نوسان ناچیز گرو‌ه‌های  بورسی
گروه بورس- هاشم آردم: معاملات هفته گذشته در بورس و فرابورس تهران در حالی به کار خود پایان داد که فضای معاملات همچنان کم رونق و با ارزش پایین پیگیری می‌شد. شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت با 137 واحد افت (معادل 2/ 0 درصد) به کار خود پایان داد. نگاهی به آمار معاملات نشان می‌دهد که در بازار به جز در گروه‌های کوچک خبری از رشد قیمت آنچنانی وجود ندارد. بیشترین رشد قیمت در گروه‌های بورس در هفته گذشته برای گروه‌های دباغی و پرداخت چرم، ابزار پزشکی و رایانه رخ داد که با توجه به کوچک بودن این صنایع اثر چندانی بر کلیت بازار نداشت. این گروه‌ها به ترتیب 6/ 4، 2/ 4 و 6/ 2 درصد رشد شاخص را تجربه کردند. در طرف دیگر نیز گروه‌های قند و شکر، چاپ و انتشارو تکثیر، انتشار کانه‌های فلزی و انبوه‌سازی با بیشترین افت قیمت مواجه شدند و هر یک به ترتیب زیان متوسط 8/ 4، 2/ 3، 5/ 2 و 2 درصدی را برای سهامداران خود رقم زدند.


همچنین بیشترین ارزش معاملات در هفته‌ای که گذشت برای گروه‌های محصولات شیمیایی، بانکی، فرآوردهای نفتی و محصولات فلزی رقم خورد. در این گروه‌ها به ترتیب به اندازه 78، 70، 31 و 26 میلیارد تومان سهم دست به دست شد. بیشترین حجم‌های معامله شده در هفته گذشته نیز به گروه‌های بانکی، محصولات شیمیایی و خودرو و ساخت قطعات اختصاص یافت. حجم معامله شده در این گروه‌ها به ترتیب 467، 240 و 194 میلیون سهم بود. آمار معاملات بازار سهام در هفته گذشته نشان می‌دهد که بیشترین تعداد افراد منتفع شده در آن هفته در گروه‌های محصولات شیمیایی، محصولات فلزی و دارویی‌ها و غذایی‌ها حضور داشته‌اند. این گروه‌ها علاوه بر آنکه بازدهی مثبت داشتند، از نظر ارزش معاملات نیز در رده‌های بالای فهرست صنایع قرار گرفتند. در واقع در این گروه‌ها حجم‌های نسبتا بزرگ‌تری در دامنه مثبت دست به دست شده است. گروه‌های فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و خودرویی‌ها نیز ارزش معاملات نسبتا بالایی داشتند اما رشد قیمت در این گروه‌ها بسیار ناچیز بود. در طرف دیگر و با توجه به تغییرات قیمتی و ارزش معاملات، بیشترین تعداد زیان‌دیدگان هفته گذشته، در گروه‌های بانکی، قند و شکر، حمل و نقل و انبوه‌سازی حاضر بوده‌اند.


پراهمیت‌های هفته گذشته

محصولات شیمیایی: به نظر می‌رسد که فعالان بازار با گرفتن سیگنال مثبت از رشد نرخ ارز، تمایل بیشتری برای حضور در میان سهامداران گروه محصولات شیمیایی نشان می‌دهند. همان‌طور که اشاره شد، این گروه علاوه بر آنکه در هفته گذشته شاهد رشد ارزش معاملات بود، با بازدهی ۶/ ۰ درصدی نیز مواجه شد. بخش قابل توجهی از شرکت‌های حاضر در این گروه میزان نسبتا زیادی از محصولات خود را صادر می‌کنند و درآمدهای خود را به‌صورت ارزی وصول می‌کنند. بنابراین رشد نرخ ارز و سودی که در تسعیر ارز برای این شرکت‌ها به وجود خواهد آمد، می‌تواند فعالان بازار را خوش‌بین کرده باشد. اما از طرف دیگر افت قیمت‌های جهانی و همچنین احتمال تثبیت نرخ خوراک گاز ۱۳ سنتی (برای شرکت‌هایی که خوراک گاز دریافت می‌کنند) همچنان برای این گروه یک نکته منفی در نظر گرفته می‌شود. سهام شرکت‌های حاضر در این گروه از ابتدای سال به‌طور متوسط با رشد ۲/ ۱۱ درصدی مواجه بوده است. در حالی که نرخ دلار نیز از ابتدای سال رشدی حدود ۷/ ۸ درصد را تجربه کرده است.


محصولات فلزی: این گروه نیز هم از نظر ارزش و هم از نظر رشد قیمت سهام جزو گروه‌های مهم و مورد توجه بازار در هفته گذشته قرار گرفت. اگرچه مبنای تئوریک خاصی برای رشد قیمت در این گروه وجود ندارد و بر‌اساس صورت‌های مالی منتشر شده در شبکه کدال توسط شرکت‌های حاضر در این گروه، عملکرد چندان درخشانی مشاهده نمی‌شود، اما شاخص این گروه در هفته گذشته با رشد 2/ 2 درصدی قیمت همراه شد. نمادهای فاذر و فاما بیشترین رشد قیمت را در این گروه (4/ 7 و 8/ 6 درصد) تجربه کردند.


