رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات یکی از عوامل نوسان در بازار ارز را احتمال کاهش نرخ سود بانکی عنوان و اظهار کرد:در کنار این عامل روانی، توزیع ارز در بازار به حدی نبود که تقاضای ارزی را پوشش دهد و کاهش نرخ دلار را رقم زد.


غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به رشد نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: کمبود منابع در بازار از عوامل مهم تاثیرگذار در رشد نرخ دلار است. وی ادامه داد: علت رشد نرخ دلار در بازار محدودیت منابع در این بازار بود. وی با اشاره به اقدام دولت در تزریق منابع ارزی به بازار برای کنترل نوسان گفت: به علت کمبود منابع تزریق شده و بالا بودن تقاضا باز هم شاهد بهبود وضعیت نبودیم. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای کاهش نسبی نرخ ارز باید توزیع آن به بازار از سوی بانک مرکزی برای ثبات نرخ‌ها با مدنظر قرار دادن تبعات اقتصادی آن در دستور کار قرار بگیرد.


رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در بخشی دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه نمی‌توان به‌صورت دستوری با نرخ سود بانکی برخورد کرد، گفت: همیشه عواملی برون‌زا امکان کاهش نرخ سود بانکی را سلب می‌کنند. غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر ضرورت کاهش نرخ سود بانکی، گفت: هر چند تصمیم درخصوص کاهش نرخ سود بانکی رشد نرخ ارز را رقم زده، اما نباید با این نوع تنش‌های موقتی رخ داده در بازار از بهبود وضعیت اقتصادی کشور دست کشید. نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نمی‌توان به‌صورت دستوری با نرخ سود بانکی برخورد کرد، افزود: تجربه نشان‌داده که هرگاه دولت یا شورای پول و اعتبار قصد کاهش نرخ سود بانکی را داشته‌اند، یک‌سری عوامل برون‌زا از جمله منابع ارزی دولت یا مسائلی همچون رکود به نرخ سود بانکی دامن‌زده است. این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: تا زمانی که شرایط اقتصادی کشور به یک ثبات نسبی نزدیک نشود، دست زدن انتزاعی به نرخ سود بانکی تاثیرگذار نبوده و حتی ممکن است به تشدید وضعیت نرخ سود بانکی منجر شود.


لازمه تصمیم‌گیری درباره کاهش نرخ سود بانکی منوط به خروج اقتصاد از رکود

تاجگردون با بیان اینکه لازمه تصمیم‌گیری درخصوص کاهش نرخ سود بانکی منوط به خروج دولت از وضعیت نابهنجار رکود است، تصریح کرد: به‌طور حتم با وضعیت کنونی کشور کاهش یک‌باره نرخ سود بانکی ممکن نبوده و نمی‌تواند کمکی به کاهش رکود کند. وی با بیان اینکه منابع موجود با توجه به شرایط رکودی حاکم بر کشور اجازه کاهش یک‌باره نرخ سود بانکی را نمی‌دهد، افزود: دولت و مجلس در تلاش برای یافتن سازوکاری برای ساماندهی نرخ سود بانکی هستند. تاجگردون با اشاره به حجم بالای مطالبات بانک‌ها تصریح کرد: مطالبات بیش از حد نشان می‌دهد که بانک‌ها توان بازی با نرخ سود بانکی را ندارند. وی ادامه داد: عدم ثبات اقتصادی در کشور عامل خطرناکی است که امکان تصمیم‌گیری درخصوص کاهش نرخ سود بانکی را از بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار سلب کرده است.