اونس در میانه کانال 1000
گروه بازار پول: بازارهای جهانی که پس از تجربه دو شوک امنیتی، تقریبا بلافاصله به وضعیت عادی بازگشته بودند، روزهای پایانی هفته گذشته را به نوسان‌های ناشی از عوامل بازاری در تعطیلات «عید شکرگزاری» مسیحیان گذراندند. در حالی که تعطیلی بازارهای آمریکا در روز پنج‌شنبه، فعالیت بازارها در روزهای چهارشنبه و جمعه را نیز تحت‌تاثیر خود قرار داد، بازارهای خلوت به شکرگزاری افت و خیزهای معمول خود مشغول بودند. این روند در بازارهای سهام به معنای رشد شاخص‌ها و در بازار فلزهای گرانبها به معنای کاهش قیمت‌ها بود.


بازارهای جهانی که به رویدادهای تروریستی پاریس، واکنشی کوتاه‌مدت نشان داده بودند، هفته گذشته نیز به سرنگونی یک جنگنده روسیه توسط ترکیه، واکنش قابل‌توجهی نشان ندادند. این امر سبب شد که بهای فلز زرد ششمین هفته افت پیاپی خود را تجربه کند. هر اونس طلا که هفته کاری گذشته را با قیمت 1077 دلار آغاز کرده بود، روز جمعه تا ساعت 7 شب به وقت تهران به قیمت 1057 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد.


آرامش پسابحران

اونس طلا روز چهارشنبه روی قیمت ۱۰۷۰ دلار ایستاد تا یک روز قبل از تعطیلی بازارهای آمریکا به مناسبت عید شکرگزاری، از محدوده ۱۰۶۰ دلار فرار کرده باشد. طلا در سومین روز کاری هفته تحت‌تاثیر عوامل کاهشی خارجی و بازگشت ریسک‌پذیری در بازارهای سهام بود. روز چهارشنبه شاخص دلار تقویت و بهای نفت خام تضعیف شد تا هر دو عامل خارجی مهم بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا عمل کند. افزایش مبادلات در بازارهای جهانی سهام نیز به ضرر فلز زرد تمام شد. طلا که روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر تنش ایجاد شده میان روسیه و ترکیه یا افزایش تقاضا روبه‌رو شده بود، روز چهارشنبه وضعیتی تقریبا عادی را تجربه کرد. البته شرایط امنیتی همچنان در منطقه حساس است. بازارها روز چهارشنبه شاهد کاهش مبادلات بودند؛ چراکه تعطیلی روز پنج‌شنبه، بازارها را خلوت‌تر کرده بود. داده‌های اقتصادی منتشر شده از اقتصاد آمریکا روز چهارشنبه زیاد بودند؛ چراکه داده‌های روز پنج‌شنبه نیز در این روز منتشر شدند. با این حال، این داده‌ها که مخلوطی از آمار خوب و بد بودند، چندان بازار طلا را تحت‌تاثیر قرار ندادند.


از آنجا که بازار نیویورک مهم‌ترین بازار جهانی طلا است، اونس روز پنج‌شنبه در بازارهای فعال، تکان شدیدی را تجربه نکرد تا روز جمعه را با قیمت 1067 دلار آغاز کند. در ادامه روز نیز روند افت فنی و بنیادی طلا ادامه پیدا کرد تا اونس به میانه کانال 1000 دلار برسد. روز گذشته فروش تحت‌تاثیر نگرانی درباره اثر کاهشی افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در ماه دسامبر، مشهود بود. وقتی مرز حمایتی 1064 دلار شکسته شد، اونس سقوط بیشتری را تجربه کرد. کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا درماه آینده میلادی آخرین نشست خود در سال 2015 را برگزار خواهد کرد. نخستین افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در حدود یک دهه گذشته ممکن است در این نشست مورد تصویب قرار بگیرد، امری که دلار را تقویت و کالاهای پایه را تضعیف خواهد کرد.


تحلیل فنی جمعه

صبج جمعه، روزی که یکی از خلوت‌ترین روزهای بازار در سال ۲۰۱۵ بود، تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین ۱۰۶۰ تا ۱۰۷۴ دلار در نوسان خواهد بود. ولی شکسته شدن سطح حمایتی، اونس را بیش از پیش به سوی مرز هزار دلار حرکت داد. البته با افزایش خرید در قیمت‌های پایین، اونس ممکن است شاهد جهش اصلاحی شود. به گزارش این پایگاه اینترنتی، به نظر می‌رسد ادامه روند صعودی ارزش دلار و گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر، تاثیر زیادی بر کاهش قیمت جهانی طلا داشته است. ادامه روند نزولی ارزش یورو در برابر دلار نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد می‌کند. به نظر می‌رسد در شرایطی که فدرال رزرو قصد دارد با افزایش نرخ بهره سیاست‌های انقباضی پولی را اتخاذ کند بانک مرکزی اروپا همچنان سعی دارد اجرای سیاست‌های انبساطی پولی را ادامه دهد. صبح روز گذشته تحلیل تکنیکال حاکی از آن بود که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت ۱۰۷۲ دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا ۱۰۷۴ دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در آن شرایط ۱۰۶۴ دلار در نظر گرفته شد. سطحی که بعد از ظهر شکست.