غذایی‌ها و یک گزارش عجیب: گروه محصولات غذایی به دلیل ماهیت مصرفی محصولاتشان همواره به‌عنوان گروهی نسبتا مطمئن در میان فعالان بازار مطرح بوده است. نمادهای حاضر در این گروه در هفته‌های گذشته با رشد خفیف قیمتی مواجه بودند. علت آن نیز به نظر عملکرد نسبتا خوب این شرکت‌ها در گزارش‌های مالی منتهی به ۳۱/ ۶/ ۹۴ بوده است. اما در هفته گذشته گزارشی متفاوت توسط یکی از شرکت‌های حاضر در این گروه منتشر شد. شرکت مارگارین (غمارگ) که سال مالی آن منتهی به ۳۰ آذر است، هفته گذشته اولین پیش‌بینی سال مالی بعد خود را منتشر کرد که طی آن سود هر سهم این شرکت برای سال آینده نسبت به امسال ۳۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. این پیش‌بینی باعث متوقف شدن نماد این شرکت و اثر هیجانی مثبت بر دیگر شرکت‌های گروه شد. پس از این گزارش بخش قابل توجهی از سهم‌های این گروه بدون هیچ دلیلی با رشد قیمت مواجه شدند. افزایش سود این شرکت در حالی اعلام شده است که این شرکت طرح توسعه‌ای در دست ندارد، اما پیش‌بینی می‌کند که می‌تواند در سال آینده تناژ فروش خود را افزایش دهد.


خودرویی‌ها در غیاب «خودرو»: پس از اخذ مجوز ایران خودرو برای افزایش سرمایه در هفته گذشته، معاملات گروه خودرویی وارد فاز جدیدی شد. این شرکت که در حال حاضر نماد خود را متوقف می‌بیند، قرار است سرمایه خود را با افزایش 28 درصدی به عدد هزار و 530 میلیارد تومان برساند که تامین مالی این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی انجام خواهد شد. در غیاب سهام ایران خودرو، خودرویی‌ها تا حدودی به حاشیه رفتند. در حالی که این گروه در هفته‌های گذشته در صدر فهرست ارزش معاملات قرار می‌گرفت، حالا به رده‌های پنجم و ششم تنزل کرده است.


قند و شکر و خروج نوسان‌گیران: گروه قندی که به مدت سه ماه مورد توجه نوسان‌گیران قرار گرفته بود، حال رفته رفته با افت شاخص خود و ارزش نسبتا بالای معاملات روبه‌رو‌ می‌شود. ارزش معاملات بالا در زمانی که قیمت نزولی است برای تحلیلگران یک معنا دارد و آن هم خروج نقدینگی است. هرچند که این امکان وجود دارد که سرمایه‌ها دوباره به این گروه بازگردد، اما در حال حاضر خروج نقدینگی از این گروه به وضوح قابل مشاهده است. بارها در گزارش‌های پیشین و به نقل از کارشناسان مختلف اشاره شده بود که رشد قیمت در نمادهای قندی طبیعی نیست و حال به نظر می‌رسد که بازی برای قندی‌ها به پایان رسیده است. شاخص این گروه در هفته گذشته با افت تقریبا ۵ درصدی مواجه شد و ارزش معاملات آن نیز تقریبا به اندازه ۱۳.۳ میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که بازدهی این گروه در یک ماه، سه ماه و شش ماه گذشته به ترتیب ۳/ ۹، ۷/ ۲۳ و ۲/ ۳۵ درصد بوده است. همچنین بازدهی این گروه از ابتدای سال ۲/ ۳۸ درصد و بازدهی سالانه آن منفی ۳ درصد بوده است. لذا این گروه هنوز بازدهی قابل توجهی را از ابتدای سال به نام خود ثبت کرده است، اما بازدهی آن نسبت به تاریخ مشابه در سال گذشته تقریبا به صفر رسیده است.


افت ۴/ ۱ درصدی شاخص فرابورس

معاملات فرابورس نیز در هفته اول آذر با رشد حجم و ارزش به پایان رسید و به دنبال آن، حجم معاملات بازار اول در مقایسه با هفته قبل، 200درصد افزایش یافت. فرابورس در هفته اول آذرماه با معامله یک هزار و 151 میلیون ورقه بهادار به ارزش 5 هزار و 159 میلیارد ریال به کار خود پایان داد و به این ترتیب رشد 16 درصدی حجم و 12 درصدی ارزش معاملات را در قیاس با هفته پیش از آن رقم زد. به دنبال این وضعیت، حجم و ارزش معاملات هفتگی در بازار اول 200 و 138 درصد رشد کردند و 179 میلیون ورقه بهادار به ارزش 432میلیارد ریال در آن معامله شد. با این وجود، در بازار دوم، حجم و ارزش معاملات افت کرد و معامله 227 میلیون ورقه بهادار به ارزش 530 میلیارد ریال در این بازار به ثبت رسید. حجم معاملات هفتگی در بازار پایه با 6 درصد رشد نسبت به هفته قبل به 657 میلیون ورقه بهادار رسید و ارزش آن نیز با 18 درصد رشد معادل 751 میلیارد ریال شد. شاخص فرابورس نیز با افت 10 واحدی (4/ 1 درصد) در هفته‌ای که گذشت به سطح 692 واحدی رسید. این گزارش حاکی است، 89 میلیون ورقه بهادار به ارزش 3 هزار و 445 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی داد و ستد شد که رشد 57درصدی حجم و 12 درصدی ارزش معاملات را در مقایسه با هفته قبل از آن نشان می‌دهد. همچنین، ارزش بازار فرابورس ایران در روز پایانی معاملات هفتگی با 4/ 1 درصد کاهش نسبت به چهارشنبه گذشته، نشانگر رقم 773هزار و 402 میلیارد ریال شد.