کل آژانس در نظر می‌گیرد.» به گزارش «ایرنا» حمید بعیدی نژاد در صفحه اینستاگرام خود به دیدارهای سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در وین اشاره کرد و گفت: «هیات ایرانی در وین با تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت وگو کرد.» مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه در این یادداشت افزود:« در این جلسه محورهای جمع‌بندی آژانس از مجموعه یافته‌های خود از موضوع پی‌ام‌دی (PMD) قبل از ارائه گزارش نهایی که قرار است روز اول دسامبر (10 آذر) یعنی سه شنبه هـفته آینده در وین منتشر شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.» همچنین بعیدی نژاد در این یادداشت تاکید کرد:


«در همین چارچوب دیدگاه‌های ایران درباره ابعاد مختلف این جمع‌بندی آژانس، مستقیما به یوکیا آمانو و معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان اعلام شد که در نهایت آنها نیز اعلام کردند که حتی الامکان این نظرات را در گزارش نهایی مدیر کل آژانس در نظر می‌گیرند.» به گزارش «ایرنا» در نخستین جلسه شورای حکام پس از ارائه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به احتمال زیاد ۲۵ آذر جاری - ۱۵ دسامبر- خواهد بود، اعضا نظر خود را درباره بسته شدن پرونده مسائل گذشته ایران یا بازماندن آن اعلام می‌کنند. ١+٥ براساس برجام متعهد شده که پیش‌نویس قطعنامه‌ای را با هدف بستن پرونده به شورای حکام ارائه کند.


بررسی تحریم‌ها و اراک در شورای نظارت

از سوی دیگر علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که روز گذشته به کرمان سفر کرد در فرودگاه و در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت جلسات شورای نظارت بر برجام گفت: «اعضای این شورا مشخص و تاکنون نیز 3 جلسه تشکیل شده است که برمبنای چارچوب تعیین شده توسط مقام معظم رهبری وظیفه خود را انجام می‌دهد. » شمخانی افزود: «از جمله موضوعات مطرح شده تاکنون بحث تحریم‌ها و سند بازسازی رآکتور اراک است. » او تاکید کرد: «طرف‌های مقابل باید به تکالیف و وظایف خود عمل کنند و مراقبت‌های لازم در این زمینه با حداکثر هوشیاری صورت خواهد گرفت.»


شورای نظارت بر برجام

همچنین اعضای شورای نظارت بر برجام انتخاب شده و تاکنون سه جلسه این شورا که وظیفه نظارت بر توافق هسته‌ای را دارد، تشکیل شده است. این خبری است که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته در کرمان اعلام کرد، اگرچه او اسامی اعضای این شورا را اعلام نکرد. اما یک منبع مطلع به خبرنگار سایت خبری «پایش» گفت که هشت مقام عالی رتبه سیاسی و نظامی، ترکیب این شورا را تشکیل می‌دهند. به گفته او، آقایان حسن روحانی، علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی، علی شمخانی، محمد جواد ظریف، حسین دهقان، علی‌اکبر صالحی و سعید جلیلی، از اعضای این شورا هستند. هنوز منابع رسمی این خبر را تایید یا رد نکرده‌اند.