فشار فدرال

در حالی که گمانه‌زنی‌های بین‌المللی نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر بیشتر می‌شود، تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری «آی‌جی‌آسیا» می‌گوید که قیمت طلا در کوتاه‌مدت به کمتر از 1050 دلار خواهد رسید. به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، نظرسنجی این خبرگزاری نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر به بیش از 72 درصد رسیده است. این رقم در پایان اکتبر به 50 درصد رسیده بود. دراین میان، برنارد آو استراتژیست موسسه آی جی آسیا می‌گوید: «در شرایطی که انتظار بازار برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بیشتر می‌شود، فشار زیادی بر قیمت طلا وارد می‌شود. واقعیت این است که اخبار مربوط به کاهش واردات طلا از سوی بازارهای نوظهور مثل چین و هند می‌تواند فشار بیشتری را بر قیمت این فلز زرد وارد کند. به‌نظر من قیمت طلا در کوتاه‌مدت به 1050 دلار خواهد رسید.» از سوی دیگر آمارهای مربوط به اشتغال و نرخ بیکاری آمریکا در ماه نوامبر قرار است 3دسامبر اعلام شود و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد آمریکا در ماه نوامبر 200 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. اگر این چنین داده‌ای منتشر شود، احتمال افزایش نرخ بهره در نشست ماه دسامبر بیشتر از این نیز خواهد شد.


همدستی بانک‌های مرکزی

اما چنانکه اشاره شد در حالی که سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در کانون توجه است، برخی کارشناسان بر این باورند که سیاست پولی بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ تورم و حمایت از رشد و رونق اقتصادی نیز در نهایت به ضرر قیمت طلا خواهد بود. به گزارش پایگاه اینترنتی «سی‌ان‌بی‌سی»، ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا قول داده است تا نرخ تورم و رشد اقتصادی منطقه یورو را افزایش دهد. ادامه روند نزولی نرخ تورم به نگرانی بزرگی در منطقه یورو تبدیل شده است. بر اساس این گزارش بانک مرکزی اروپا قصد دارد با اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از رشد و رونق اقتصادی منطقه یورو حمایت کند. اجرای سیاست‌های انبساطی پولی بیشتر احتمالا موجب افت ارزش یورو خواهد شد و این مساله در نتیجه به ضرر قیمت طلا خواهد بود.


بنابر این توصیه کارشناسان اقتصادی به سرمایه‌گذاران بین‌المللی این است که ذخایر طلای خود را بفروشند. گرچه بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی بر این باورند که علت اصلی افت شدید قیمت طلا در ماه‌های اخیر، گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا بوده ولی برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و کاهش ارزش یورو داشته است. مهم‌ترین عامل افزایش ارزش دلار در ماه‌های اخیر کاهش ارزش یورو بوده است؛ چراکه 58 درصد وزن سبد ارزهای معتبر بین‌المللی را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین اگر ارزش یورو کاهش پیدا کند طبیعتا ارزش دلار با افزایش روبه‌رو خواهد شد.


نرخ بهره منفی در اقتصاد اروپا و آمریکا موجب می‌شود سرمایه‌گذاران اقدام به گرفتن وام بیشتری کنند. در این صورت عرضه پول در اقتصاد افزایش پیدا می‌کند. افزایش عرضه پول نیز در نهایت منجر به افزایش تورم می‌شود. عامل مهم دیگری که می‌تواند بر قیمت طلا و نوسانات ارزش دلار موثر باشد، وضعیت سقف بدهی‌های آمریکا است. دولت آمریکا موافقت خود را با افزایش سقف بدهی تا اواسط مارس ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرده است. میزان بدهی‌های آمریکا به بیش از ۶/ ۱۸ تریلیون دلار رسیده که این رقم بیشتر از تولید ناخالص داخلی است. بدهی‌های آمریکا ۶۰۰ درصد بیشتر از درآمدهای دولت فدرال است. روند صعودی کسری بودجه آمریکا نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر ارزش دلار و نوسانات قیمت طلا داشته باشد.